ژاپن: ربات‌های پرستار به کمک سالمندان می‌آیند

ژاپن: ربات‌های پرستار به کمک سالمندان می‌آیند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژاپن تا سال ۲۰۲۵ میلادی با کمبود ۳۷۰ هزار پرستار برای افراد مسن مواجه خواهد بود. ربات‌ها قرار است این کمبود را جبران کنند.

آگهی

دولت ژاپن در پی افزایش استفاده از تکنولوژی ربات‌ها برای مراقبت از سالمندان این کشور است تا به واسطه این ربات‌ها بر کمبود تعداد پرستاران در این کشور غلبه کند.

با افزایش جمعیت سالمندان در ژاپن، برآورد می‌شود که این کشور تا سال ۲۰۲۵ میلادی با کمبود ۳۷۰ هزار پرستار برای افراد مسن مواجه شود.

به همین منظور دولت ژاپن کارزاری را آغاز کرده تا ربات‌های پرستار مورد پذیرش مردم قرار گیرند و به این ترتیب شکاف پیش رو در حوزه نیروی کار پرستاران را به این وسیله پر شود.

پژوهشگرانی که روی این ربات‌ها کار می‌کنند تلاش دارند روبات‌هایی طراحی کنند که کارهای ساده‌ای مانند انتقال افراد سالمند از تختخواب به صندلی چرخدار یا انتقال این افراد به حمام را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: آینده سالخوردگان تنها با پرستار روباتی

با این حال برنامه دولت گستره وسیع‌تری از فعالیت‌ها را برای این ربات‌ها در نظر گرفته است و فهرستی از نیازهایی را که باید ربات‌ها برای آنها طراحی شوند منتشر کرده است. در این فهرست ربات‌هایی درخواست شده است که بتوانند پیش‌بینی کنند احتمالا چه زمانی سالمندان نیاز به توالت دارند.

دکتر هیروشیزا هیروکاوا مدیر تحقیقات نوآوری روباتیک در انستیتو ملی علوم و تکنولوژی پیشرفته ژاپن می‌گوید:‌ «هدف این پروژه، کاهش فشار کار بر پرستاران و افزایش استقلال فردی سالمندانی است که هنوز در خانه‌هایشان زندگی می‌کنند.»

او با اشاره به این که سالمندان نیازمند به کمک در ابتدا از نظر روانشناختی در برابر استفاده از این ربات‌ها مقاومت نشان می‌دهند، می‌افزاید: «ابزارهای رباتیک نمی‌تواند تمام مسائل را حل کند، با وجود این، فن‌آوری رباتیک می‌تواند در کاهش مشکلات سالمندان مفید باشد.»

مراکز تحقیقاتی تحت سرپرستی هیروکاوا به کمک دولت از پروژه‌های ۹۸ کارخانه تولید ربات‌های پرستاری در ۵ سال گذشته حمایت کرده‌اند و ۱۵ ربات تولید شده از سوی آنها تاکنون به تولید صنعتی رسیده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روبات سخنگو، همخانه سالمندانی که تنها زندگی می کنند

تعادل بین زندگی حرفه ای و مراقبت از سالمندان

بحران جمعیتی سومین اقتصاد برتر جهان؛ از هر ۱۰ ژاپنی یک نفر بالای ۸۰ سال سن دارد