دفاع رئیس جمهوری از عدم مسئولیت پذیری لهستان در کشتار یهودیان

  دفاع رئیس جمهوری از عدم مسئولیت پذیری لهستان در کشتار یهودیان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری لهستان باردیگر از قانون عدم مسئولیت پذیری کشورش در کشتار یهودیان که پیشتر در پارلمان و سنای این کشور تصویب شده قاطعانه حمایت کرد.

آگهی

رئیس جمهوری لهستان اعلام کرد لایحه عدم مسئولیت پذیری لهستان در کشتار یهودیان، هولوکاست، را امضا خواهد کرد. آندره ژ دودا اعلام کرد علیرغم مخالفت و انتقادات شدید ایالات متحده و اسرائیل وی این قانون را اجرایی خواهد کرد. 

به این ترتیب هرگونه همدستی و همکاری لهستان با دولت آلمان نازی در کشتار یهودیان انکار شده و لهستان بری از هر مسولیتی در جریان این کشتارها می شود. در صورت تصویب این لایحه، اگر کسی لهستان را در قبال جرایم نازی‌ها در این کشور مسئول بداند، با مجازات زندان روبرو خواهد شد. این لایحه باید در سنای لهستان تصویب و سپس به امضای رئیس جمهور این کشور برسد.

آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم به لهستان حمله و این کشور را اشغال کرد. از جمله اقداماتی که نازی ها پس از اشغال لهستان انجام دادند، ساختن اردوگاه کار اجباری آشوویتس در سال ۱۹۳۹ میلادی و استفاده از آن بود. در جریان هولوکاست، چندین میلیون‌ لهستانی از جمله سه میلیون شهروند یهودی این کشور کشته شدند.

مقامات لهستان مدتهاست که با استفاده از عباراتی همچون «اردوگاه مرگ لهستان» مخالفند؛ عباراتی که بیانگر آن است که دولت لهستان در کنار نازی‌ها به نحوی در قبال اردوگاه آشوویتس دارای مسئولیت مشترک است. هولوکاست به قتل عام شش میلیون نفر یهودی بدست رژیم نازی در فاصله سال۱۹۳۳ میلادی تا پایان جنگ جهانی دوم گفته می شود. یهودیان بزرگترین قربانیان کشتارهای صورت گرفته توسط نازیها بودند. علاوه بر آنها بسیاری از همجنسگرایان، افراد معلول و کولیها هم در طول جنگ جهانی دوم در اروپا کشته شدند. اغلب اردوگاه های کشتار یهودیان از جمله مشهورترین آنها آشوویتس در خاک لهستان بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزاران آلمانی به «راهپیمایی کیپا» برای محکومیت یهودی‌ستیزی پیوستند

حسابدار ۹۶ ساله آشویتس درگذشت

تصویب قانون عدم مسئولیت پذیری لهستان در کشتار یهودیان توسط سنا