روحانی: اعتراضات مردم نه فقط درباره اقتصاد که به مسائل سیاسی و اجتماعی هم بود

روحانی: اعتراضات مردم نه فقط درباره اقتصاد که به مسائل سیاسی و اجتماعی هم بود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن روحانی با تاکید بر اینکه تنها قسمتی از انتقادات مردم به مشکلات اقتصادی کشور باز می‌گردد، گفت که مردم در بحث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی هم حرف‌های زیادی دارند.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در دومین نشست خبری خود در دولت دوازدهم در پاسخ به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی درباره موضوعاتی چون اعتراضات اخیر در ایران، عملیات ترکیه در عفرین، افزایش نرخ ارز، واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی، برجام، اقتصاد مبتنی بر مالیات و موضوعات دیگر سخن گفت.

حل معضل آلودگی نیاز به بودجه دارد

حسن روحانی در نشست مطبوعاتی روز سه شنبه در پاسخ به سوالی درباره راهکار دولت برای حل مشکل الودگی در شهرهای مختلف، تعطیل کردن مدارس و ادارات را ساده‌ترین و غیرموثرترین راه خواند و گفت‌:‌ «باید دنبال راه صحیح و عاقلانه باشیم که این راه هم بدون پول نمی‌شود. برای مبارزه با آلودگی باید تمام خودروها و وسایل مصرف‌کننده انرژی اصلاح شود.»

رئیس جمهور افزود: « درحال حاضر طرح نوسازی حمل و نقل عمومی داریم که این کار بدون بودجه نمی‌شود. ما باید کاری کنیم که مردم پول وسیله نقلیه نو که دربازسازی به آنها می‌خواهیم بدهیم را داشته باشند. عربستان سعودی که چندین برابر ما نفت می‌فروشد اما قیمت بنزین و گازوئیل را دو برابر کرده است.»

اعتراضات اخیر در ایران و «شنیدن صدای مردم»

رئیس جمهوری ایران در واکنش به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر درباره «شنیدن صدای مردم» در اعتراضات اخیر نسبت به رکود، تورم و ناکارآمدی برخی مدیران گفت: «من اشکالم به همین سبک سوال است. وقتی شما خواست مردم را فقط به بخش اقتصاد می برید همین نشنیدن صدای مردم است.»

حسن روحانی با تاکید بر اینکه قسمتی از انتقادات مردم به مشکلات اقتصادی کشور باز می‌گردد افزود: «فقط بحث اقتصادی نیست. مردم در بحث سیاسی و اجتماعی و سیاست خارجی خیلی حرف دارند. گوش ما باید شنوا باشد و بدانیم مردم چه می‌خواهند.»

وی با دفاع از عملکرد دولت در بحث تورم و رشد اقتصادی نسبت به دولت گذشته و کاهش میزان تورم از ۳۴/۷ درصد در اسل ۹۳ به ۸/۲ درصد در سال ۹۶ گفت: «این یعنی راه دولت درست بوده است اما معنایش این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است.»

بیشتر بخوانید: 

آقای روحانی توجه دولت به فقر و مبارزه با «فقر مطلق» توسط «اشتغال زایی مولد» را نشانه این دانست که «دولت از قبل گوش شنوایی داشته و امروز هم دارد و به اعتراض مردم احترام می‌گذارد.»

نشست مطبوعاتی حسن روحانیعکس از خبرگزاری ایسنا

رد ادعای گران کردن نرخ ارز برای جبران کسری بودجه

حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری کار (ایلنا) درباره صحبت های رئیس کل بانک مرکزی که نوسانات ارزی را غیر اقتصادی دانسته بود و همچنین ادعای گرانی ارز برای تامین کسری بودجه دولت توسط مخالفان، دلیل افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر را غیر اقتصادی و غیر تجاری خواند و گفت: « اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است دلایل تجاری و اقتصادی ندارد. در تجارت و در تامین ارز، تراز مخارج ارزی‌مان مثبت است و این افزایش دلایل اقتصادی هم نمی‌تواند داشته باشد.»

وی همچنین با رد ادعای گران شدن نرخ ارز توسط خود دولت افزود: « این که می‌گویند دولت ارز را گران کرده تا کسری بودجه را جبران کند درست نیست. امسال همان بودجه‌ای که ابتدای سال تصویب کرده بودیم، به خوبی در این ده ماه جواب داده است.»

روحانی همچنین از مردم خواست تا دارایی خود را در این مسیر پر ریسک سرمایه گذاری نکنند. «چرا که مسیرهای خیلی بهتری از سرمایه‌گذاری در حوزه ارز وجود دارد.»

نحوه پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و لزوم واگذاری بنگاه‌های اقتصادی

خبرنگار ایلنا در ادامه درباره دغدغه کارگران در نحوه پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرسید: «اولویت تامین اجتماعی دریافت نقدی بدهی‌هاست اما مجلس و دولت بر پرداخت تهاتری تاکید دارد که این در تعارض کامل با دستور شما مبنی بر کاهش تصدی‌گری دولت است از سویی بیم آن می‌رود که شرکت‌های زیان ده و سربار به جای بدهی به سازمان واگذار شود. تدبیر دولت شما برای ایجاد امید در جامعه کارگری چیست؟»

حسن روحانی تنها راه نجات اقتصاد کشور را واگذاری بنگاه‌های زیر مجموعه دولت و غیر دولت مانند نیروهای مسلح به بخش خصوصی دانست و گفت: «دولت توصیه‌های مهمی قبل از بحث بدهکاری به سازمان دارد. سازمان تأمین اجتماعی باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد. هر مقدار پول به آن بدهیم با این شرایطی که سازمان تامین اجتماعی دارد نمی‌تواند مسیر درستی را طی کند.»

ایران خواستار توقف عملیات ترکیه در عفرین است

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تغییر موضع ایران پس از آغاز عملیات «شاخه زیتون» ترکیه علیه کردهای یگان‌های مدافع خلق در عفرین سوریه با تاکید بر اینکه ایران رابطه‌ خوبی با ترکیه و روسیه برای حل مسائل و مشکلات منطقه دارد، گفت: « این موضع اصولی است که ورود یک ارتش به کشور دیگر باید با اجازه دولت کشور و رضایت مردم آنجا باشد و (حضور) بدون اجازه را نادرست می‌دانیم و می‌خواهیم هرچه زودتر عملیاتی که در شمال سوریه از سوی ترکیه ایجاد شده پایان یابد. همانطور که حضور آمریکایی‌ها در سوریه را کاملا محکوم می‌کنیم که آنها در سوریه اهداف ناصحیح دارند و به فکر تجزیه سوریه هستند، این عملیات را هم نادرست می‌دانیم.»

ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود

در این نشست مطبوعاتی خبرنگار رسانه‌ ژاپنی در رابطه با برجام از رئیس جمهوری ایران پرسید که در صورت از سرگیری تحریم‌ها از سوی آمریکا، تصمیم ایران چه خواهد بود؟

حسن روحانی در پاسخ به این سوال گفت: «من بسیار خوشحالم که آقای ترامپ بعد از یک سال که به کاخ سفید رفته است هنوز نتوانسته به آن فریاد که توافق را پاره خواهد کرد دست پیدا کند و برجام آن قدر استحکام داشته که آمریکایی‌ها حداقل در این یکسال به آن پایبند بوده‌اند.»

وی با تاکید بر اینکه به برجام نه خطی اضافه و نه از آن خطی کم خواهد شد اضافه کرد: «ما از دوستان اروپایی‌مان هم که می‌پرسیم که تصمیم آمریکا و ترامپ چه خواهد بود آنها می‌گویند ما نمی‌دانیم. کسی نمی‌تواند درباره برجام و حتی توافقات تجاری آمریکا و توافق بین المللی آب و هوا پیش بینی کند که آمریکا چه تصمیمی را خواهد گرفت و آیا آن را برهم خواهد زد یا خیر. لذا ما بر مبنای اصول خود ادامه خواهیم داد و آغازگر نقض برجام نخواهیم بود.»

رئیس جمهوری ایران در ادامه برجام را توافقی مورد تائید «دولت آمریکا» و نه «حزب دموکرات» این کشور خواند و گفت: «هر جناحی که بر سرکار باشد همچنان این تعهد پایدار است و دولت آمریکا همچنان متعهد است و آمریکا اگر تخلف کند به زیر پای تهعد خودش زده و اعتبار خود را مخدوش خواهد کرد.»

آگهی

دوره انداختن دیش ماهواره از پشت بام تمام گشته است

حسن روحانی در خصوص اهمیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با اشاره به صحبت‌های وزیر ارتباط در زمینه اشتغال‌زایی برخی شبکه‌های اجتماعی گفت: «امروز در کل، بحث شبکه یا فضای مجازی بسیار مهم است. ما که در حال حرکت به سمت دولت الکترونیک هستیم، برای ما این فضا مهم است. اگر ما در این فکر هستیم که جامعه ما بتواند ارتباط بهتری با دنیا داشته باشد و به فکر مشاغل هستیم، باید از ظرفیت این فضا استفاده می‌کنیم.»

وی تاثیر فضای مجازی در سیاست خارجی را مهم دانسته و افزود: «ما می‌بینید رئیس جمهور آمریکا توئیتی در مورد سیاست خارجی منتشر می‌کند و میلیون‌ها پاسخ به آن داده می‌شود به طوری که گاهی مجبور به عذر خواهی از مردم و مسلمانان می شود. این نشان می‌دهد این فضا در سیاست خارجی یک بازیگر عمده شده است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

رئیس جمهور همچنین با اشاره به محدودیت استفاده از دیش‌های ماهواره گفت: «دوره‌ای که می‌گفتیم آن را از پشت بام بیندازیم پایین گذشته است. البته مقصودم دیش است نه آدم. یا دورانی که می‌گفتند؛ آن را فیلتر کنیم این را ببندیم تمام شده است. ما باید سواد آموزی کنیم تا جوانان بدانند چطور از این فضا برای خود و جامعه‌شان استفاده کنند.»

همه در کشور باید مالیت بدهند؛ کسی که مالیات نمی‌دهد «مفت‌خور» است

حسن روحانی در پاسخ به سوالی درباره اقتصاد غیر وابسته با تاکید بر اتکای بودجه بر مالیات باشد و نه فروش نفت؛ افزود: «از آنهایی که مالیات نمی‌دهند باید بگیریم. همه در کشور باید مالیات بدهند. در جلسات هفتگی که با رهبری دارم ایشان تاکید کردند همه باید تلاش کنند و فرهنگ مالیات جا بیفتد. همه باید مالیات بدهند و اگر کسی مالیات قانونی ندهند، مصداق آن مثال قدیم است که مفت خور است.»

آگهی

رئیس جمهوری همه دستگاه‌ها را موظف به پرداخت مالیات دانست و گفت:‌« اگر بگوییم یک دستگاه مالیات ندهند و بقیه بدهند یعنی رانت و رقابت ناسالم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حسین موسویان، دیپلمات پیشین ایران پیشنهاد استعفای روحانی و برگزاری انتخابات زودهنگام را مطرح کرد

چرا حسن روحانی پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی را مطرح کرد؟

روحانی: سال آینده سال نشاط است؛ صدا وسیما از کینه و سخن ناروا دست بردارد