سوئیس و آمریکا فاسدترین کشورهای جهان در زمینه پنهان‌کاری مالیاتی

سوئیس و آمریکا فاسدترین کشورهای جهان در زمینه پنهان‌کاری مالیاتی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش شبکه عدالت مالیاتی تاکید می‌کند که بر خلاف کلیشه‌های مرسوم، بزرگترین گریزگاه‌های مالیاتی جهان جزایر کوچک نیستند بلکه کشورهای قدرتمند و ثروتمند هستند که خدمات مالیاتی برای ثروتمندان و سرمایه‌داران فراهم می‌کنند.

آگهی

آخرین گزارش شبکه عدالت مالیاتی (Tax Justice Network) درباره پنهان‌کاری و فرار مالیاتی، کشورهای سوئیس و ایالات متحده را در صدر فاسدترین کشورها در این زمینه برمی‌شمرد.

این گزارش با انتشار فهرست «شاخص پنهان‌کاری مالی» می‌گوید که سوئیس از بزرگترین مراکز مالی جهان، «پدرخوانده» بهشت‌های مالیاتی‌ است.

گزارش شبکه عدالت مالیاتی تاکید می‌کند که بر خلاف کلیشه‌های مرسوم، بزرگترین گریزگاه‌های مالیاتی جهان جزایر کوچک نیستند بلکه کشورهای قدرتمند و ثروتمند هستند که خدمات مالیاتی برای ثروتمندان و سرمایه‌داران فراهم می‌کنند. بر اساس این گزارش سوئیس از طرفی اطلاعات مورد نیاز کشورهای ثروتمند را فراهم کرده و از سوی دیگر به شهروندان ثروتمند «کشورهای فقی» برای پنهان‌کاری مالیاتی کمک می‌کند.

شبکه بین‌المللی عدالت مالیاتی معتقد است که این عوامل به همراه افشاگری های اخیر بخش‌های بازرسی مالی روشن می‌کند که سوئیس مهمترین کشور در زمینه پنهان‌کاری مالی در سیستم قضایی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کمک سیستم قضائی کشورها در پولشویی و فرار مالیاتی از جمله شاخص‌های رتبه‌بندی در فهرست منتشر شده شبکه عدالت مالیاتی است. این شاخص از ترکیب رقم این شاخص با رقم ارائه خدمات مالی به افراد و موسسات خارج از کشور به دست می‌آید.

بر اساس این گزارش شاخص پنهان‌کاری (مالی) برای جذب ثروت و سرمایه در ایالات متحده رقم ۶۰ و در سوئیس ۷۵ است.

این گروه با اشاره به اینکه بسیاری از ثروتمندان و سرمایه‌داران از آمریکا برای مخفی کردن ثروت‌های «بادآورده» خود استفاده می‌کنند، اضافه می‌کند: «ایالات متحده آمریکا امکانات گسترده‌ای را در جهت پنهان‌کاری و معافیت مالیاتی برای افراد و سرمایه‌گذارانی که شهروند و ساکن این کشور نیستند فراهم می‌کند.»

هنگ کنگ، سنگاپور، لوکزامبورگ، آلمان، تایوان، امارات متحده عربی و جزایر گرنزی، در رتبه‌های چهارم تا دهم در فهرست کشورهای فاسد‌ دنیا قرار گرفتند.

از بریتانیا، اسلوونی، بلژیک، سوئد، لیتوانی، ایتالیا و برزیل بعنوان کشورهایی با کم‌ترین میزان پنهان‌کاری مالیاتی در این فهرست نام برده شده است.    

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۱۰ خطر بزرگی که جهان را در سال ۲۰۱۸ تهدید می‌کند

آکسفام: اتحادیه ریاکارانه نام بهشت‎های مالیاتی اروپا را در گزارش‎ها حذف کرده است

دانشمندان جستجوی ذرات مرموز «شبح» را در تونل‌های زیرزمینی سرن آغاز کردند