درخواست هواپیمایی هند برای پرواز به اسرائیل از آسمان عربستان

Israeli Netanyahu and hisIndian Narendra Modi raise their arms New Delhi
Israeli Netanyahu and hisIndian Narendra Modi raise their arms New Delhi Copyright REUTERS/Adnan Abidi
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پادشاهی سعودی اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و در هفتاد سالی که این کشور موجودیت قانونی دارد، آسمان عربستان به روی پروازهای بین‌المللی به مقصد اسرائیل بسته بوده است.

آگهی

دولت هند اعلام کرد تصمیم دارد خط پرواز مستقیم از دهلی نو به تل‌آویو را دایر کند و به عربستان سعودی پیشنهاد کرده است تا از آسمان این کشور برای عبور و مرور هواپیماها به اسرائیل استفاده کند.

پادشاهی سعودی اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و در هفتاد سالی که این کشور موجودیت قانونی دارد، آسمان عربستان به روی پروازهای بین‌المللی به مقصد اسرائیل بسته بوده است.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع ناشناس گزارش کرده اند که عربستان سعودی امکان دسترسی هواپیماهای هندی به آسمان این کشور در مسیر تل‌آویو را تضمین کرده است. این در حالی است که یکی از سخنگویان سازمان هواپیمایی کشوری سعودی گفته که تاکنون هیچ تضمینی به خطوط هواپیمایی هند (ایرایندیا) نداده است.

بیشتر بخوانید: 

بسیاری از ناظران مسائل خاورمیانه معتقدند اجازه استفاده از آسمان عربستان برای رسیدن هواپیماهای هندی به اسرائیل، در صورت وقوع نشانگر گام بزرگی در عادی‌سازی روابط میان این دو کشور خواهد بود.

قرار است پروازهای هفتگی خطوط هوایی هند به اسرائیل از اوایل ماه مارس عملیاتی شود. 

در سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان در عربستان و ولایت عهدی شاهزاده محمد، شمار تماس‌‌ها میان مقامات سابق سعودی و اسرائیلی به شدت افزایش یافته است. با این حال ریاض داشتن ارتباطات پنهانی با تل‌آویو را تکذیب می‌کند. هم‌زمان و با افزایش تنش‌ها میان عربستان و ایران، اسرائیل بارها آمادگی خود را برای اتحاد با ریاض به منظور مقابله با تهران اعلام کرده است.

در حال حاضر ال‌عال، خطوط هواپیمایی اسرائیل، چهار پرواز هفتگی به مقصد بمئی دارد. هواپیماهای اسرائیلی به دلیل بسته بودن آسمان عربستان، با عبور از اتیوپی و پس از عبور از دریای عرب خود را به این بندر در غرب هند می‌رسانند.

روابط اسرائیل و هند پس از به قدرت رسیدن حزب هندو-ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا، توسعه چشمگیری یافته است. پنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ماه ژانویه، به هند سفر کرد. این نخستین دیدار رسمی یک رئیس دولت اسرائیل از هند در پانزده سال گذشته بود. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت ۲۵ میلیون نفر برای نود هزار فرصت شغلی در راه ‌آهن هند

عدم صدور ویزای عربستان برای شطرنج‌بازان اسرائیلی

اعتراف تاریخی وزیر اسرائیلی: ما با عربستان رابطه داریم