حجاب؛ استراتژی انتشار خبر یک نشست با سه سال تاخیر

حجاب؛ استراتژی انتشار خبر یک نشست با سه سال تاخیر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در تیرماه سال ۱۳۹۳ نشستی تخصصی با موضوع «حجاب: آسیب‌شناسی سیاست‌های گذشته، نگاه به آینده» برگزار کرده بود. خبر برگزاری این نشست سه سال و هفت ماه بعد منتشر شد

آگهی

انتشار گزارش برگزاری نشست تخصصی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری درباره مساله حجاب در تیر سال ۱۳۹۳ و نتایج نظرسنجی‌های مورد استناد آن، در روزهای گذشته به یکی از بحث‌های داغ رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. 

افزایش شمار مخالفان حجاب اجباری در یک دهه گذشته و ناتوانی و ناکارآمدی سیاست‌های جمهوری اسلامی برای تحمیل شیوه پوشش به بانوان، نتیجه‌‌گیری‌ اصلی بسیاری از کارشناسان و کاربران فضای مجازی از این گزارش بود.

با این حال، پرسش دیگری که بی‌گمان مطرح شده، زمان انتشار این گزارش است. مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در اوج اعتراض شمار قابل‌ توجهی از زنان به حجاب اجباری که به حرکت «دختران خیابان انقلاب» معروف شد این گزارش را منتشر کرد. اما با نگاهی به این گزارش، به نظر می‌رسد انتشار آن با تاخیر سه ساله، علاوه بر تلاش برای نشان دادن همراهی دولت با «افکار عمومی» نیم نگاهی هم به انتقادهای جناح مقابل و هسته سخت حاکمیت از سیاست‌های کابینه روحانی دارد.

بیشتر بخوانید: 

در چکیده این گزارش، انتشار نتایج تحقیقات اجتماعی برای محکوم کردن دولت یازدهم، نکوهش شده است: «تحقیقات اجتماعی درخصوص حجاب برای اهداف سیاسی – نظیر متهم کردن دولت یازدهم به تسریع علل بدحجابی - به‌کار گرفته می‌شوند و این کار بدون توجه به ماهیت ساختاری و تدریجی بودن تغییرات اجتماعی صورت می‌گیرد.»

افزایش ابراز نارضایتی‌ها در ماه‌های گذشته و همزمان با تلاش شخص حسن روحانی برای نزدیکی به رهبر جمهوری اسلامی، نهادهای انتصابی و نظامی، نتوانسته مانع از افرایش انتقادهای تند رسانه‌های اصولگرا علیه دولت دوازدهم شود.

به نظر می‌رسد حسن روحانی در پاسخ به انتظارات پسابرجامی طیف گسترده‌ای از شهروندانی که به وی رای داده بودند، موفق نبوده است. گسترش نارضایتی‌های داخلی، شرایط منطقه‌ای و احتمال افزایش فشارها برای «اصلاح برجام» رئیس جمهوری ایران را وا داشته تا علاوه بر تلاش برای افزایش همگرایی در ساختار قدرت، گفتمان حقوق دموکراتیک مورد پسند «طبقه متوسط شهری» را هم دنبال کند. انتشار گزارش نشست تخصصی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری درباره مساله حجاب با سه سال تاخیر را می‌توان تاکتیکی از سوی دولت دوم اعتدال در راستای این استراتژی ارزیابی کرد.

به کانال تلگرامی یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نسرین ستوده: «دختر خیابان انقلاب» آزاد شده است

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واکنش‌ها به رد صلاحیت روحانی؛ آیا نواصولگرایان پیروز میدان خواهند بود؟