حامد کرزی: آمریکا و پاکستان می‌خواهند افعانستان به زانو دربیاورند

حامد کرزی: آمریکا و پاکستان می‌خواهند افعانستان به زانو دربیاورند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«به نظرم نیت آنها این است که ما ضعیف باشیم تا به اهداف منطقه‌ای خود برسند.»

آگهی

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان با انتقاد شدید از رویکرد پاکستان و ایالات متحده آمریکا می‌گوید که کشورش ۱۶ سال پس از سقوط طالبان در وضعیت وحشتناکی قرار دارد.

آقای کرزی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «افغانستان ایالات متحده آمریکا را مانند یک دوست و عامل آزادی در آغوش گرفت اما حالا می‌بیند که این کشور به جای کمک کردن، به ما ضربه می‌زند.» وی تاکید کرد که این رویکرد «باید عوض شود.»

رئیس جمهوری پیشین افغانستان در بخش دیگری از سخنانش گفت که آمریکا «نمی‌تواند به ما بگوید اگر ما اینجا نباشیم اوضاع بدتر خواهد شد. همین الان هم ما در شرایط وحشتناکی قرار داریم، ما می‌خواهیم اوضاع بهتر شود، صلح و امنیت می‌خواهیم.»

بیشتر بخوانید: 

وی همچنین با بیان اینکه آمریکا قصد ایجاد پایگاه نظامی دائمی در افغانستان داشت و پاکستان نیز افغانستانی وابسته می‌خواهد گفت: «به نظرم نیت آنها این است که ما ضعیف باشیم تا به اهداف منطقه‌ای خود برسند...آنها می‌خواهند کشور من را به زانو دربیاورند» آقای کرزی تاکید کرد که حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان «برای توقف افراطی‌گری نیست.» 

رئیس جمهوری پیشین افغانستان همچنین خواستار تحریم مقامات امنیتی و نظامی پاکستان شد اما در عین حال تاکید کرد که این تحریم‌ها نباید شامل مردم شود. 

ایالات متحده و همپیمانانش در اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی و تنها چند ماه پس از حملات یازدهم سپتامبر، حکومت طالبان در أفغانستان را سرنگون کرد. بیش از ۱۶ سال پس از آن حمله، افغانستان کماکان با ناامنی و جنگ داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. عملیات طالبان در این کشور متوقف نشده و از سال ۲۰۱۵ شاخه موسوم به ولایت خراسان داعش، در ننگرهار فعال شده است.  

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امرالله صالح: خون جهان سوم ارزش خون جهان اول را ندارد

چین در صدد ایجاد پایگاه نظامی در افغانستان

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد