هشدار رئیس جمهوری لبنان نسبت به احتمال جنگ با اسرائیل

هشدار میشل عون نسبت به اقدامات تحریک آمیز اسرائیل
هشدار میشل عون نسبت به اقدامات تحریک آمیز اسرائیل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به تازگی تنش ها میان دو کشور بر سر برخی اظهارات تحریک آمیز مقامات اسرائیلی از جمله وعده ساخت یک دیوار مرزی و نیز ادعای بهره برداری از یک میدان گازی دریایی مورد منقشه بالا گرفته است.

آگهی

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان بار دیگر به مواضع تحریک آمیز اسرائیل واکنش نشان داد و اعلام کرد در صورتی که تل آویل در پی عملی کردن تحریکات مرزی و دست درازی به منابع انرژی این کشور باشد وقوع جنگ میان دو کشور اجتناب ناپذیر خواهد بود.

این سخنان در حالی ایراد می شود که به تازگی تنش ها میان دو کشور بر سر برخی اظهارات تحریک آمیز مقامات اسرائیلی از جمله وعده ساخت یک دیوار مرزی و نیز ادعای بهره برداری از یک میدان گازی دریایی مورد منقشه بالا گرفته است.

بر این اساس رئیس جمهوری لبنان روز دوشنبه در گفتگو با یک شبکه خبری تلویزیون مصر هشدار داد: «اگر اسرائیل به لفاظی های تحریک آمیز خود ادامه دهد و قصد اجرایی کردن آنها را داشته باشد جنگ های جدیدی روی خواهد داد.»

میشل عون با تاکید بر لزوم یافتن راه حلی برای اختلافات اخیر میان دو کشور اعلام کرد «اسرائیل نمی تواند در خاک ما اقدام به ساخت دیوار کند.» مقامات لبنانی بارها مخالفت خود را با تصمیم اسرائیل برای ساخت دیواری بتونی در مرز دو کشور اعلام و تصریح کرده اند که سیزده نقطه مرزی مورد منازعه که اسرائیل قصد امتداد این دیوار در آنجا را دارد در خاک لبنان واقع شده اند.

بهره بردای از بلوک نهم میدان نفتی و گازی دریایی از دیگر اختلافات اساسی میان دو کشور است که به تازگی وارد مرحله حساسی شده است.

به گزارش المیادین بیروت اخیرا پیشنهاد یک وزیر مشاور دولت آمریکا برای تقسیم بلوک نهم میدان نفت و گاز دریایی مورد مناقشه میان دو کشور را رد کرده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل اواخر ماه گذشته میلادی در اعتراض به تصمیم لبنان در به مناقصه گذاشتن عملیات بهره برداری از منابع فراساحلی بلوک نهم ، این اقدام را که به ادعای وی در منطقه متعلق به اسرائیل صورت گرفته تحریک آمیز قلمداد کرد.

این در حالیست که بیروت این بلوک و نیز بلوک چهارم میادین گازی دریایی را که عملیات اکتشاف و تولید هیدروکربن های فراساحلی را در آنجا به مناقصه گذاشته جزو منطقه انحصاری لبنان می داند و هرگونه دست درازی به منطقه اقتصادی ویژه این کشور را تجاوز به حاکمیت این کشور قلمداد می کند.

تلاش برای حل اختلافات تل آویو و بیروت بر سر ذخایر موجود در میادین نفت و گاز دریایی و نیز حل مناقشه مربوط به مرزهای زمینی و بهره برداری از «مناطق انحصاری اقتصادی» از جمله برنامه های رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در سفر پایان این هفته به بیروت ارزیابی می شود. وزیر امور خارجه فرانسه از روی دوشنبه سفر دوره ای خود به خاورمیانه را آغاز کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل استخراج گاز دریای مدیترانه از سوی لبنان را تحریک آمیز دانست

وزیر خارجه لبنان: حاکمیت کشورم حراج نمی‌شود

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند