راز «گرداب‌های شیری» در تصاویر ناسا از دریای خزر

گرداب شیری در دریای خزر
گرداب شیری در دریای خزر
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مطالعه این پدیده به ویژه برای شناختن تأثیر احتمالی آن بر روی ماهی‌ها و در نتیجه صنعت ماهیگیری کشورهای حاشیه دریای خزر اهمیت بسیاری دارد.

آگهی

سازمان هوافضای آمریکا، ناسا تصاویری از یک فرآیند طبیعی عجیب در دریای خزر را منتشر کرد که در آن ترکیب شیری‌رنگی از درون آب به سوی ساحل حرکت می‌کند.

تصویر ماهواره‌ای این پدیده عجیب که ناسا آن را «گرداب شیری» می‌نامد روز بیستم بهمن توسط طیف‌سنج «مودیس» از سامانه فضایی «ترا» گرفته شده است. ناسا در بیانیه‌ای در توضیح این پدیده گفته است باد روی سطح با آب دریا مخلوط شده، رسوب‌ها را از زیر دریا بیرون می‌کشد و ترکیب شیر مانندی را به ساحل می‌رساند.

راز به وجود آمدن این فرآیند هنوز برای دانشمندان معلوم نشده و آنها به دنبال یافتن دلیل آن هستند. در بیانیه ناسا همچنین آمده است که تحلیل عکس‌های جدید به مشاهده و بررسی تحولات دریای خزر کمک خواهد کرد. مطالعه پدیده «گرداب شیری» به ویژه برای شناختن تأثیر احتمالی آن بر روی ماهی‌ها و در نتیجه صنعت ماهیگیری کشورهای حاشیه دریای خزر اهمیت بسیاری دارد.

ناسا همچنین از تحولات پرشمار دیگری در دریای خزر خبر داده است. به گفته ناسا در بخش جنوب شرقی این دریا، یعنی در نزدیکی سواحل ایران سطح آب بسیار بالا و پائین می‌رود و در همان حال میزان یخ‌ و جلبک‌ موجود در آب به نسبت فصول، بسیار متغیر است. در طول ساحل جنوب خاوری خزر در تمام طول سال، گرداب‌هایی رنگی که بر اثر رسوب‌‌های گوناگون در طول سال‌ها به وجود آمده، مشاهده می‌شود.

دریای خزر با مساحتی حدود ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع در شمال ایران و جنوب روسیه، بزرگ‌ترین حوضه آبی بسته در جهان است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خزر دریاست یا دریاچه؟

کاخ سفید از ناسا خواست برای کره ماه استانداردهای زمانی تعیین کند

ناسا در ماموریت آرتمیس۳ قصد دارد بر روی کره ماه کشت و زرع کند