کشف شواهدی دال بر دخالت روسیه در همه‌پرسی برکسیت

کشف شواهدی دال بر دخالت روسیه در همه‌پرسی برکسیت
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیشترین فعالیت روسیه در تبلیغ رأی آری به همه پرسی برکسیت در سال ۲۰۱۶ در توئیتر انجام گرفته است.

آگهی

آژانس ارتباطات «۸۹ آپ» ادعا کرد که شبکه‌های روسیه به طرز قابل توجهی در همه‌پرسی برکسیت دخالت کرده‌اند.

«۸۹ آپ» که یک آژانس ارتباطی بریتانیایی است در وبسایت خود مدعی شد که شبکه‌های روسی با دخالت در کارزار همه‌پرسی برکسیت، بر نتیجه آن به نفع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تأثیر گذاشته‌اند.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در ماه نوامبر گذشته گفته بود که از اقدام روسیه در «استفاده از اطلاعات به مثابه سلاح جنگی» با خبر است، اما دولت روسیه را مستقیما به دخالت در همه‌پرسی برکسیت محکوم نکرد.

با این حال مایک هریس، بنیان‌گذار سایت «۸۹ آپ» تلاش رسانه‌های روسی برای جهت‌دهی به افکار همگانی بریتانیا را انکارناپذیر می‌داند. او می‌گوید: «پژوهش های ما نشان می‌دهد رسانه‌های وابسته به دولت کرملین، یعنی راشا تودی و اسپوتنیک در مجموعه‌ ۲۶۱ مقاله بسیار مهم در این زمینه منتشر کردند. این مقاله‌ها عمدتا درباره بحران پناهجویان و نیز در مورد قراردادهای تجاری کلان بریتانیا با روسیه بعد از برکسیت بوده‌اند.

به باور این کنشگر رسانه‌ای، بیشترین فعالیت روسیه در تبلیغ رأی «آری» به همه پرسی برکسیت در سال ۲۰۱۶ در توئیتر انجام گرفته است. او در عین حال می‌گوید که فیسبوک هم باید در مورد مبالغی که برای تبلیغ برکسیت دریافت کرده، شفاف‌سازی کند.

کمیسیون ورزش، فرهنگ، رسانه و اینترنت در مجلس بریتانیا هم‌اکنون مشغول بررسی این نکته است که آیا روسیه در همه‌پرسی ۲۰۱۶ این کشور نقشی داشته است یا نه.

دامین کالینز، نماینده محافظه‌کار مجلس بریتانیا چند روز پیش گفته بود: «رسانه‌های اجتماعی مانند توئیتر باید به رأی‌دهندگان بریتانیایی خبر می‌دادند که در جریان کارزار انتخاباتی ممکن است در معرض تبلیغات دولت روسیه قرار بگیرند.»

روسیه همان گونه که نقش خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را همواره تکذیب کرده، اتهام دخالت در کارزار همه‌پرسی برکسیت را نیز قبول ندارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرونده ترامپ-روسیه: اختلاف رئیس جمهور و اف‌بی‌آی بر سر انتشار یادداشت‌های محرمانه

پشت پرده شایعه درگذشت چارلز سوم پادشاه بریتانیا چه بود؟

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد