گرجستان خواستار استرداد «ساکاشویلی» از لهستان شد

گرجستان خواستار استرداد «ساکاشویلی» از لهستان شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با استرداد میخائیل ساکاشویلی توسط پلیس اوکراین به لهستان؛ حال مقامات گرجستان خواستار استرداد وی به این کشور برای محاکمه رئیس جمهور سابق خود که متهم به فساد مالی و تبانی است شده اند.

آگهی

دادستانی گرجستان روز سه شنبه اعلام کرد که پیش از این نیز در تابستان سال گذشته از دولت لهستان خواسته است تا میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهور سابق گرجستان را برای محاکمه به این کشور تحویل دهند.

میخائیل ساکاشویلی، رهبر اپوزیسیون اوکراین و رئیس‌جمهور سابق گرجستان روز دوشنبه، ۱۲ فوریه به لهستان دیپورت شده است. پلیس مرزی اوکراین می‌گوید که این استرداد پس از بازداشت وی در رستورانی در کی‌یف، پایتخت اوکران توسط ماموران مخفی صورت گرفت.

تصویر دوربین مداربسته از لحظه بازداشت میخائیل ساکاشویلی در رستوران

رهبر حزب «جنبش نیروهای تازه» که ماه ژوئیه ۲۰۱۷ در اوکراین خلع تابعیت شده بود، در ماه سپتامبر مجددا به همراه هوادارانش از طریق مرز لهستان وارد خاک اوکراین شد.

دفتر دادستانی تفلیس به رسانه‌های محلی اعلام کرد که خواست گرجستان برای تحویل میخائیل ساکاشویلی را ماه اوت سال میلادی گذشته و پیش از بازگشت مجدد او به اوکراین به مقامات لهستان اعلام کردند.

روز گذشته پس از بازداشت، مقامات لهستان با استرداد میخائیل ساکاشویلی به خاک خود موافقت کرده و پلیس مرزی این کشور نیز ورود وی را تاکید کرد.

این استرداد به بازی موش و گربه دولت اوکراین با این رهبر مخالفان پایان می‌دهد. در سال گذشته تلاش مکرر نیروهای امنیتی این کشور برای بازداشت آقای ساکاشویلی با مقاومت هواداران او چندین بار به ناآرامی خیابانی خشونت کشیده شد.

میخائیل نیکولوزیس در ساکاشویلی، رهبر انقلاب گل سرخ گرجستان پس از برکنار کردن «ادوارد شواردنادزه»، از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ رئیس جمهور این کشور بود. با مطرح شدن اتهام اختلاس و تحت تعقیب قرار گرفتن در گرجستان و همچنین بالا گرفتن اعتراضات، آقای ساکاشویلی از کشور خارج شد.

بیشتر بخوانید:

این سیاستمدار سابق گرجی که ماه ژوئیه در اوکراین خلع تابعیت شده بود در ماه نوامبر به همراه هوادارانش از طریق مرز لهستان وارد خاک اوکراین شد.

در سال ۲۰۱۵ با دعوت پترو پروشنکو وارد اوکراین شد و تابعیت این کشور را دریافت کرد.

آقای ساکاشویلی پس از ورود به اوکراین از سوی پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین به سمت فرمانداری منطقه اودسا منصوب شد.

پس از گذشت ۱۸ ماه از فعالیت سیاسی وی در اوکراین، به دلیل طرح اتهام فساد مالی و دریافت کمک مالی از گروه تبهکار مرتبط با ویکتور یانوکویچ (رئیس جمهور برکنار شده اوکراین) روابط دوستانه میخاییل ساکاشویلی وپترو پروشنکو رو به تیرگی گذاشت.

سال گذشته میلادی رئیس جمهوری اوکراین تابعیت اوکراینی این سیاستمدار را باطل کرد و از سوی دیگر گرجستان نیز در سال ۲۰۱۵ به دلیل عدم تائید تابعیت دوگانه، تابعیت گرجستانی او را لغو کرده بود؛ بنابراین میخائیل ساکاشویلی اکنون بدون هرگونه تابعیت به لهستان برگردانده شده است.

در سال گذشته عملیات‌های پلیس اوکراین برای بازداست ساکاشویلی به دلیل تجمع هوادارانش که وی را جنگجویی مبارز بر علیه فساد می‌خوانند، ناموفق می‌ماند. با این وجود روز گذشته نشانه‌ای از خشونت در تجمعات اعتراضی کی‌یف در حمایت از وی مشاهده نشد.

تجمع هواداران میخائیل ساکاشویلی در کی‌یف

میخائیل ساکاشویلی می‌گوید که به دعوت مردم به اعتراض علیه دولت اوکراین ادامه خواهد داد. رهبر حزب «جنبش نیروهای تازه» می‌گوید که از تلاش برای کسب تابعیت گرجستانی دست‌ شسته اما قصد دارد تابعیت اوکراینی خود را بازگرداند.

وی در کنفرانس خبری در ورشو، پایتخت لهستان گفت:‌«لازم نبود تا شهروندی مرا لغو کنند. این مساله خلاف تمام قوانین بود. من یک سیاستمدار اوکراینی باقی می‌مانم همانطور که همیشه گرجی باقی می‌مانم و تابعیت اوکراینی خود را باز می‌گردانم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین؛ میخائیل ساکاشویلی آزاد شد

از گرجستان تا اوکراین، مقصد نهایی ساکاشویلی 'بی‌وطن' کجاست؟

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد