روحانی یک هیات ۴ نفره را مامور بررسی حوادث بازداشتگاه‌ها کرد

روحانی یک هیات ۴ نفره را مامور بررسی حوادث بازداشتگاه‌ها کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیران کشور، اطلاعات، دادگستری و معاون حقوقی رئیس جمهوری عضو این هیات هستند.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه یک هیات چهار نفره را مامور بررسی و پیگیری حوادث بازداشتگاه‌ها کرد. بر این اساس قرار است وزیران کشور، اطلاعات، دادگستری و معاون حقوقی رئیس جمهوری جزئیات این حوادث را پیگیری و گزارش آنها را به آقای روحانی ارائه کنند. 

این دستور پس آن صادر شد که کاووس سیدامامی،  دانشگاه و فعال محیط زیست، در زندان اوین جان خود را از دست داد. 

مراسم خاکسپاری

مراسم خاکسپاری آقای سیدامامی، ظهر روزسه‌شنبه در «امامه» از توابع شمیرانات در شمال تهران برگزار شد.

مسعود باستانی در گزارشی از این مراسم در روزنامه قانون از حضور عمادالدین باقی، بیژن عبدالکریمی، حسین سراج، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران و بهمن کیارستمی در این مراسم خبر داد و نوشت: «عکس های سیدامامی در میان گل های سفید رنگ چیده شدند و هنوز صدای همسرش بلندترین صدای قبرستان بود. او فریاد می زد امامه را چرا داغدار کردی؟ کاووس به خاک رفت و همه اخبار آن مراسم همراه با یک علامت سوال بزرگ مخابره شد. جمعیت در داخل خودروها نشستند و خودروها این بار پشت به کوه های برف گرفته لواسان رو به سوی تهران آمدند. به تهران نزدیک می شدیم اما هنوز کسی خبر دقیقی از کالبدشکافی نداشت.» 

بابا ?: @alirezafarzin

A post shared by King Raam (@kingraam) on

A post shared by Kampain (@kampainhr) on

اما واکنش‌ها و اظهار نظرها درباره مرگ این جامعه‌شناس در زندان اوین همچنان ادامه دارد. درخواست سازمان‌های حقوق بشری برای تحقیقات و کالبد شکافی مستقل درباره نحوه درگذشت این جامعه شناس تا درخواست‌های مکرر دولت کانادا برای پاسخگویی و پیگیری دولت ایران درباره این موضوع و همچنین دستور حسن روحانی، نشان از روشن نشدن ابهامات این پرونده دارد.

دستور روحانی در مورد پیگیری پرونده کاووس سیدامامی

پس از جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه، شهیندخت مولاوردی از دستور رئیس جمهوری در رابطه با پرونده مرگ کاووس سیدامامی خبر داد و افزود: «رئیس‌جمهور در این باره دستوری داده است که تا چند دقیقه دیگر منتشر می‌شود.»

ساعاتی بعد خانم مولاوردی در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد: «در مجموعه دولت پیگیر تحقق حقوق زندانیان چه به صورت موردی و چه به صورت کلی هستیم و این پیگیری‌ها در میانه راه بوده و ادامه خواهد یافت.»

وی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر تهیه گزارشی جامع در مورد اتفاقات اخیر افزود: «یکی از حق‌های موجود در منشور حقوق شهروندی حق دادخواهی عادلانه است که ذیل آن بندهای بسیاری وجود دارد که اجرای بخش عظیمی از آنها به قوه قضائیه باز می‌گردد.»

این در حالی است که دادستان تهران روز چهارشنبه در واکنش به مسئول خواندن قوه قضائیه درباره جان زندانیان گفت: «عده‌ای گلایه می کنند که مسئول حفظ جان متهمان و زندانیان چه کسی است، این در حالی است که دادستان تهران در تمام زندان‌ها، قاضی مقیم دارد. بر تمام زندان‌ها نظارت‌های شدیدی صورت می‌گیرد و به صورت مستمر، مکرر و منظم از زندانها و بازداشتگاه ها بازدید می‌شود و از طرفی معاونین مکلفند هفته ای یک بار به زندان‌ها سر بزنند و نظارت‌های لازم را انجام دهند.»

عباس دولتی جعفرآبادی در ادامه اظهار داشت: «خودکشی یا فوت متهم در سایر زندان های دنیا نیز وجود دارد اما اینکه ما بگوییم دستگاه قضایی در این زمینه نظارت نکرده که این فرد خودکشی کرده، خیر، اینگونه نبوده است. وقتی اسناد و تحقیقات به متهم ارائه شد، فرصتی برای پاسخ خواسته است که تحقیقات به روز بعد موکول شد و چون این فرد ملاحظه کرده که اسناد و اطلاعات زیادی در اختیار سیستم تحقیق کننده قرار گرفته، تصمیم به خودکشی گرفته است و این امر ناشی از عدم نظارت نبوده است.»

وی در حاشیه جلسه بررسی آسیب های اجتماعی، با تاکید بر خودکشی کردن کاوورس سیدامامی گفت: «برخی علی رغم اینکه هم پزشکی قانونی و هم قاضی ویژه دادسرای جنایی و هم خانواده متوفی اعلام کرده‌اند که این موضوع خودکشی بوده است کماکان فرافکنی و تشکیک می کنند، در واقع این خودکشی رخ داده و در گزارش کالبد شکافی پزشکی قانونی وجود دارد.»

درخواست مجدد دولت کانادا برای پیگیری مرگ کاووس سیدامامی

دولت کانادا که روز سه شنبه درباره مرگ آقای سیدامامی ابراز نگرانی کرده بود، مجددا خواستار پاسخگویی ایران درباره مرگ سیدامامی شد.

کریستیا فریلند، وزیرخارجه کانادا روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از شرایط منتهی به مرگ این تبعه ایرانی-کانادایی گفت: «یک کانادایی جان خود را از دست داده و ما از دولت ایران انتظار داریم که اطلاعات و پاسخ‌های مناسب درباره شرایطی که به این تراژدی منتهی شده است را هر طور شده به کانادا ارائه دهد.»

بیشتر بخوانید:

بازداشت جمعی از فعالان محیط زیست به اتهام جاسوسی

به گزارش سازمان غیردولتی «کمپین حقوق بشر ایران» مستقر در نیویورک، علاوه بر بازداشت سیدامامی، مدیرعامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان»، ۹ نفر از اعضای فعال در این موسسه نیز در عرض یک روز دستگیر شده‌اند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران روز سه‌شنبه ضمن مطرح کردن جاسوسی به‌ عنوان اتهام سیدامامی، در مورد افراد بازداشت شده گفته بود: «در تحقیقات انجام شده برخی متهمان به انجام سفرهای متعدد به سرزمین‌های اشغالی از جمله به منظور شرکت در کنفرانس منارید که با حضور افسر اطلاعاتی موساد در رژیم صهیونیستی برگزار شده، اقرار و اذعان نموده‌اند که هدف کلی پروژه مشترک سازمان سیا و موساد، ایجاد بحران در برخی از حوزه های زیست محیطی ایران بوده و اطلاعات جمع آوری شده از طریق عوامل پنهان به آمریکا انتقال می یافته است.»

دوربین‌های رصد حیات وحش یا عامل جاسوسی

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران پس از جلسه روز چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران ضمن رد بازداشت یا بازجویی کاوه مدنی، معاونت این سازمان، در موضوع پرونده کاووس سیدامامی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اتهام بازداشت‌شدگان در نصب دوربین در نقاط امنیتی و نظامی گفت:‌ «این دوربین‌ها برای رصد یوزپلنگ ها هستند و دید آنها بیشتر از ۵۰ متر نیست و حداکثر برد این دوربین ها پنجاه متر است.»

آگهی

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاوه مدنی: برای جاهلان مجازی یافتن جاسوس از مسئولیت پذیری آسان‌تر است

نامه سرگشاده به روحانی: از واقعه هولناک فوت دکتر سید‌امامی ابهام زدایی کنید

دو خبرنگار زن که درباره جان باختن مهسا امینی گزارش نوشتند بعد از ۴۰۰ روز زندان آزاد شدند