یک ششم کودکان جهان در مناطق جنگی زندگی می‌کنند

یک ششم کودکان جهان در مناطق جنگی زندگی می‌کنند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس این گزارش، سه مکان پرمناقشه‌ای که بدترین مکان‌ها برای کودکان در جهان محسوب می‌شوند عبارتند از سوریه، افغانستان و سومالی.

آگهی

بنا بر گزارش بنیاد «کودکان را نجات دهید» (Save the Children) شمار کودکانی که در سراسر جهان در مناطق درگیری زندگی می‌کنند با افزایش ۷۵ درصدی نسبت به دهه ۹۰ میلادی، به ۳۵۰ میلیون کودک رسیده است.

از این تعداد کودک ۶ درصد در مناطق درگیری در اروپا، ۲۱ درصد در آمریکا، ۷ درصد در اروپا، ۱۴ درصد در آسیا و ۳۹ درصد در خاورمیانه زندگی می‌کنند.

بیش از نیمی از این کودکان نیز (۱۶۵ میلیون کودک) در مکان‌های دچار درگیری‌های شدید زندگی می‌کنند.

کارولین آنینگ، مشاور ارشد بنیاد «کودکان را نجات دهید» دربارۀ دلایل افزایش شمار کودکان در جنگ می‌گوید: «یکی از دلایل این است که امروزه شاهد اختلافات بیشتر و در پی آن درگیری‌های طولانی مدت و بیشتری هستیم. همچنین این درگیری‌ها بیشتر در مناطق پر جمعیت روی می‌دهد. درگیری‌ها در سوریه، یمن، عراق در شهرها و روستاهایی روی داده سات که کودکان زیادی زندگی می‌کنند.»

بیشتر بخوانید: کودکان، بزرگترین قربانی شش سال درگیری و جنگ در سوریه

۱۰ کشوری که در صدر بدترین مکان‌های جهان برای کودکان قرار دارند

بر اساس این گزارش، سه مکان پرمناقشه‌ای که بدترین مکان‌ها برای کودکان در جهان محسوب می‌شوند عبارتند از سوریه، افغانستان و سومالی.

کارولین آنینگ می‌گوید: «ما در سوریه شاهد حملۀ گسترده به مدرسه‌ها و حمله‌های بی‌رویه با استفاده از بمب‌های بشکه‌ای و بمب‌های خوشه‌ای در مناطقی هستیم که کودکان زیادی زندگی می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:کودکان جنگ زده سوری در آرزوی یک زندگی امن

پس از این سه کشور، بدترین کشورهای جهان برای کودکان عبارتند از: یمن، نیجریه، سودان جنوبی، عراق، جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان و جمهوری آفریقای مرکزی.

درگیری‌ها در جمهوری دموکراتیک کنگو یک درگیری طولانی و ویرانگر بوده که دهه‌هاست زندگی کودکان را هدف قرار داده است. به گفته خانم آنینگ «در این کشور، بر خلاف سوریه، ما استفادۀ گسترده از سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت را نمی‌بینیم اما شاهد سطح بالایی از خشونتها علیه کودکان و همچنین استفاده از کودکان به عنوان سرباز هستیم.»

© Save the Children
WAR ON CHILDREN© Save the Children

در مناطق درگیری چه جنایاتی علیه کودکان روی می‌دهد

بر اساس مطالعاتی که با بررسی گزارش‌های سالانۀ مرکز کودکان و درگیری‌های مسلحانه سازمان ملل متحد (CAAC) و مطالعات انجام شده در موسسه تحقیقات صلح اسلو (PRIO) به دست آمده، سختی‌هایی که کودکان در مناطق درگیری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، متفاوت است.

در این گزارش به جنایاتی از جمله سرقت کودکان، استفاده از آنها به عنوان سرباز، خشونتهای جنسی، قتل و معلول کردن کودکان، حمله به مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها و محروم کردن کودکان از دسترسی به کمکهای بشردوستانه اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: جنگ سوریه و سرنوشت تلخ بیش از هشت میلیون کودک این کشور

به گفته خانم آنینگ در برخی از مناطق شاهد اوج این خشونتها علیه کودکان بوده‌ایم.
مشاور ارشد بنیاد «کودکان را نجات دهید» می‌گوید: «در سوریه کودکان در معرض خطر بمباران و بمب گذاری‌ها و همچنین حمله به محل سکونتشان قرار دارند. شبیه به این وضعیت در یمن نیز دیده می‌شود اما در یمن خطر عدم دسترسی به کمکهای بشردوستانه برای کودکان حادتر است.»

  • بر این اساس طی سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ میلادی ۷۳۰۲۳ کودک در ۲۵ منطقه درگیری به قتل رسیده یا معلول شده‌اند و بیشترین گزارش‌های تایید شدۀ قتل و معلول کردن کودکان نیز مربوط به سال ۲۰۱۴ میلادی بوده است.
  • در بیست سال گذشته دهها هزار دختر و پسر برای کار در گروههای مسلح به عنوان کودک سرباز به کار گرفته شده‌اند که بیشترین میزان به ثبت رسیده مربوط به نیجریه در سال ۲۰۱۶ میلادی بوده است.
  • طی سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ میلادی دست‌کم ۱۷۵۱۵ گزارش تایید شده از خشونت جنسی علیه دختران و پسران در مناطق درگیری به ثبت رسیده است که بیشترین میزان آن در سال ۲۰۰۷ میلادی در جمهوری دموکراتیک کنگو بوده است.
  • آدم‌ربایی کودکان در دوران جنگ نیز به اشکال مختلف دیده شده است؛ از جمله برای استفاده از آنها به عنوان کودک سرباز، کارهای خانگی، استثمار جنسی، ربودن برای فروش آنها و یا به نیت انتقام گیری. طی سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ میلادی دست‌کم ۱۴۳۲۷ گزارش تایید شده از آدم‌ربایی کودکان به ثبت رسیده است که بیشترین میزان آن در سال ۲۰۱۵ میلادی در سودان جنوبی بوده است.
  • طی سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ میلادی دست‌کم ۱۵۳۷۵ کودک در مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها هدف حملات قرار گرفته‌اند که افزایش ۱۰۰ درصدی را در یک دهه گذشته نشان می‌دهد. بیشترین میزان این نوع خشونت نیز درسال ۲۰۱۲ میلادی در سوریه دیده شده است.
  • بر اساس این مطالعات میزان محدودیت دسترسی به کمکهای بشردوستانه در مناطق درگیری از سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون ۱۵۰۰ درصد افزایش یافته است. این کار نیز با مسدود کردن گذرگاههای عبور کمکهای بشردوستانه، ممانعت در تحویل به موقع این کمکها به افراد نیازمند یا حمله عمدی به کارکنان سازمانهای فعال در امور بشردوستانه انجام شده است. بیشترین میزان این محدودیت در سال ۲۰۱۶ میلادی در سودان جنوبی به ثبت رسیده است.

بنیاد «کودکان را نجات دهید» خواستار آن است که رهبران سیاسی و نظامی جهان با انجام اقداماتی هماهنگ، با حمایت از قوانین و استانداردهای بین‌المللی و مبارزه جدی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر، برای بازسازی زندگی کودکان گرفتار در جنگ و درگیری تلاش کنند.

بیشتر بخوانید: انتشار تصاویر کودکان در جنگ؛ تقابل معصومیت و خشونت

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش ۱۵ درصدی شمار کودکان فقیر جهان در پی شیوع کرونا

چشم از دست رفته کودک سوری؛ نماد دفاع از غیرنظامیان سوریه

فارک به سیاست استفاده از کودکان در جنگ پایان می دهد