همه آنچه درباره سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج می دانیم

همه آنچه درباره سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج می دانیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این هواپیما حدود ساعت ۸ صبح از فرودگاه مهرآباد تهران پرواز کرد و حدود ۵۰ دقیقه بعد از صفحه رادار محو شد.

آگهی

روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶، هواپیمای مسافربری مسیر تهران به یاسوج متعلق به خطوط هواپیمایی آسمان در منطقه سمیرم در جنوب اصفهان به کوه دنا در منطقه کوهستانی پادنا برخورد کرد.

مبداء و مقصد پرواز

این هواپیما حدود ساعت ۸ صبح از فرودگاه مهرآباد تهران به سوی یاسوج پرواز کرد. حدود ۵۰ دقیقه بعد از صفحه رادار محو شد. تا این لحظه (ساعت ۷ عصر روز یکشنبه) هنوز لاشه این هواپیما پیدا نشده است.

با اینکه هنوز امدادرسانان به محل سقوط هواپیما نرسیده اند اما به نظر می رسد که تمام سرنشینان این هواپیما جان باخته باشند. خبرگزاری ایسنا گفته است که این هواپیما حامل دست کم ۶۵ مسافر بوده است.

بر اساس آخرین خبرهای منتشر شده احتمال می رود که محل سقوط هواپیما در ارتفاع ۴ هزار متری دنا باشد.

مدل هواپیمای سانحه دیده

این هواپیما مدل ATR۷۲ است که در سال۱۹۹۳ ساخته شد و ۲۵ سال داشت. ATR۷۲ یک هواپیمای ملخ دار اروپایی است. شرکت اصلی تولیدکننده آن در ایتالیا ثبت شده، اما دفتر مرکزی آن، همچون ایرباس در تولوز فرانسه قرار دارد.

چرا جستجوها از بامداد یکشنبه به نتیجه نرسیده است؟

بدی وضعیت هوا و وزش باد تاکنون به هلیکوپترها اجازه نداده است که بتوانند محل دقیق سقوط هواپیما را مشخص کنند با این حال خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که بر اساس ارزیابی های اولیه، محل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در روستای بیده از توابع پادنای سمیرم، منطقه ای کوهستانی و صعب العبور است و امکان اعزام آمبولانس به آنجا وجود ندارد.

واکنش‌‌ها به سقوط هواپیمای مسافربری ATR۷۲

ساعتی بعد از انتشار این خبر، کمیته بحران به ریاست وزیر راه تشکیل شد و حسن روحانی رئیس جمهوری با انتشار پیام تسلیتی از وزیر راه و شهرسازی خواسته است که علل این حادثه سریعا اعلام و تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار اینگونه رخدادهای ناگوار صورت گیرد.

همچنین در پی نگرانی خانواده های مسافران هواپیما، فرودگاه مهرآباد و فرودگاه یاسوج پذیرای خانواده های سرنشینان هواپیما شد و رسانه ها اسامی سرنشنیان هواپیما را منتشر کردند.

حجت الله فولاد خلبان این هواپیما بود که چند سال پیش توانسته بود پرواز یاسوج تهران را که با نقص فنی مواجه شده بود در فرودگاه یاسوج سالم بر زمین بنشاند.

انتقادها به استفاده از هواپیمایی که عمر مفیدش به پایان رسیده بود

در پی واکنش های گسترده به سقوط این هواپیما رسانه ها ابهاماتی درباره نقص فنی این هواپیما را مطرح کردند. خبرگزاری فارس در این باره نوشت:‌ «اولین پرواز هواپیمای ATR آسمان که امروز در حوالی سمیرم سقوط کرد در سال ۱۹۹۳ بود، این هواپیمای ملخی چندین سال در شیراز زمین‌گیر بود و پس از تعمیرات و اورهال، به تازگی به پرواز درآمده بود.»

همچنین توئیتر «روزآروز» توئیتی را بهمراه عکس منتشر کرد که تردیدها را در این باره افزایش داد. این رسانه نوشت درحالیکه هواپیمایی آسمان روز ۴ آبان امسال، باافتخار ازپایان بازسازی هواپیمای EP-ATS بعد از ۷سال زمینگیر بودن خبر داده بود؛ امروز و بعد از سقوط این هواپیما، خبر را از صفحه اینستاگرام خود حذف کرده است.

از سوی دیگر جستجویی در خبرهای یک ماه اخیر نشان می دهد که در تاریخ ۶ بهمن ماه سال جاری خبرگزاری ایسنا خبری با این تیتر منتشر کرد:‌ «بازگشت هواپیمای تهران-یاسوج از میانه راه». در این خبر اعلام شده است که صبح روز پنجشنبه، پنجم بهمن ماه پرواز (ATR72) شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان به علت نقص فنی از میانه راه و در بالای شهر اصفهان به تهران بازگشت. به نوشته ایسنا علت بازگشت این هواپیما نقص فنی در یکی از موتورها عنوان شده بود که از سوی مدیر فوردگاه یاسوج تکذیب شد.

با این حال طباطبایی مدیر روابط عمومی شرکت آسمان به ایلنا گفته است: «نقص فنی هواپیمایی ATR کاملا شایعه است و علت سانحه شرایط جوی و منطقه نامناسب فرودگاه یاسوج است.متاسفانه فرودگاه یاسوج در رشته کوه‌های دنا احاطه شده است و همین موضوع باعث شده فرود هواپیماها بسیار سخت باشد و به طور قطع در شرایط جوی نامناسب امکان سانحه‌های هوایی در این منطقه وجود دارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحویل ۱۰ جسد از کشته‌شدگان سقوط هواپیمای ترکیه

استیضاح وزیر راه و شهرسازی ایران در مجلس کلید خورد