خطر حذف برخی یارانه‌های کشاورزی اروپا برای جبران کاهش بودجه ناشی از برکسیت

خطر حذف برخی یارانه‌های کشاورزی اروپا برای جبران کاهش بودجه ناشی از برکسیت
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حال حاضر ۳۷ درصد بودجه اتحادیه اروپا یعنی مبلغی معادل ۴۰۰ میلیارد یورو به کشاورزی اختصاص دارد

آگهی

وزرای کشاورزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشستی در مقر کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل پیشنهاد کاهش یارانه‌های کشاورزی در بودجه اتحادیه را دادند.

یکی از بزرگ‌ترین پیامدهای کاهش بودجه اتحادیه اروپا پس از خروج بریتانیا تضعیف بخش کشاورزی است. کمیسیون اتحادیه اروپا برای جبران این کمبود پیشنهاد کاهش یارانه‌های کشاورزی را داده است، اما بسیاری با این تصمیم مخالفند.

در حال حاضر ۳۷ درصد بودجه اتحادیه اروپا یعنی مبلغی معادل ۴۰۰ میلیارد یورو به کشاورزی اختصاص دارد و یکی از گزینه‌های روی میز کمیسیون کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی یارانه‌های این صنعت برای جبران کسری بودجه است، پیشنهادی که مخالفان جدی هم دارد.

بیشتر بخوانید:بحران کشاورزی و دامداری در اروپا

پیشنهاد دیگر ملی کردن دوباره کشاورزی در اروپاست. چهار کشور فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال با این پیشنهاد به شدت مخالفت کردند زیرا این کشورها از سیاست کشاورزی یکپارچه در اروپا بهره فراوانی می برند.

برخی کنشگران صنفی از اینکه در میان تمام بخش‌های صنعت اروپا، تنها بخش کشاورزی باید چنین هزینه سنگینی را برای جبران کسری ناشی از برکسیت بپردازد، به هیچ روی خرسند نیستند. برخی دیگر نیز به نبود توازن میان کشورهای مختلف اروپایی در زمینه کشاورزی اشاره می کنند. پکا پسونن، دبیر کل کوپا که یک انجمن صنفی بزرگ در اروپاست، می‌گوید: «نمی توان چنین پیشنهادی را پذیرفت، زیرا بعضی کشورها قدرت پرداخت دستمزد کشاورز را دارند، اما بعضی دیگر مثل کشورهای اروپای شرقی چنین قدرتی را ندارند.»

سران اتحادیه اروپا قرار است در پایان هفته در یک نشست غیر رسمی در این زمینه نیز گفتگو کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونکر: نتیجه برکسیت برای بریتانیا افسوس خواهد بود

بریتانیا : رقیب اتحادیه اروپا در دسترسی به بازارهای جهانی نیستیم

محکومیت کمیسیون اروپا بدلیل سهل انگاری در مقابله با مواد مضر بکار رفته در صنعت و کشاورزی