تحلیلگر سوانح هوایی: مربوط کردن سانحه آسمان با نوع هواپیما واکنش احساسی است

تحلیلگر سوانح هوایی: مربوط کردن سانحه آسمان با نوع هواپیما واکنش احساسی است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سانحه سقوط پرواز تهران-یاسوج یکی از مرگبارترین حوادث هوانوردی ایران به شمار می‌آید. میلاد باستانی، تحلیلگر سوانح هوایی در گفتگو با یورونیوز ابعاد فنی این حادثه را بررسی کرده است.

آگهی

هواپیمای مسافربری مسیر تهران به یاسوج متعلق به خطوط هواپیمایی آسمان روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ در منطقه سمیرم در جنوب اصفهان در منطقه کوهستانی پادنا دچار سانحه شد و سقوطد کرد.

هر چند تا لحظه انتشار این خبر تلاش ها برای یافتن لاشه هواپیما به نتیجه نرسیده و جستجوها ادامه دارد اما گمانه زنی ها در خصوص علل بروز این سانحه آغاز شده است. در این خصوص با آقای میلاد باستانی، دانشجوی دکتری هوا فضا و تحلیلگر سوانح هوایی به گفت و گو پرداخته ایم تا به عللی که می‌واند عامل بروز این سانحه شود بپردازیم.

ارتباط دادن سانحه به نوع هواپیما واکنش احساسی است

این کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه هواپیمای ATR یکی از ایمن ترین هواپیماهای توربوپروپ جهان است می‌گوید: «این نوع هواپیما برای چندین سال است که در این مسیر تردد داشته و اگر بگوییم این هواپیما برای این مسیر مناسب نیست تا حدودی احساسی سخن گفته ایم. این هواپیما در سال های گذشته اشکالی در طراحی داشت که موجب آیسینگ (یخ زدگی) روی بال آن می شد و یک بار نیز در شیکاگو سقوط کرد اما بعد از آن، کارخانه ATR این مشکل را برطرف کرد، بنابراین بعید می دانم که این سانحه را بتوان به نوع هواپیما مرتبط دانست.»

بیشتر بخوانید: همه آنچه درباره سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج می دانیم

هواپیماهای مسافربری مجهز به ELT هستند

آقای باستانی با تاکید بر اینکه همه هواپیماهایی که مسافر یا محموله‌های پستی و بار جابجا می کنند باید بهELT ، فرستنده موقعیت اضطراری، مجهز باشند، می‌افزاید: «مکانیزم ELT برای فعال شدن بدین شکل است که باید 5G شتاب به آن وارد شود تا آنتن آن شروع به کار کند و سیگنال صادر نماید.»

وی در پاسخ به این ابهام که چرا این سامانه کار نمی کند و محل سقوط هواپیما هنوز مشخص نشده است می گوید: «یکی از مسوولین هواپیمایی آسمان روز گذشته به من گفت خلبان هواپیمای فوکر ۱۰۰ هواپیمایی نفت روز گذشته سیگنالی را دریافت کرده است هرچند این سیگنال ادامه دار نبوده و قطع شده است. ضربه خوردن آنتن و یا آسیب دیدگی آن، یا شتاب کمتر از 5G لازم از دلایلی می تواند باشد که باعث عدم ارسال سیگنال می شود، اما به هر حال هواپیماELT را باید داشته باشد.»

بیشتر بخوانید: پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران-یاسوج تکذیب شد

هواپیما اورهال شده بود

به گفته این تحلیلگر سوانح هوایی طبق شنیده ها این هواپیما برای ۷ سال در شیراز گراند (روی زمین) بوده است، اما پس از آن اورهال شده است. به این معنا که خوابیده بودن این هواپیما برای حتی ۷ سال هم دلیل نمی شود که سانحه را به آن مربوط بدانیم چون بعد از اورهال شدن حدود ۴ الی ۵ ماه نیز پرواز داشته است.

وی با بر شمردن شرایط نگهداری یک هواپیما بر روی زمین به مدت طولانی چنین می گوید: «سالم ماندن هواپیما برای مدت طولانی بر روی زمین به شرایط نگهداری آن بستگی دارد. اگر برنامه‌های تعمیراتی آن انجام گیرد و هواپیما برنامه تعمیراتی اش طبق برنامه پیش رفته باشد و پس از ۷ سال نیز آن را اورهال کرده باشند، هواپیما قابلیت عملیاتی دارد و می توانند آن را به خطوط اضافه کنند، در هر صورت اورهال کردن یک هواپیما اگر با تعمیرات بدنه و طبق جدول برنامه اورهال تایم صورت پذیرفته باشد، نمی‌تواند ارتباط مستقیم با بروز سانحه داشته باشد.»

خلبان فرصت اعلام وضعیت اضطراری را نداشته

آقای باستانی با توجه به گزارش‌های اعلام شده معتقد است که این سانحه به سرعت رخ داده و فرصت عکس العمل از خلبان گرفته شده است، او در توضیح این مطلب می گوید: «به عنوان کسی که چندین سال سوانح هوایی را مطالعه می‌کنم و دوره‌های متعدد را گذرانده‌ام بر اساس تجربه می گویم، چون خلبان فرصت اعلام وضعیت اضطراری را نداشته و هیچ اطلاعی از وضعیت خود به برج مراقبت نداده است که در وضعیت اضطراری قرار دارد، سانحه باید خیلی سریع اتفاق افتاده باشد، یا برخورد با کوه، یا کنده شدن یکی از سطوح فرامین، که خلبان در چنین شرایطی واقعا فرصت صحبت کردن ندارد و فقط باید همه تلاشش را بکند که هواپیما را نجات دهد.»

یکی از سامانه های اصلی ناوبری فرودگاه یاسوج خارج از سرویس بوده است

این دانشجوی دکتری هوا و فضا با بیان اینکه بر اساس مستنداتی که از منطقه وجود دارد قله کوه از ابر پوشیده شده بوده و طبق نوتم (NOTAM) صادر شده از فرودگاه که تغییرات در فیزیک فرودگاه یا دستگاه های ناوبری را در آن به خلبان اعلام می دارد، دستگاه DVOR، مشکل برق داشته و فعال نبوده است می گوید: «این دستگاه یک سامانه ناوبری است که روی ایستگاه های زمینی مستقر می کنند و به هواپیماها اعلام می کند که در چه جهتی می توانند در راستای باند قرار بگیرند. طبق اخبار واصله خلبان اجازه اوورهد (Over Head) فرودگاه یاسوج را می گیرد که از ارتفاع ۲۱ هزار پایی به ۱۷‍هزار پایی بیاید تا طرح اپروچ را شروع کند. ولی از ۱۸ هزارپایی به بعد نه خلبان پیغامی دارد و نه برج مراقبت و در نقطه ای هم از صفحه رادار محو می شود.»

پیش از این ATR در این مسیر بدلیل آیسینگ تا دو هزار پا کاهش ارتفاع داشته

آقای باستانی با اشاره به تجربه خلبانان هواپیمای ATR در این مسیر و کاهش ارتفاع دوهزار پایی این هواپیما می گوید: «به دلیل تراکم ابرها با آیسینگ بالا در آن مسیر همیشه این نگرانی وجود دارد، خلبانان ATR گفته اند که در ارتفاع ۲۱ تا ۱۹ هزار پا که محدوده پروازی این هواپیما است بعضا پیش آمده که در این مسیر یکباره به دلیل آیسینگ، 2 هزار پا کاهش ارتفاع رخ می دهد و دلیل آن همین ابرها هستند.»

این کارشناس سوانح هوایی در نهایت یافتن علت اصلی این حادثه را منوط به پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما دانست، نقص فنی حاد ،اشتباه خلبان یا بدی آب و هوا را می توان از دلایل بروز این سانحه دانست.

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بارش برف و کولاک، عملیات انتقال اجساد پرواز تهران- یاسوج را متوقف کرد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد