ارتش سوریه برای کمک به شبه‌نظامیان کرد وارد عفرین شد

 ارتش سوریه برای کمک به شبه‌نظامیان کرد وارد عفرین شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شبه نظامیانی که از حلب به سوی عفرین حرکت کرده بودند از طریق نقطه مرزی الزیاره واقع در شمال نُبّول وارد این شهر شده اند.

آگهی

آخرین خبرهای رسیده از تحولات سوریه حاکی از آن است که نخستین واحد های نظامی ارتش سوریه از جبهه حلب وارد عفرین شدند.

شبکه خبری اسپوتنیک در گزارشی به نقل از یک نماینده شبه نظامیان کرد یگان های مدافع خلق اعلام کرد نیروهای دولتی سوریه عملیات ورود به عفرین، منطقه تحت محاصره نظامیان ترکیه در شمال غرب سوریه را آغاز کرده اند.

به گفته بروسک هاسکه سخنگوی شبه نظامیان کرد یگان های مدافع خلق YPG «نیروهای نظامی دولت سوریه برای دفاع از شهر و مقابله با نیروهای ترکیه وارد عفرین شده اند. نیروهای دولتی آمده اند تا به ساکنان این منطقه یاری برسانند. اکنون نمی توان شمار سربازانی که وارد شهر شده اند را اعلام کرد، این بخشی از اطلاعات نظامی است.»

این درحالیست که خبرگزاری رویترز نیز به نقل از جنبش حزب الله لبنان از ورود نیروهای دولتی سوریه به عفرین خبرداده است. بنا به این گزارش شبه نظامیانی که از حلب به سوی عفرین حرکت کرده بودند از طریق نقطه مرزی الزیاره واقع در شمال نبول وارد این شهر شده اند.

عبدالرحمن رامی، مدیر دیده بان سوری حقوق بشر، نهادی غیر دولتی که مقر آن در لندن است نیز تایید کرده است که صدها تن از نیروهای ارتش سوریه بعد از ظهر روز سه شنبه در منطقه عفرین مستقر شده اند.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرده بود که نیروهای نظامی طرفدار دولت مرکزی به زودی به نیروهای موسوم به مقاومت برای مقابله با تهاجم ترکیه خواهند پیوست.

واکنش ارتش ترکیه به پیشروی نظامیان سوری در عفرین

رویترز گزارش داده که ارتش ترکیه در نخستین واکنش به این عملیات به سوی نیروهای سوری خمپاره شلیک کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز از شلیک هشدار گونه توپخانه ارتش ترکیه به سوی نیروهای نظامی وابسته به ارتش سوریه در جریان عملیات ورود به شهر کرد نشین عفرین واقع در شمال سوریه خبر داده است.

فرانس پرس به نقل از خبرگزاری رسمی دولت سوریه، سانا می افزاید: نیروهای ترکیه مواضع نیروهای مردمی ارتش را در بدو ورود به منطقه عفرین هدف قرار دادند.

این در حالیست که خبرگزاری آناتولی از عقب نشینی ده کیلومتری نیروهای نظامی هوادار رژیم بشار اسد پس از شلیک های هشدار دهنده نظامیان ترکیه در منطقه عفرین خبر داده است. در گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه آمده است نیروهای «تروریست» هوادار رژیم که به سوی عفرین پیش روی می کردند پس از شلیک های هشدار دهنده ده کیلومتر از مواضع خود عقب نشینی کردند.

وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه با هشدار نسبت به هرگونه مداخله نیروهای نظامی دولت سوریه و همکاری آنها با شبه نظامان کرد در عفرین تاکید کرده بود اینگونه اقدامات خللی در عزم آنکارا برای ادامه عملیات نظامی خود ایجاد نخواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در گفتگوی تلفنی روز گذشته خود با ولادیمیر پوتین تاکید کرد دولت سوریه در صورت دستیابی به توافق با شبه نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق برای مقابله با عملیات نظامی ترکیه، عواقب وخیم این تصمیم خود را خواهد دید.

بیشتر بخوانید: هشدار شدید اردوغان به دمشق در صورت توافق با یگان‌های مدافع خلق

اردوغان: در خصوص عملیات شمال سوریه با ایران و روسیه هماهنگ هستیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به پیشروی نیروهای نظامی ارتش سوریه به شمال این کشور ضمن تایید ورود برخی از واحدهای نظامی رژیم بشار اسد به شهر عفرین تاکید کرد که این نیروها پس از مواجه شدن با آتش توپخانه مجبور به عقب نشینی شده اند.

آقای اردوغان در ادامه تصریح کرد «برای عملیات شاخه زیتون از پیش با ولادیمیر پوتین و حسن روحانی روسای جمهور روسیه و ایران به توافق رسیده بود.»

رئیس جمهوری ترکیه که در جریان یک کنفرانس خبری سخن می گفت با این هشدار که «سازمان های تروریستی بهای سنگینی برای اشتباهات خود خواهند پرداخت» تاکید کرد: «متاسفانه اینگونه سازمان های تروریستی تصمیم های درستی اتخاذ نمی کنند و برای ما امکان ندارد که به آنها اجازه دهیم این تصمیم های اشتباه را عملی کنند. آنها در کل بهای سنگینی برای اشتباهات خود خواهند پرداخت.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگجویان «آرمانخواه» اروپایی در کردستان و چالش بازگشت به غرب

سوریه: اسرائیل از جولان به چند نقطه در حومه دمشق حمله کرد

حمله به دانشکده نظامی در جنوب سوریه؛ بیش از ۱۱۰ نفر از جمله دو افسر بلند پایه کشته شدند