پنجمین روز بمباران‌ غوطه؛ «نگرانی ایران از گسترش جنگ به دیگر کشورهای منطقه»

town of Hamouriyeh
town of Hamouriyeh Copyright REUTERS/Bassam Khabieh
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عباس عراقچی اعلام کرد که کشورش با هدف پایان دادن به بحران انسانی غوطه شرقی، تماس‌هایی با سوریه، روسیه و ترکیه داشته است.

آگهی

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران با ابراز تاسف از وقایعی که در چند روز گذشته در منطقۀ غوطه شرقی سوریه روی داده است، اعلام کرد که کشورش با هدف پایان دادن به بحران انسانی غوطۀ شرقی، تماس‌هایی با سوریه، روسیه و ترکیه داشته است.

آقای عراقچی در گفتگو با لیز دوست، خبرنگار شبکه جهانی بی‌بی‌سی اعلام کرد که وضعیت سوریه با متحدانش «بسیار پیچیده» شده و از این رو نگرانی از وقوع جنگهای گسترده‌تر در منطقه افزایش یافته است.

او با بیان اینکه «ترس از جنگ در همه جای منطقه ما وجود دارد» افزود که حضور ایران در سوریه با هدف ایجاد یک جبهه جدید علیه اسرائیل نیست بلکه برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از قدرت گرفتن داعش در دمشق، بیروت و دیگر مکانها است.

نشست اضطراری سازمان ملل برای بررسی تحولات غوطه شرقی

سخنان آقای عراقچی در حالی مطرح شد که روز پنج‌شنبه بنا بر درخواست واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، نشستی اضطراری در شورای امنیت با هدف بررسی آخرین تحولات غوطه شرقی تشکیل خواهد شد.
آقای نبنزیا اعلام کرده است که این نشست فرصتی خواهد بود تا تمام طرفها دیدگاهها و درک خود را از وضعیت کنونی سوریه مطرح کنند و پیشنهادهایی را برای برون رفت از این وضعیت ارائه دهند.

احتمال داده می‌شود که در جریان این نشست اضطراری، پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای برقراری آتش‌بس در این منطقه به رای گذاشته شود.

این پیش‌نویس که به ابتکار سوئد و کویت تهیه شده، خواستار برقراری آتش بسی ۳۰ روزه در سوریه با هدف ارائه کمکهای بشردوستانه و تخلیه زخمی‌ها است. این دو کشور خواستار رای دادن به این پیش‌نویس در «سریع‌ترین زمان ممکن» شده بودند.

اگرچه بمباران منطقۀ غوطه شرقی توسط رژیم بشار اسد تا کنون محکومیت جهانی را به همراه داشته است اما هنوز موضع روسیه، دارندۀ حق وتو در شورای امنیت، در قبال این قطعنامه روشن نیست.

پیش از این آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی در سوریه خواستار «توقف فوری هرگونه عملیات نظامی در غوطه شرقی» شده بود. آقای گوترش وضعیت کنونی در این منطقه را «جهنمی روی زمین» توصیف کرده بود.

بیشتر بخوانید: سازمان ملل: ایران، ترکیه و روسیه به باز شدن راه کاروان‌های امداد در سوریه کمک کنند

وضعیت در غوطۀ شرقی

بنا بر گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، بمباران بدون وقفۀ این منطقه توسط رژیم سوریه از یکشنبه گذشته تا کنون منجر به مرگ دست‌کم ۳۱۰ غیرنظامی از جمله ۷۲ کودک و زخمی شدن ۵۰۰ نفر شده است.

تنها در روز چهارشنبه ۴۵ نفر در این منطقه کشته شده‌اند، ۱۳ جسد دیگر نیز در این روز از خانه‌های ویران شدۀ متعلق به شورشیان در روستاهای عربین و سقبا یافت شده است. در میان این قربانیان بدن بیجان ۵ کودک نیز دیده می‌شود.

بمباران‌های چهار روز گذشته بخش قابل توجهی از مراکز درمانی این منطقه و تجهیزات پزشکی را نابود کرده است، به‌گونه‌ای که پزشکان غوطه شرقی به ناچار از داروهای منقضی برای مداوای زخمی‌ها استفاده می‌کنند.

غوطۀ شرقی، منطقه‌ای کشاورزی در حومۀ دمشق و تحت کنترل شورشیان است که طی جنگ داخلی سوریه گرفتار شدیدترین بمبارانها بوده است. این منطقه با حدود ۴۰۰ هزار غیرنظامی از سال ۲۰۱۳ میلادی به محاصرۀ نیروهای بشار اسد درآمده و از آن زمان با حملات هوایی، آتش توپخانه و بمبهای بشکه‌ای هدف حملات ویرانگر قرار گرفته است.

بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر بمبارانهای این منطقه در حال حاضر در «بدترین» وضعیت ممکن طی هفت سال گذشته است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمیسیون تحقیق سازمان ملل: آمریکا و روسیه در سوریه مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

مرکل و ماکرون از پوتین خواستند برای آتش‌بس در غوطه شرقی همکاری کند

ترامپ: آنچه ایران و روسیه در سوریه انجام دادند ننگ آور است