دیوان دادگستری اروپا اخراج زنان شاغل باردار را در شرایطی مجاز دانست

دیوان دادگستری اروپا
دیوان دادگستری اروپا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس حقوق اتحادیه اروپا، یک زن کارگر یا کارمند باردار برای حفظ امنیت شغلی خود تحت حمایت بوده و هیچ کارفرمایی حق ندارد او را پیش از اتمام مرخصی زایمان اخراج کند.

آگهی

دیوان دادگستری اروپا شکایت یک زن اسپانیایی را که در زمان بارداری از کار اخراج شده بود رد کرد و اخراج کارکنان باردار شرکت‌ها را تحت شرایطی مجاز دانست.

جسیکا پوراس، کارمند بانک اسپانیایی «بانکیا» در سال ۲۰۱۳ در حالی که باردار بود از کار اخراج شده بود. بانکیا این زن را پیش از به دنیا آمدن فرزندش در چهارچوب طرح تعدیل نیرو به همراه کارکنان دیگری اخراج کرده و مطابق قانون به او حق سنوات هم داده بود.

دیوان دادگستری اروپا روز پنج شنبه با این توجیه که اخراج این زن به صورت انفرادی نبوده و ارتباطی هم به موضوع باردار بودن او نداشته، به نفع کارفرمای او رأی داده است. یک دادگاه اسپانیایی از دیوان درخواست کرده بود تا آیین‌نامه لازم‌الاجرای فعلی اتحادیه اروپا درباره ممنوعیت اخراج کارکنان باردار را تفسیر کند.

بر اساس یک آیین‌نامه اتحادیه اروپا، یک زن کارگر یا کارمند باردار برای حفظ امنیت شغلی خود تحت حمایت بوده و هیچ کارفرمایی حق ندارد او را پیش از اتمام مرخصی زایمان اخراج کند. اما اکنون بنا بر تصمیم تازه دیوان دادگستری اروپا، کارفرمایان تحت شرایطی می‌توانند این کار را بکنند.

برخی کنشگران حقوق زنان در اروپا از هم‌اکنون به تصمیم تازه دیوان دادگستری اروپا انتقاد کرده اند. آن‌ها می‌گویند بنا بر قانون جدید، کارفرمایان از این به بعد با این توجیه که اخراج کارمندشان در دوران بارداری ربطی به موضوع بارداری آنان ندارد، به راحتی خواهند توانست حمایت قانونی این کارکنان را نقض کرده و آن‌ها را بیرون کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هوش مصنوعی آیندۀ ۸۰ درصد از مشاغل زنان را تهدید می‌کند

شمار زنان در مشاغل علمی و مهندسی در اتحادیه اروپا افزایش یافت

دیوان دادگستری اروپا: کنترل گذرنامه‌ها در مرز توسط آلمان غیرقانونی است