ایسلند؛ الگوی برابری زن و مرد در اتحادیه اروپا

ایسلند؛ الگوی برابری زن و مرد در اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برابری جنسیتی در ایسلند باعث شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زن و مرد شده است

اخبار جدید نشان می دهد حقوق و فرصتهای برابر برای زنان مبارزه ای است که حتی در جوامع پیشرفته تر، پیروزی حاصل نشده است. اکنون که می دانیم چرا و چگونه حقوق زنان بیشتر اوقات پایمال می شود، به سراغ نمونه هایی می رویم که ناقض این روال کلی است؛ کشورهایی که در تأمین برابری زن و مرد پیش تر از دیگران هستند. می خواهیم بفهمیم عامل موفقیت این کشورها چیست؟

ایسلند از نظر پرکردن شکافهای جنسیتی رتبه اول را در دنیا دارد. از دسترسی به آموزش و بهداشت گرفته تا ایجاد فرصتهای شغلی برابر و تقسیم وظایف پدر ومادر برای نگهداری از فرزندان، ایسلند پیشرو است.

ایسلند این کار را با وضع قوانین مربوط به پرداخت دستمزد برابر به زن و مرد و آشناکردن کودکان از سنین پایین با فرهنگ برابری زن و مرد انجام می دهد.

برابری جنسیتی در این کشور از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محیطی ایجاد کرده است که هم زن و هم مرد در آن فرصت شکوفایی دارند.

اخیرا جوانترین رهبر زن جوان با ۴۲ سال سن در ایسلند به قدرت رسیده او متعهد شده که شکاف جنسیتی را تا سال ۲۰۲۰ میلادی بطور کامل از بین ببرد. طبق برآورد مجمع جهانی اقتصاد کشورهای دیگر بطور متوسط به ۲۱۷ سال نیاز دارند تا به اینجا برسند.

سفر به سرزمین برابری جنسیتی

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد مربوط به برابری جنسیتی، ایسلند ۹ سال متوالی دارای بالاترین شاخص برابری جنسیتی است، نبردی سخت در کشوری که یکی از سردمداران جنبشهای دفاع از حقوق زنان است. والری گوریا خبرنگار یوورنیوز در این گزارش نشان می دهد که جامعه ایسلند با چه ابتکارها و اقداماتی به پیشرو ترین جامعه در دستیابی به حقوق برابر برای زنان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:ایسلند، قهرمان برابری جنسیتی در دنیا

Meet the members of all female rap band and artists' collective Reykjavikurdaetur RVKDTR</a>: "feminism is just about being what you are!". Sheer <a href="https://twitter.com/hashtag/girlpower?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw">#girlpower</a> from <a href="https://twitter.com/hashtag/Iceland?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw">#Iceland</a>! In my report <a href="https://t.co/wx0Ugk0rGK">https://t.co/wx0Ugk0rGK</a> <a href="https://twitter.com/euronewsinsidrs?ref_src=twsrc%5Etfw">euronewsinsidrseuronews</a> <a href="https://twitter.com/euronews_group?ref_src=twsrc%5Etfw">euronews_grouppic.twitter.com/HXDJRerQpF

— Valérie Gauriat (@valgauriat) February 23, 2018

کشورهای اسکاندیناو، الگوی اتحادیه اروپا در برابری جنسیتی

سوفی کلوده خبرنگار یورونیوز درباره وضعیت برابری جنسیتی در اروپا با ویرجینیا لانگباک، مدیر موسسه اروپایی برابری جنسیتی گفتگو کرده است. وی می گوید علت موفقیت کشورهای اسکاندیناو عوامل تاریخی یا فرهنگی نیست. زیرا این کشورها هم با چالشهای مشابه روبرو بودند. از نظر مدیر موسسه اروپایی جنبش زنان در کشورهای اسکاندیناو نقش مهمی داشته است.

وی همچنین می گوید که از مهمترین حوزه هایی که در آن نابرابری جنسیتی نه تنها کاهش نیافته، بلکه بیشتر هم شده است، تقسیم نابرابر زمان شخصی زن و مرد در پرداختن به مسئولیتهای خانه و خانواده و مراقبت از سالمندان است.

بیشتر بخوانید:«نابرابری جنسیتی از فضای شخصی شروع می شود»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف یک بمب دست‌ساز در نزدیکی محل اقامت سفیر آمریکا در ایسلند

وزیر حمل و نقل نروژ برای تحقق رویای همسرش از وزارت استعفا داد

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت