عراق پانزده زن ترک را به جرم عضویت در داعش به اعدام محکوم کرد

University of Mosul students walk outside the campus in Mosul
University of Mosul students walk outside the campus in Mosul Copyright REUTERS/Khalid al Mousily
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قانون مبارزه با تروریسم عراق به دادگاه‌های این کشور اجازه می‌دهد تا اعضای گروه‌های تروریستی، حتی آن‌هایی که مستقیما دست به سلاح نبرده را به اعدام محکوم کنند

آگهی

دادگاه کیفری مرکزی عراق، پانزده زن اهل ترکیه‌ را به جرم عضویت در داعش به اعدام و یک شهروند دیگر این کشور را به اتهام مشابه به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام عالی‌رتبه قضایی عراقی با تایید این خبر گفت که تمامی محکومان اتهام‌های خود را پذیرفته اند.

در ماه‌های گذشته و پس از شکست کامل نیروهای داعش در عراق، شمار زیادی از جنگجویان خارجی این سازمان بازداشت شده و در حال محاکمه اند. پیش از این محاکم کیفری عراق یک زن آلمانی و یک زن ترک را به اتهام مشابه به اعدام محکوم کرده بودند. دیده‌بان حقوق بشر احکام اعدام صادره علیه اعضای این گروه تروریستی را محکوم کرده است.

آنکارا هنوز رسما واکنشی به این خبر نشان نداده است. در ترکیه از سال ۱۹۸۴ تاکنون کسی اعدام نشده است. این کشور در سال ۲۰۰۲ مجازات اعدام را برای جرایم عادی و در سال ۲۰۰۵ برای کلیه جرایم، ملغی کرد.

بیشتر بخوانید:

محققان شمار اعضای داعش در زندان‌های عراق را بالغ بر ۲۰هزار نفر تخمین می‌زنند. قانون مبارزه با تروریسم عراق به دادگاه‌های این کشور اجازه می‌دهد تا اعضای گروه‌های مسلح تروریستی، حتی آن‌هایی که مستقیما دست به سلاح نبرده و در عملیات خشونت بار شرکت نکرده اند را به اعدام محکوم کند.

دولت عراق هیچگاه رسما شمار اعضای بازداشتی داعش را اعلام نکرده است. مقام‌های اقلیم کردستان عراق می‌گویند که حدود چهار هزار نفر از کادرهای داعش را بازداشت کرده اند.

با وجود شمار بالای زندانیان متهم به عضویت در این گروه -که در فصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ بخش‌های گسترده‌ای از خاک عراق را در کنترل خود داشت- به نظر می‌رسد تعداد به مراتب بیشتری از همکاران محلی داعش خود را در میان آوارگان پنهان کرده یا در شهرهای خودشان به زندگی عادی باز گشته اند.

به اینستاگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت اقلیم کردستان عراق: چهار هزار عضو داعش در زندان های ما هستند

وزیر دادگستری فرانسه: اگر شهروندان داعشی ما به مرگ محکوم شوند، مداخله می‌کنیم

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود