روسیه قطعنامه پیشنهادی درباره نقش ایران در یمن را وتو کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد Copyright رویترز
نگارش از Euronews با استفاده از  رویترز، خبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا و متحدان واشنگتن طی ماههای گذشته به دنبال اعمال فشار بر ایران بر سر پرتاب موشک توسط شورشیان حوثی از یمن به عربستان بودند.

آگهی

روسیه روز دوشنبه قطعنامه پیشنهادی بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل را که در آن از نقض تحریم تسلیحاتی یمن توسط ایران ابراز نگرانی شده بود، وتو کرد.

در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا از ایران به دلیل عدم جلوگیری از مسلح شدن شورشیان حوثی در یمن انتقاد شده بود. شورای امنیت سازمان ملل با این حال به اتفاق آراء قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن بدون اشاره به ایران تحریم های مرتبط با جنگ داخلی یمن تمدید شده است. این قطعنامه را روسیه پیشنهاد کرده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آمریکا و متحدان واشنگتن طی ماههای گذشته به دنبال اعمال فشار بر ایران بر سر پرتاب موشک توسط شورشیان حوثی از یمن به عربستان بودند. عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی بریتانیا ضربه ای به تلاشهای آمریکا و متحدانش برای اعمال فشار بر ایران محسوب می شود.

لحن پیش نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا طی روزها و ساعات گذشته برای جلوگیری از وتوی روسیه بسیار ملایم تر از نسخه اولیه آن شده بود. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در توضیح وتوی مسکو تاکید کرد که «هیچگونه مدرکی» دال بر دخالت مستقیم ایران در پرتاب موشک از یمن به عربستان ارائه نشده بود.

قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب ضمن کسب ۹ رای موافق نباید از سوی اعضای دائم این شورا وتو شود. روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه پنج عضو دائم شورای امنیت هستند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کردند

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند

آیا امیرعبداللهیان نمی‌توانست به زبان فارسی در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کند؟