پروژه «تاپی»؛ صلح و رونق برای افغانستان و همسایگان؟

پروژه «تاپی»؛ صلح و رونق برای افغانستان و همسایگان؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«دولت افغانستان برای حفاظت از خط لوله انتقال گاز موسوم به «تاپی» آمادگی لازم را دارد»

آگهی

بدنبال اتمام بخش ترکمنستان خط لوله انتفال گاز طبیعی موسوم به «تاپی»، احداث آن در افغانستان بطور رسمی آغاز شده است. این خط لوله، گاز طبیعی را از ترکمنستان، با عبور از افغانستان به پاکستان و هند منتقل می کند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان؛ قربان قلی بردی محمدوف، رئیس جمهوری ترکمنستان؛ شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان و مبشرجاوید اکبر، وزیر خارجه هند در مراسم آغاز رسمی احداث بخش افغانستان این پروژه در روز پنجم اسفند ۱۳۹۶ شمسی (۲۴ فوریه ۲۰۱۸ میلادی) حضور داشتند.

یکی از سهامدارن شرکت تاپی پایپ لاین (Tapi Pipeline Limited Company) می گوید: «از سال ۲۰۱۵ میلادی کارهای زیادی برای اتمام این بخش از پروژه صورت گرفته است. کار خط لوله “تاپی” در بخش ترکمنستان به پایان رسیده است و کار روی بخش افغانستان آن آغاز شد. انتظار می رود تا سال ۲۰۱۹ این پروژه تکمیل شود.»

بیشتر بخوانید:«تاپی» ترکمنستان به افغانستان رسید؛ سرنوشت مبهم «آی پی آی» ایران

فرصتها و چالشهای خط لوله انتقال گاز «تاپی» برای افغانستان

درازای خط لوله انتقال گاز«تاپی» از ترکمنستان تا مرز هند و پاکستان ۱۸۱۴ کیلومتر است که ۸۱۶ کیلومتر آن از افغانستان می گذرد.

این خط لوله دستاوردهایی بزرگی برای اقتصاد افغانستان دربردارد. با این حال نگرانیهای امنیتی بسیاری در ارتباط با عبور این خط لوله جود دارد. گروه طالبان که با حکومت افغانستان می جنگند مهمترین چالش پیش روی تامین امنیت این خط لوله است. اما طالبان h h اعلام کرده است که از خط لوله تاپی محافظت می کند.

مقامات افغانستان می گویند که این کشور از هیچ اقدامی جهت اجرای درست این پروژه کوتاهی نخواهد کرد.

نرگس نهان ، سرپرست وزارت معادن و پطرولیم افغانستان به یورونیوز می گوید: «افغانستان کشوری است که در آن ناامنی های زیادی وجود دارد. اما دولت برای حفاظت از خط لوله انتقال گاز تاپی آمادگی لازم را دارد. ما از خطراتی که این پروژه مهم را تهدید می کند، آگاهیم. نه تنها دولت افغانستان، بلکه مردم نیز هر کاری را که لازم باشد برای حفاظت از خط لوله انجام خواهند داد.»

#KabulProcess – Ghani also thanked India and Iran for their cooperation in the transit sector for #Afghanistan. He said we hope that TAPI is an example of cooperation between the regional countries. pic.twitter.com/bd8hCcd0no

— TOLOnews (@TOLOnews) February 28, 2018

بیشتر بخوانید:امید افغانها به تنش زدایی با اجرای پروژه های برق و گاز «تاپی»

تقویت اقتصاد چهار کشور عضو پروژه انتقال گاز «تاپی»

ظرفیت خط لوله تاپی برای انتقال گاز ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز در سال است. هریک از چهار کشور این طرح سهم مشخصی از گاز را خریداری کرده و در اختیار دارند. با خط لوله «تاپی» روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز به افغانستان، و ۴۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به هند و پاکستان منتقل خواهد شد.

ساخت این خط لوله در سال ۲۰۱۵ میلادی از ترکمنستان شروع شد. ترکمنستان می گوید که این خط لوله انتقال گاز طبیعی ۱۲ هزار شغل ایجاد می کند.

ترکمنستان دارای میدانهای بزرگ گاز طبیعی است اما انتقال آن به کشورهای دیگر کار سختی بوده است. خط لوله انتقال گاز تاپی اقتصاد آسیای مرکزی را تقویت می کند، و منجر به ایجاد زمینه های جدید همکاری بین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند می شود، زیرا ظرفیت انرژی این چهار کشور را افزایش می دهد.

مراسم بهره برداری از پروژه پایپ لاین گاز تاپی با حضور مقامات ارشد کشورهای ذینفع در خاک کشور ترکمنستان برگزار شد.https://t.co/RETMMP7exZ

— خبرگزاری صدای افغان (@avapress) February 23, 2018

خط لوله انتقال گاز «تاپی» باعث گسترش همکاریهای کشورهای جنوب و شرق آسیا می شود

علاوه بر رونق اقتصادی چهار کشور عضو این پروژه، خط لوله انتقال گاز «تاپی» کشورهای منطقه را نیز به سوی همکاری فراگیر سوق می دهد. اهمیت این مسئله بر این کشورها پوشیده نیست.

سلطان بن سعدی المنصوری، وزیر اقتصاد امارات متحده عربی در این باره می گوید: «افغانستان برای ایجاد ثبات سیاسی نیاز به ثبات اقتصادی دارد. مردم این کشور هم نیاز به شغل درآمد، توسعه صنایع و کسب و کار دارند. این خط لوله نیازهای افغانستان را تامین می کند و در پایان به پاکستان و به هند می رود. با همکاری این چهار کشور در زمینه انتقال دانش، مهارت، سرمایه گذاری را بدنبال دارد.»

بیشتر بخوانید:امید به صلح و ثبات با آغاز پروژه خط لوله گاز تاپی

#زنگنه وزیر #نفت: ساخت خط لوله گاز #تاپی برای رقابت با #ایران بعید استhttps://t.co/I6ifWKhDoOpic.twitter.com/DdNq0mBN9J

— ايرنا اقتصادي (@irnaeconomic) January 30, 2018

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خاموشی در کابل در پی انفجار یک دکل برق در افغانستان

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات

قوانین تازه در دُبی برای افزایش استفاده از روبات‌ها و خودکارسازی امور