بازجویی پلیس اسرائیل از بنیامین نتانیاهو در ارتباط با پروندۀ فساد

بازجویی پلیس اسرائیل از بنیامین نتانیاهو در ارتباط با پروندۀ فساد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو در دو پروندۀ دیگر نیز مظنون به رشوه خواری است و گفته می‌شود این پرونده‌ها بطور جدی بقای سیاسی او را در مقام نخست وزیری اسرائیل تهدید می‌کند.

آگهی

پلیس اسرائیل روز جمعه از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور در ارتباط با پروندۀ فساد در بزرگترین شرکت مخابراتی این کشور موسوم به «Bezeq» بازجویی کرد. بامداد جمعه کارشناسان پلیس به اقامتگاه او در بیت‌المقدس رفتند.

بر اساس تازه‌ترین تحقیقات پلیس در این پرونده که به «پرونده ۴۰۰۰» مشهور است، مالک این شرکت مخابراتی در قبال بهره‌مندی از امتیازاتی در موضوع تنظیم کننده‌های ارتباطات، در وب‌سایت شرکت به پوشش اخباری پرداخته است که به نفع بنیامین نتانیاهو و همسرش بوده است.

همزمان با این بازجویی، سارا همسر بنیامین نتانیاهو نیز برای شهادت دادن به دفتر پلیس در نزدیکی تل آویو فراخوانده شده است.

سخنگوی پیشین بنیامین نتانیاهو و همچنین شائول الویخ، مالک این شرکت مخابراتی نیز در بازداشت پلیس هستند؛ آنها هرگونه تخلفی را رد کرده‌اند.

شلومو فیبر، مدیر کل پیشین وزارت ارتباطات اسرائیل نیز بازداشت شده است و موافقت کرده که در رابطه با این پرونده شهادت بدهد.

بنیامین نتانیاهو از سال ۲۰۰۹ میلادی در قدرت است و از سال ۱۹۹۶ میلادی نیز یکی از چهره‌های غالب سیاسی در این کشور محسوب می‌شده است.

عکس از رویترز
بنیامین نتانیاهو در مراسم یادبود اسحاق رابینعکس از رویترز

این اولین بار است که آقای نتانیاهو برای «پرونده ۴۰۰۰» بازجویی می‌شود. او پیش از این هفت بار برای پرونده‌های دیگر مورد بازجویی قرار گرفته بود.

آقای نتانیاهو علاوه بر این پرونده، دست‌کم در دو پروندۀ دیگر نیز مظنون به رشوه خواری است و گفته می‌شود این پرونده‌ها بطور جدی بقای سیاسی آقای نتانیاهو در مقام نخست وزیری اسرائیل را تهدید می‌کند. او هرگونه اتهامی در این باره را رد کرده است.

در یکی از این دو پرونده مشهور به «پرونده ۱۰۰۰»، بنیامین نتانیاهو مظنون به رشوه خواری در قالب دریافت هدایای غیرقانونی از یک بازرگان ثروتمند است. پلیس ارزش این رشوه خواری‌ها را ۳۰۰ هزار دلار ارزیابی کرده است.

در پروندۀ دیگر مشهور به « پرونده ۲۰۰۰»، علیه آقای نتانیاهو اتهام توطئه برای تضعیف روزنامه رقیب یعنی «اسرائیل حیوم» وارد شده است.

پلیس در ماه فوریه درخواست کرد که نخست وزیر اسرائیل در دو پروندۀ دیگر نیز مورد بازجویی قرار بگیرد و اکنون دادستان کل این کشور باید تصمیم بگیرد که آیا درخواست پلیس را بپذیرد یا خیر. تصمیم گیری در این باره می‌تواند ماهها به طول بینجامد.

این احتمال وجود دارد که بنیامین نتانیاهو با برگزاری انتخابات زودهنگام سعی کند روند دادرسی‌ها را دست‌کم برای دوران مبارزات انتخاباتی متوقف کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاسخ نتانیاهو به اتهام رشوه‌ خواری پلیس اسرائیل: به حکومت ادامه خواهم داد

تظاهرات ده‌ها هزار نفری در استانبول؛ ارتش اسرائیل: جنگ غزه در طول سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت

در گرماگرم جنگ در غزه، دادگاه رسیدگی به فساد مالی نتانیاهو از سرگرفته شد