گواتمالا سفارتش را به بیت‌المقدس منتقل می‌کند

Jerusalem_Dome
Jerusalem_Dome
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با تشکر از جیمی مورالس، رئیس جمهوری گواتمالا بخاطر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به عنوان پایتخت اسرائیل، اظهار امیدواری کرد که سفارت گواتمالا به زودی به اورشلیم منتقل شود.

آگهی

گواتمالا اعلام کرده است که سفارت خود را در ماه مه سال جاری میلادی به بیت‌المقدس (اورشلیم) منتقل خواهد کرد. این تصمیم جیمی مورالس، رئیس جمهوری این کشور پیرو تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای تغییر مکان سفارت ایالات متحده از تل‌آویو به بیت‌المقدس صورت می گیرد.

در همین راستا، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حساب توییتر خود نوشت: «امروز، رکس تیلرسون (وزیر امور خارجه ایالات متحده) با جیمی مورالس ملاقات کرد تا پیشرفت در زمینه مباره با مواد مخدر، حمایت گواتمالا از ایالات متحده در سازمان ملل و کمک‌های آمریکا برای تلاش‌های رئیس جمهور مورالس در مبارزه با فساد را مورد بحث قرار دهند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در حساب توییتر خود نوشت: «دیداری عالی با رئیس جمهوری گواتمالا داشتم. از وی بخاطر به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل تشکر می‌کنم. امیدوارم سفارت گواتمالا به زودی به اورشلیم منتقل شود.»

دونالد ترامپ در سخنرانی خود در ماه دسامبر تصمیم خود مبنی بر انتقال سفارت به بیت‌المقدس را اعلام کرد و آن را شروع تازه‌ای برای روند صلح اسرائیل و فلسطین دانست.

این تصمیم ایالات متحده از سوی مجامع بین‌المللی محکوم شد و در پی آن با رای نمایندگان ۱۲۸ کشور به قطعنامه مجمع سازمان ملل متحد علیه تصمیم آمریکا، این سازمان قطعنامه‌ای‌ در محکومیت تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور در اسرائیل از تل‌آویو به بیت‌المقدس تصویب کرد.

بیت‌المقدس، شهری در دامنه جبال الخلیل، محل نزاع طرفین درگیر در سرزمین‌های اشغالی است. اسرائيل و فلسطینی‌ها این شهر را پایتخت خود می‌دانند. به عبارت دیگر، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس به معنای به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت اسرائیل است.

با وجود اینکه در منابع رسمی دولت اسرائیل، شهر بیت‌المقدس بعنوان پایتخت این کشور ذکر شده است اما تل‌آویو دومین شهر پر جمعیت اسرائیل در ساحل دریای مدیترانه، بعنوان پایتخت این کشور به رسمیت شناخته می‌شود. سفارتخانه‌های کشورهای مختلف در این شهر قرار دارد و هیچ کشوری در بیت‌المقدس سفارتخانه ندارد.

بیشتر بخوانید:

چرا گواتمالا؟

برخی از تحلیلگران بر این باورند که گواتمالا به کمک‌های ایالات متحده وابسته است. به نظر می‌رسد این تصمیم در راستای تهدید رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای قطع کمک‌های مالی کشورش به کشورهایی که علیه تصمیم واشنگتن در مورد به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت کنند، صورت گرفته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

الخاندرو جیاماتی زندانبان سابق رئیس جمهوری گواتمالا شد

عدم حمایت از ترامپ در تغییر پایتخت اسرائیل 'هدیه به ایران' است

ترامپ: آمریکا از این پس بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد