«موزۀ لوور در تهران» با حضور وزیر خارجه فرانسه افتتاح شد

«موزۀ لوور در تهران» با حضور وزیر خارجه فرانسه افتتاح شد
Copyright ISNA
Copyright ISNA
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یورونیوز پیش از افتتاح رسمی این نمایشگاه با مسئولان راه اندازی آن گفتگو کرده بود.

آگهی

سرانجام روز دوشنبه ۱۴ اسفند با حضور ژان ایو لودریان، وزیر خارجۀ فرانسه و شماری از سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف نمایشگاه «موزۀ لوور در تهران» رسما افتتاح و درهای آن به روی علاقمندان به تمدن ایران و جهان گشوده شد.

در چهارچوب این نمایشگاه موقت که برای مدت چهار ماه در موزۀ ملی ایران دایر است، بیش از پنجاه اثر از تمدن‌های باستانیِ چهار گوشۀ جهان از موزۀ لوور فرانسه به ایران منتقل شده است؛ آثاری از غرب آسیا، اروپا، شمال آفریقا و همچنین مجموعه‌ نقاشی‌هایی ساختۀ دست هنرمندان بزرگ اروپا.

در میان آثار آورده شده به ایران، دو اثر متعلق به فرهنگ ایرانی نیز دیده می‌شود: تبر کتیبه‌دار، از کاوش‌های علمی باستان‌شناسی محوطۀ چغازنبیل و شیء برنزی از لرستان، باقی‌مانده از عصر آهن و با حدود سه‌هزار سال قدمت.

ایده برگزاری چنین نمایشگاهی به سال ۱۳۹۴ شمسی برمی‌گردد. در آن سال در پی سفر ژاک لوک مارتینز، مدیر موزه لوور به تهران توافقات اولیه برای نمایش مجموعه آثاری از موزه لوور در ایران انجام شد.

در پی این توافق و مذاکرات بعد از آن، شامگاه یکشنبه ۲۹ بهمن ماه مجموعه آثار نمایشگاه «موزه لوور در تهران» از کشور فرانسه به همراه کارشناسان موزه مذکور به فرودگاه امام وارد و در امنیت کامل به موزه ملی ایران منتقل شد.

یورونیوز پیش از آغاز به کار رسمی این نمایشگاه، تصاویری از آثار منتقل شده به ایران و همچنین مراحل آماده سازی نمایشگاه را تهیه کرد.

به گفتۀ جبرائیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران این مجموعه از هشت بخش موزه لوور انتخاب شده و در چهار بخش اصلی با عناوین تولد یک مجموعه، تولد یک موزه، رویای جهانی شدن و یک موزه زنده، در موزه ملی ایران به نمایش در آمده است.

او می‌افزاید که بسیاری از آثار آورده شده به ایران، از سالن‌های اصلی موزه لوور انتخاب شده‌اند که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به پیکره «ابوالهول» از سنگ بازالت مربوط دورۀ «فرعون هاکور» اشاره کرد که از بخش عتیقات مصر باستان در موزه لوور انتخاب شده است.

حامیان اصلی این رویداد فرهنگی عبارتند از بانک آینده به عنوان بانک خصوصی ایرانی و دو شرکت فرانسوی توتال و رنو.

برگزارکنندگان این نمایشگاه با اشاره به استقبال پنج برابری مردم از موزه‌ها در ایام نوروز، امیدوار هستند که از این نمایشگاه نیز در تعطیلات پیش رو استقبال گسترده‌ای شود.

موفق شدیم رضایت لوور را جلب کنیم

آرش میلانی نیا، مسئول طراحی نمایشگاه «لوور در تهران» در گفتگو با یورونیوز با اشاره به ویژگی‌های برگزاری چنین نمایشگاهی در ایران می‌گوید: «با توجه به عنوان نمایشگاه که "لوور در تهران" است باید مجموعه را به شکلی طراحی می‌کردیم که بیننده با بازدید از این نمایشگاه درک مناسبی از موزه لوور داشته باشد. این چالش بزرگی از منظر ساختار مهندسی برای ما بود زیرا تجربه کاری در این حد در ایران را نداشتیم.»

آقای میلانی‌نیا با بیان اینکه ما توانستیم رضایت موزه لوور را جلب کنیم، افزود: «با توجه به رعایت استانداردها اگر بخواهیم مجددا نمایشگاهی در این سطح برگزار کنیم موزه لوور به مراتب نگرانی‌های کمتری خواهد داشت.»

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی ایران نیز با استقبال از برگزاری این نمایشگاه در ایران اعلام کرد: «امیدوارم دیپلماسی فرهنگی در ایران بیشتر فعال شود و بتوانیم آثار فرهنگ و تمدن درخشان خود را بیشتر برای جهانیان نشان دهیم زیرا زبان فرهنگ از هر وسیله دیگری نافذتر و موثرتر است.»

تصاویری از مراسم افتتاح این موزه:

بیشتر بخوانید:‌

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشایی محدود موزه لوور؛ مونالیزا به سر کار برگشت

نمایشگاه «جاده آمریکایی هنر مدرن» در موزه باربرینی آلمان

افتتاح موزه «خانه تاریخ اروپا» در بروکسل