کشورهای حاشیۀ خلیج فارس قصد دارند به تحریم‌های قطر پایان دهند

کشورهای حاشیۀ خلیج فارس قصد دارند به تحریم‌های قطر پایان دهند
Copyright REUTERS/Peter Nicholls
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نیز از عربستان سعودی خواسته‌اند تا به این تحریم‌ها که تنها باعث آسیب رسیدن به اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس شده و تغییری در خط مشی سیاسی قطر ایجاد نکرده است، پایان دهد.

آگهی

کشورهای حاشیۀ خلیج فارس در حال بررسی طرحی هستند تا به تحریم‌های قطر که به رهبری عربستان سعودی به اجرا گذاشته شده است، پایان دهند. این کشورها قصد دارند ریاض و دوحه را تحت فشار بگذارند تا به عنوان اولین گام، محدودیتها در بخش‌های غیرنظامی را کاهش دهند.

آنها در راستای پایان دادن به این تحریم ۹ ماهه، از هر دو کشور طرف اختلاف خواسته‌اند تا برای نشان دادن حسن نیت خود، به شهروندان یکدیگر اجازۀ سفر آزادانه و ورود به خاک یکدیگر را بدهند.

همسایگان قطر همچنین خواستار پایان دادن به تحریم هوایی دوحه شده‌اند، این تحریم هوایی مانع از آن می‌شود که هواپیماهای قطر از حریم هوایی این کشورها استفاده کنند یا در خاک این کشورها فرود آیند. این محدودیتهای هوایی، زمینی و دریایی برای دهها هزار ساکن حاشیه خلیج فارس مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

بحران قطر یکی از موضوعات اصلی گفتگوها میان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در دیدار روز چهارشنبه آنها نیز خواهد بود.

محمد بن سلمان اولین سفر رسمی خود به خارج از کشور را از یکشنبه ۴ مارس آغاز کرد و قرار است پس از توقفی سه روزه در قاهره، به لندن و نیویورک سفر کند.

بریتانیا از عربستان سعودی خواسته تا به این تحریم‌ها که تنها باعث آسیب رسیدن به اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس شده و تغییری در خط مشی سیاسی قطر ایجاد نکرده است، پایان دهد.

واشنگتن نیز از دیگر طرفداران لغو این تحریم‌ها است زیرا از این موضوع نگران است که ادامۀ آن، بیش از گذشته قطر را به ایران نزدیک کند. آمریکا اتحاد میان کشورهای عربی حاشیۀ خلیج فارس برای مقابلۀ یکپارچه با ایران را بیشتر ترجیح می‌دهد. بر این اساس احتمال می‌رود که دونالد ترامپ در دیدار خود با محمد بن سلمان، ولیعهد جوان عربستان او را به انعطاف پذیری بیشتر تشویق کند.

با آغاز بحران قطر و اعمال تحریم‌ها به رهبری عربستان سعودی، هم دوحه و هم کشورهای تحریم کنندۀ آن وارد رقابت بسیار پرهزینه‌ای با یکدیگر، با هدف تاثیر گذاری بر کشورهای غربی و جلب رضایت آنها شدند که صرف میلیاردها دلار از بودجۀ این کشورها برای خرید اسلحه از غرب، یکی از پیامدهای این رقابت بود. آنها سعی داشتند تا نشان دهند که مستقل از یکدیگر نیز می‌توانند یک شریک دیپلماتیک و نظامیِ قابل اعتماد برای غرب باشند.

قطر همچنین در تلاش برای متقاعد کردن غرب در این موضوع که در مقایسه با ولیعهد ماجراجوی سعودی‌ چشم‌انداز منسجم‌تری برای همکاری و حفظ ثبات در خاورمیانه دارد، پیمان امنیتی خاورمیانه را پیشنهاد داد. این پیمان نه تنها کشورهای حاشیۀ خلیج فارس بلکه دیگر کشورهای منطقه را نیز در بر می‌گیرد و به گفته دوحه قرار است با سیاست خارجی یکجانبۀ سعودی‌ها مقابله کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاشهای لاوروف در دوحه برای پایان بحران قطر

بحران قطر: بی اعتمادی مذهبی و برتری خواهی منطقه‌ای

رئیس جمهوری اوکراین وارد عربستان شد؛ گفتگوهای صلح زلنسکی و بن‌سلمان در ریاض