کمیسیون تحقیق سازمان ملل: آمریکا و روسیه در سوریه مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

کمیسیون تحقیق سازمان ملل: آمریکا و روسیه در سوریه مرتکب جنایت جنگی شده‌اند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این گزارش بر اساس ۵۰۰ مصاحبه محرمانه با افراد مطلع و شاهدان در داخل و خارج از سوریه تنظیم شده است.

آگهی

کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد روز سه شنبه با انتشار گزارشی روسیه و ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا را به ارتکاب جنایت جنگی در سوریه متهم کرد. این گزارش همچنین گروه داعش را به دلیل کشتار غیرنظامیان و استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی به جنایت جنگی متهم می‌کند.

بر اساس این گزارش، چندین حمله روسیه و ائتلاف به رهبری آمریکا در مناطق مختلف موجب کشته شدن غیرنظامیان «در مقیاس وسیع» شده‌ است.

همچنین روسیه به علت استفاده از بمب‌های غیرهدایت شونده در حملات هوایی موجب افزایش تلفات غیرنظامی در سوریه شده است. در یک حمله هوایی که در ماه نوامبر سال گذشته در غرب حلب انجام شد دست‌کم ۸۴ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

با این وجود گزارش می‌افزاید که هیچ مدرکی دال بر عمدی بودن این حمله وجود ندارد اما «از آنجایی که این حمله هوایی و سلاح‌هایی که در آن به کار گرفته شده باعث کشته شدن غیرنظامیان شده است در زمره جرایم جنگی قرار می‌گیرد.»

**بیشتر بخوانید: **

در همین حال سه حمله هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به یک مدرسه در نزدیکی رقه در سال ۲۰۱۷ منجر به کشته شدن ۱۵۰ غیرنظامی شد. پیش از این پنتاگون گفته بود که این حمله باعث کشده شدن ده‌ها عضو داعش شده اما تلفات غیرنظامی نداشته است.

در مقابل بازرسان سازمان ملل متحد می‌گویند که هیچ شواهدی دال بر حضور نیروهای داعش در این منطقه وجود ندارد و آمریکا و متحدانش مقررات بین المللی ناظر بر حفاظت از جان غیرنظامیان را نقض کرده‌اند.

 کمیسیون تحقیق سازمان ملل در بخشی از گزارش خود دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان مسلح در غوطه شرقی متهم کرده است.

بازرسان مستقل سازمان ملل از تمام طرف‌های درگیر در سوریه خواسته‌اند تا به منظور انجام تحقیقات دقیق‌تر، شرایط دسترسی آنها را به مناطق مخاصمه فراهم آورند.

این گزارش بر اساس ۵۰۰ مصاحبه محرمانه با افراد مطلع و شاهدان در داخل و خارج از سوریه تنظیم شده است. دولت سوریه تا کنون به اعضای گروه تحقیق اجازه بازرسی نداده است.

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنجمین روز بمباران‌ غوطه؛ «نگرانی ایران از گسترش جنگ به دیگر کشورهای منطقه»

سازمان ملل متحد: ۷۰ درصد از جمعیت سوریه نیازمند کمک‌های بشردوستانه است

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند