پلیس بریتانیا: می‌خواستند مأمور سابق روس را با گاز اعصاب بکشند

مارک رالی، رئیس پلیس ضد تروریسم بریتانیا
مارک رالی، رئیس پلیس ضد تروریسم بریتانیا Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«با توجه به این که عامل بروز نشانه‌های بیماری یک نوع گاز اعصاب بوده است، می‌توانم تأئید کنم که این دو نفر [اسکریپال و دخترش] به طور مشخص هدف سوء قصد قرار گرفته‌اند.»

آگهی

پلیس بریتانیا اعلام کرد فرد یا افرادی که قصد داشتند یک جاسوس روسیه را در بریتانیا را به قتل برسانند از یک نوع ماده عصبی استفاده کرده‌اند.

سرگئی اسکریپال و دخترش که بعد از ظهر یکشنبه گذشته در حالت بیهوشی پیدا شدند، همچنان در وضعیت جسمی نامساعدی به سر می‌برند. در همین حال مارک رالی، رئیس پلیس ضد تروریسم بریتانیا می‌گوید حتی مأمور پلیسی که برای نخستین بار سرگئی اسکریپال و دخترش را پیدا کرد دچار مشکل شده و هم اکنون در بیمارستان بستری شده است.

او گفت: «با توجه به این که عامل بروز نشانه‌های بیماری یک نوع گاز اعصاب بوده است، می‌توانم تأئید کنم که این دو نفر [اسکریپال و دخترش] به طور مشخص هدف سوء قصد قرار گرفته‌اند.»

این افسر بلند پایه اسکاتلند یارد در عین حال به نوع دقیق ماده استفاده شده برای قتل جاسوس پیشین روس اشاره‌ای نکرد.

بیشتر بخوانید:«جاسوس سابق روس» به دنبال تماس با ماده‌ای نامشخص بستری شد

اسکریپال ۶۶ ساله، افسر بازنشسته اطلاعات روسیه و دختر ۳۳ ساله‌اش یولیا روز یکشنبه به دنبال تماس با ماده‌ای مرموز در یک مرکز خرید در شهر سالزبری بریتانیا بیهوش شدند. این پدر و دختر پس از آن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شدند.

پلیس بریتانیا از شهروندانی که در حوالی ساعت بیهوش شدن اسکریپال و دخترش در مرکز خرید سالزبری حضور داشته‌اند خواسته است که اگر مشاهدات یا اطلاعاتی در زمینه مسمومیت مشکوک این دو فرد دارند با مأموران در میان بگذارند.

سرگئی اسکریپال در سال ۲۰۰۶ میلادی به اتهام «خیانت» در روسیه مجرم شناخته شد، اما در سال ۲۰۱۰ در جریان مبادله جاسوس‌های آمریکا و روسیه در فرودگاه وین آزاد شد. او به اتهام افشای هویت تعدادی از ماموران مخفی روسیه برای مقامات اطلاعاتی بریتانیا به ۱۳ سال زندان در روسیه محکوم شده بود.

روسیه هر گونه دخالت در ماجرای تلاش برای قتل اسکریپال را رد کرده اما گفته است که در صورت درخواست، حاضر به همکاری با پلیس بریتانیا در این زمینه خواهد بود.

عامل اعصاب یا گاز أعصاب به دسته‌ای از عوامل شیمیایی اطلاق می‌شود که با تأثیر بر دستگاه عصبی انسان موجب اختلال در عملکردهای حیاتی بدن و بروز صدمه و مرگ می‌شوند. این عوامل به علت سرعت تأثیر زیاد از خطرناکترین عوامل شیمیایی محسوب می‌شوند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارشناسان بریتانیا: مطمئن نیستیم عامل مسمومیت جاسوس روس ساخت روسیه بوده است

بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوندی رویای زوج سالمند اسکاتلندی را در روزهای آخر زندگی محقق کرد

درباره بیماری کیت میدلتون عروس خاندان‌سلطنتی بریتانیا چه‌می‌دانیم؛آیا سرطان در افراد جوان غیرعادیست؟