آمریکا: برادر ناتنی رهبر کره شمالی با گاز اعصاب ترور شد

آمریکا: برادر ناتنی رهبر کره شمالی با گاز اعصاب ترور شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واشنگتن ضمن متهم کردن پیونگ یانگ به عاملیت در قتل کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی و استفاده از ماده شیمیایی گاز اعصاب «وی‌ایکس» در این ترور از وضع تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی از تاریخ ۵ مارس خبر داد.

آگهی

ایالات متحده اعلام کرد که کره شمالی مسئول قتل کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی در سال ۲۰۱۷ بوده و در ترور وی از ماده شیمایی «وی ایکس» استفاده شده است. واشنگتن همچنین اعلام کرد که به همین دلیل تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی از تاریخ پنجم مارس اعمال شده است.

هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ این تصمیم را با توجه به قانون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی مصوب سال ۱۹۹۱ میلادی اتخاذ کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت: «نادیده گرفتن عرف بین المللی منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی نشان‌دهنده ماهیت بی مسئولیت کره شمالی است و ما (دولت آمریکا) نمی‌توانیم برنامه (سلاح‌های کشتار جمعی) کره شمالی را تحمل کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که ساعاتی پیش از این دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پیشنهاد پیونگ یانگ برای مذاکره بر سر تسلیحات هسته‌ای را «صادقانه» خواند.

وی در عین‌حال تحریم‌های وضع شده علیه کره شمالی را از عوامل مهمی دانست که منجر به طرح پیشنهاد مذاکره از سوی پیونگ‌یانگ شده است.

بیشتر بخوانید:

بر اساس گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این تصمیم در تاریخ ۲۲ فوریه اتخاذ شده است.

کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی در ماه فوریه سال گذشته میلادی در حالی که عازم ماکائو بود در فرودگاه کوالالامپور جان باخت.

در همان زمان دو زن توسط مقامات پلیس مالزی بازداشت و به قتل آقای کیم متهم شدند. این دو زن که یکی از آنها اندونزیایی و دیگری ویتنامی است به صورت کیم جونگ نام، گاز اعصاب افشانده بودند. آنها در تحقیقات گفتند که فکر می‌کردند این کار یک شوخی تلویزیونی و برای دوربین مخفی بوده است.

وکلای این دو زن می‌گویند که عدم تحقیقات جامع توسط پلیس مالزی، به دلیل مداخله دیپلمات‌های کره شمالی و مسئولان اصلی قتل کیم جونگ نام بوده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش تنش دیپلماتیک بین مالزی و کره شمالی بر سر قتل کیم جونگ نام

سه نفر در ارتباط با قتل کیم جونگ نام بازداشت شدند

نشست اضطراری شورای امنیت ملی کرۀ جنوبی در پی مرگ کیم جونگ نام