جزایر قناری، اروپا را به حذف مالیات بر ارزش افزوده «نوار بهداشتی» فراخواند

جزایر قناری، اروپا را به حذف مالیات بر ارزش افزوده «نوار بهداشتی» فراخواند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رزا داویلا، وزیر مالیات و دارایی جزایر قناری، حذف مالیات محصولات بهداشتی زنان نظیر نوار بهداشتی را دارای ارزش نمادین می‌داند و می‌گوید بر اساس تجربیات خود از زندگی، این تصمیم را با توجه به وضعیت اقتصادی زنان اتخاذ کرده است.

آگهی

وزیر مالیات و دارایی جزایر قناری از اتحادیه اروپا خواست تا مالیات بر ارزش افزوده محصولات بهداشتی زنان مانند نوار بهداشتی را حذف کند. این مجمع الجزایر در اسپانیا، تنها قلمرو اروپایی است که این محصول بهداشتی زنان را مشمول مالیات نکرده است.

رزا داویلا، وزیر مالیات و دارایی جزایر قناری، حذف مالیات از نوار بهداشتی را دارای ارزش نمادین می‌داند و می‌گوید بر اساس تجربیات خود از زندگی، این تصمیم را با توجه به وضعیت اقتصادی زنان اتخاذ کرده است. او می‌گوید: «هنگامی که شما مادر و مطلقه هستید، جور دیگری به قضایا نگاه می‌کنید.»

خانم داویلا اضافه می‌کند: «ما می خواهیم الهام بخش دیگر مناطق اروپا باشیم به ویژه کمیسیون اروپا می خواهیم که در حال به روز کردن مقررات مالیات بر ارزش افزوده نگاهی ویژه به مسائل زنان داشته باشند.»

مقررات مالیات بر ارزش افزوده کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقر این اتحادیه در بروکسل تنظیم می‌شود و تمامی ۲۸ کشور عضو باید از آن پیروی کنند. اما در عین‌حال دولت‌ها هم می‌توانند برای برخی کالاها، معافیت یا کم کردن مالیات منظور کنند.

بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا تنها برای مواد غذایی، کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده قائل شده‌اند و مالیات محصولات بهداشتی زنان معمولا با نرخ مالیات ۱۷ تا ۲۷ درصد ارائه می‌شود.

در اروپا تنها انگلیس و قبرس هستند که مالیات ۵ درصدی ارزش افزوده برای نوار بهداشتی دریافت می‌کنند.

وزیر مالیات و دارایی جزایر قناری امیدوار است که این حرکت باعث رواج ایده توقف «مالیات صورتی» در اتحادیه اروپا شود.

مالیات بر ارزش افزوده بر نوار بهداشتی و «تامپون» یکی از موضوعات اصلی مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. هواداران برکسیت مقدار بالای مالیات این محصولات را ناشی از نظارت بروکسل بر دولت‌ها می‌دانند.

بیشتر بخوانید: دعوا در حزب محافظه کار بریتانیا برسر «مالیات نواربهداشتی»

مالیات بر ارزش افزوده برای نوار بهداشتی، تامپون و دیگر محصولات بهداشتی زنان در قبرس ۵ درصد، در بریتانیا ۲۰ درصد، در انگلیس ۵ درصد، در آلمان ۱۹ درصد و در یونان ۲۴ درصد است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وضع حمل زنان، نبرد مرگ و زندگی در جمهوری آفریقای مرکزی

«خطرناکترین» کلان شهر جهان برای زنان کجاست؟

دعوا در حزب محافظه کار بریتانیا برسر «مالیات نواربهداشتی»