تظاهرات روز زن در ایران: ده‌ها نفر بازداشت شدند

تظاهرات روز زن در ایران: ده‌ها نفر بازداشت شدند
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هنوز اطلاعات دقیقی از شمار بازداشت‌شدگان روز زن و هویت آنها در دست نیست، اما نام چند روزنامه‌نگار و کنش‌گر دستگیر شده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

آگهی

چندین شهروند زن و مرد ایرانی که گفته می‌شود شمار آنها به بیش از ۸۰ نفر می‌رسد، روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند در جریان تظاهرات ۸ مارس، روز جهانی زن در تهران دستگیر شدند.

این افراد به دنبال فراخوانی که از چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود برای تجمع در برابر ساختمان وزارت کار در تهران حضور یافته بودند. در این فراخوان هدف تجمع، اعتراض به «قوانین نابرابر در ازدواج، طلاق، ارث» و غیره خوانده شده، قوانینی که از به باور کنشگران از زنان ایرانی «شهروندانی درجه دو» ساخته است.

نیروهای امنیتی که از پیش در این مکان مستقر شده بودند، مانع برگزاری تجمع شده و ده‌ها تن از افراد حاضر را بازداشت کردند.

اطلاعات دقیقی از شمار بازداشت‌شدگان روز زن و هویت آنها در دست نیست، اما نام چند روزنامه‌نگار و کنش‌گر دستگیر شده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. نام‌هایی که در این میان به چشم می‌خورند عبارتند از علی سالم و سودابه رخش، خبرنگاران روزنامه شرق، بنفشه جمالی، زهره اسدپور، مهرداد فلاحی، پرستو الهیاری، آزاده بهکیش، آذر گیلانی، پیمان چهرازی و بهار اصلانی.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گزارش‌هایی نیز از خشونت نیروهای امنیتی علیه تجمع‌کنندگان روز پنج‌شنبه در تهران منتشر شده است.

روز پنج‌شنبه اعتراض برای احقاق حقوق زنان در ایران در حالی ادامه پیدا یافت که از چندی پیش کارزاری جدی موسوم به «دختران خیابان انقلاب» برای لغو قانون حجاب اجباری به راه افتاده است. از میان زنانی که برای اعتراض به حجاب اجباری در خیابان روسری از سر خود برداشته‌اند، تا کنون حدود ۳۰ نفر دستگیر شده و یکی از آنان به دو سال زندان محکوم شده است.

سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز روز پنج‌شنبه در آستانه روز زن در ایران، حرکت زنان علیه حجاب اجباری را «حقیر» خواند و گفت که «برهنگی» و «التذاذ مردان» شاخصه زنان غربی است.

بیشتر بخوانید:

رهبر ایران: شاخصه‌ زن غربی برهنگی و التذاذ مردان است

از اجباری شدن حجاب تا دختران خیابان انقلاب

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زنان و مردانی که روز جهانی زن در برابر وزارت کار بازداشت شدند

اعتراض دختران در واگن‌های مترو تهران

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود