قربانیان اسیدپاشی در هند با شهامت در صحنه مد و فشن

قربانیان اسیدپاشی در هند با شهامت در صحنه مد و فشن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سالانه بیش از ۱۵۰۰ مورد اسیدپاشی در جهان ثبت می‌شود. گمان می‌رود از این تعداد حدود ۱۰۰۰ مورد آن در هند اتفاق می‌افتد. در بسیاری از موارد حوادث اسیدپاشی ثبت نمی‌شوند.

آگهی

یازده زن قربانی اسیدپاشی در هند در آستانه روز زن به عنوان مدل در مراسم نمایش مد در هند حاضر شدند و با اعتماد به نفس و شجاعت بر روی صحنه نمایش راه رفتند.

این زنان که از سوی همسر یا اعضای خانواده خود به صورتشان اسید پاشیده شده است، با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ هندی در تانه واقع در حومه بمبئی به روی صحنه رفتند تا روز زن را گرامی بدارند و در مورد معضل اسدپاشی در جامعه اطلاع رسانی کنند.

سالانه بیش از ۱۵۰۰ مورد اسیدپاشی در جهان ثبت می‌شود. گمان می‌رود از این تعداد حدود ۱۰۰۰ مورد آن در هند اتفاق می‌افتد. در بسیاری از موارد حوادث اسیدپاشی ثبت نمی‌شوند.

بیشتر قربانیان اسیدپاشی زنان هستند و اغلب از سوی نزدیکان یا فردی که به اصطلاح عاشق آنان است، مورد حمله قرار می‌گیرند.

موارد اسیدپاشی در کشورهای با شاخص توسعه اقتصادی و اجتماعی پایین و شکاف جنسیتی بالاتر، بیشتر است، در کشوهای توسعه یافته نیز اخیرا اسیدپاشی با انگیزه‌هایی چون مهاجرستیزی دیده می‌شود و مثال آن نیز بریتانیا است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیشتر بخوانید:

پدیده اسیدپاشی در ایران و جهان

پدیده اسیدپاشی به نیمه قرن ۱۸ میلادی بارزمی‌گردد؛ زمانی که مردم بریتانیا و برخی دیگر کشورهای اروپای غربی و ایالات متحده آمریکا شروع به استفاده از اسید سولفوریک که در آن زمان ویتریول خوانده می‌شد، برای انتقام یا آسیب‌زدن به یکدیگر، کردند.

گرچه تاریخچه تولید اسید به دوران باستان باز می‌گردد، اما از قرن ۱۸ میلادی مواد اسیدی به صورت گسترده و برای مصارف صنعتی در کارخانه‌ها تولید شدند.

اسیدپاشی در کشورهای غربی با افزایش دانش عمومی و بهبود وضعیت اقتصادی جوامع کاهش چشمگیری یافت، اما این مساله با آغاز قرن بیستم میلادی در کشورهای در حال توسعه تبدیل به یک معضل اجتماعی بزرگ شد. گرچه به نظر می‌رسد این معضل به بریتانیا بازگشته است تا جایی که برخی لندن را پایتخت اسیدپاشی جهان می‌دانند.

کشورهای آسیای و آفریقایی از جمله هند، بنگلادش، نپال، کامبوج، ویتنام، پاکستان، کنیا و آفریقای جنوبی بالاترین میزان اسیدپاشی را در جهان دارند.

در ایران، این معضل اجتماعی در دهه‌های گذشته قربانیان بسیاری گرفته است. همچون باقی کشورها اغلب قربانیان این حادثه زنانی بودند که از سوی نزدیکان خود مورد حمله قرار می‌گرفتند.

اما مساله اسیدپاشی در ایران تنها به انتقام شخصی محدود نشد. در مهرماه ۱۳۹۳، اسیدپاشی به صورت زنجیره‌ای علیه زنان در اصفهان صورت گرفت. در این اسیدپاشی‌ها ۴ زن جوان مورد حمله قرار گرفتند و یکی از آنان جان باخت. در برخی گزارش‌ها تعداد قربانیان این حادثه در اصفهان ۱۵ نفر اعلام شد.

عاملان این حادثه هرگز دستگیر و محاکمه نشدند. وجه مهم این حوادث زنجیره‌ای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم بود، عملی که می‌تواند حادثه‌ای تروریستی قلمداد شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرونده اسیدپاشی‌های اصفهان مختومه شد

آوارگان جنگ غزه برای زنده ماندن و به دست آوردن غذا مبارزه می‌کنند

شبکه کان اسرائیل: اگر ترانه باران اکتبر رد شود یوروویژن امسال را ترک می‌کنیم