«مهاجم به خانه سفیر ایران در اتریش به اسلام رادیکال متمایل بوده است»

حمله به اقامتگاه سفیر ایران در وین
حمله به اقامتگاه سفیر ایران در وین
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته وزیر دفاع اتریش این فرد حین انجام خدمت وظیفه پنج نوبت نماز می خواند و محاسن خود را بلند نگاه می داشت.

آگهی

یک مسئول امنیتی در اتریش روز سه شنبه اعلام کرد فرد بیست و شش ساله ای که گفته می شود یکشنبه شب پس از حمله به نگهبان اقامتگاه سفیر ایران در وین به ضرب گلوله کشته شد دارای گرایش هایی به «ایدئولوژی اسلام رادیکال» بوده است.

خانم میشائیلا کاردیس، مدیر کل امنیت عمومی اتریش در جریان یک کنفرانس ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان کرد بررسی اولیه اطلاعات جمع آوری شده از منزل این فرد اتریشی و مصری تبار نشان می دهد که وی «تمایلاتی آشکار نسبت به اسلام سیاسی» داشته است.

این مسئول امنیتی بدون اشاره به جزئیات بیشتر هویت فرد مهاجم و دیگر اطلاعاتی که احتمالا از تلفن همراه وی جمع آوری شده تصریح کرد: «آنالیز دقیق تر محتوای اطلاعات جمع آوری شده از ابزار ارتباطی توقیف شده چند روز به طول خواهد انجامید.»

از سوی دیگر وزیر دفاع اتریش نیز گفته است که فرد مظنون به حمله به اقامتگاه سفیر ایران در وین سال ۲۰۱۲ در طول خدمت سربازی به عنوان یک مسلمان بسیار شناخته شده بود. به گفته وزیر دفاع اتریش این فرد حین انجام خدمت وظیفه پنج نوبت نماز می خواند و محاسن خود را بلند نگاه می داشت.

برخی نشریات محلی در اتریش از جمله روزنامه «کوریر» در گزارشی اعلام کرده اند که فرد مظنون بر روی شبکه اجتماعی فیسبوک از دنبال کنندگان (فالوئر) «پی یر ووگِل» یکی از مشهورترین خطیبان سلفی در آلمان بوده است. در این گزارش همچنین آمده است که وی عضو یک گروه فیسبوکی بوده که «آزادسازی زندانیان سنی مذهب در ایران» را به عنوان خواسته اصلی خود مطرح کرده اند.

پلیس اتریش روز دوشنبه در واکنش به این حادثه احتمال تروریستی بودن آنرا نه «تایید و نه تکذیب» کرده بود.

در جریان حمله یکشنبه شب فرد مظنون به اقامتگاه سفیر ایران در اتریش وی با نگهبان محل درگیر و هر دو پس از گلاویز شدن به زمین می افتند. فرد مهاجم که به سلاح سرد مسلح بود پس از سرنگون شده نگهبان را با ضربات چاقو مصدوم می کند. در این حین نگهبان ابتدا سعی می کند با گاز فلفل مانع تهاجم بیشتر فرد حمله کننده شود و سپس با شلیک چند گلوله وی را از پای در می آورد.

بیشتر بخوانید: حمله به نگهبان خانه سفیر ایران در وین؛ مهاجم به ضرب گلوله پلیس کشته شد

وزارت خارجه ایران نیز صبح دوشنبه در واکنش به این حمله ضمن اعلام اینکه بر اساس اطلاعات دریافتی فرد مهاجم خارجی تبار و تابعیت اتریش است اعلام کرد از دولت اتریش خواسته است هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کند و به حفاظت مکان‌های دیپلماتیک ایران در این کشور توجه بیشتری داشته باشد.

تهاجم به اقامتگاه سفیر ایران در اتریش چندمین مورد از حمله به دفاتر، اماکن و نمایندگی های ایران در خارج از کشور طی ماه های گذشته است که آخرین آن به روز یکشنبه و تسخیر بالکن سفارت ایران در لندن توسط چهار فرد منتسب به گروه «خدام المهدی» باز می گردد.

بیشتر بخوانید:

حمله چهار هوادار آیت‌الله شیرازی به سفارت ایران در لندن

حمله با سنگ و مواد آتش زا به سفارت ایران در لاهه؛ دستگیری هشت نفر توسط پلیس هلند

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتریش امامان جماعت وابسته به ترکیه را اخراج می‌کند

احضار سفیر دانمارک به وزارت خارجه در پی حمله به سفارت ایران در کپنهاگ

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد