هشتاد درصد از شهروندان اروپایی: اخبار جعلی دشمن دموکراسی است

هشتاد درصد از شهروندان اروپایی:  اخبار جعلی دشمن دموکراسی است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اروپایی پس از یک سری از مطالعات گسترده در ماه فوریه گزارشی جالب درباره میزان نشر اخبار جعلی و نگاه شهروندان اروپایی به رسانه های سنتی منتشرکرده است.

آگهی

بیشتر از ۸۰ درصد شهروندان اروپایی خبرهای جعلی را دریافت می کنند و همین تعداد از شهروندان معتقدند که اخبار جعلی روی اینترنت بنیاد «دموکراسی نوین» را به خطر می اندازد. 

آخرین گزارش‌های کمیسیون اروپایی این موضوع را تاکید می کند. در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپایی آمار به همین منوال دنبال می شود. از هر ده نفر بیشتر از ۷ نفر خبرهایی را دریافت می کنند که از پایه غیرواقعی هستند. کمیسیون اروپا در نظرسنجی ماه فوریه دراین باره از ۲۶۵۰۰ شهروند سوال کرده است.

از هر ده نفر چهار نفر از شهروندان اتحادیه اروپا در نظرسنجی‌ها گفته اند که هر روز خبرهای جعلی باورپذیر دریافت می کنند. نزدیک به ۷۱ درصد از ساکنان اروپایی کشورهای عضو هفته‌ای یکبار این خبرها را دریافت می کنند. با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی جعل خبر گسترش یافته است و بی‌تردید می توان گفت تارنماهای اینترنتی مهمترین عامل انتشار این خبرها هستند. کمیسیون اروپایی تدابیر ویژه‌ای تدارک دیده است تا در آینده عاملان انتشار خبرهای جعلی با مجازات مواجه شوند. برای نشر اخبار و اکاذیب بیش از همه خبرنگاران، سردبیران و مدیران شبکه‌های رسانه‌ای نقش دارند.

رسانه‌های سنتی، از جمله تلویزیون و رادیو در زمینه‌های دیداری و شنیداری و روزنامه‌ها و مجلات همچنان کمترین نقش را در انتشار اخبارجعلی دارند و می توان گفت همچنان معتبرترین منبع انتشار اخبار هستند. اما نکته خطرناک این است که افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال بیشتر از ۹۹ درصد منابع خبری خود را در سایت‌های اینترنتی جستجو می کند.

در اروپا بیش از نیمی از مخاطبان رادیو و تلویزیون‌های سنتی به این رسانه‌ها اعتماد کامل دارند.

در مجارستان و آلمان تنها ۲۰ درصد شهروندان به رسانه‌های سمعی و بصری اینترنتی اطمینان دارند درحالیکه این عدد در کشورهایی چون پرتغال و لیتوانی بیش از ۶۰ درصد است. به همین منوال می توان گفت که در کشورهای اروپای غربی خصوصا در ایتالیا و آلمان کمترین اعتماد به خبرهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

شهروندان رومانی بیشترین اعتماد را به خبرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی می کنند. تعداد آنها از ۶۰ درصد جمعیت این کشور تجاوز می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ اتهامات آزار جنسی علیه خود را «اخبار جعلی» خواند

پارلمان بریتانیا پدیده اخبار جعلی را بررسی می کند

فیسبوک حذف اخبار جعلی را بزودی در آلمان آغاز می کند