«ژن فضایی»؛ تغییرات ژنتیک فضانورد آمریکایی در مقایسه با برادر دوقلوی خود

اسکات لی، فضانورد و برادر دوقلوی همسانش
اسکات لی، فضانورد و برادر دوقلوی همسانش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتیجه تحقیق ناسا نشان می دهد هر چند اکثر تغییرات پدید آمده در بدن اسکات کلی پس از بازگشت او از سفر فضایی مرتفع شده اما هفت درصد از ژنهای بدن او تغییر کرده است.

آگهی

ژن های بدن اسکات کلی، فضانورد امریکایی که برای مدتی دارای رکورد بیشترین تعداد روزهای حضور در فضا بود به شکلی «غیرمنتظره» تغییر یافته است.

او و برادرش دوقلوهای همسانی هستند که پیش از آغاز سفر فضایی ۳۴۰ روزه اسکات کلی ژن های مشابهی داشتند. با این حال یافته های اولیه ناسا نشان می دهد حدود هفت درصد ژن های این فضانورد اکنون تغییر یافته است. به این ترتیب او دیگر ژن های کاملا مشابه برادر دوقلوی همسان خود ندارد.

اداره ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) برای تحقیق در مورد تاثیر سفرهای فضایی بر روی بدن انسان به بررسی متابولیت ها، سیتوکین ها و پروتئین های بدن اسکات کلی پرداخته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سیتوکین ها وظیفه انتقال پیام بین یاخته های بدن انسان را برعهده دارند. متابولیتها نیز مولکولهای کوچکی هستند که در سوخت و ساز سلولی بدن شرکت دارند.

نتیجه تحقیق ناسا نشان می دهد هر چند اکثر تغییرات پدید آمده در بدن اسکات کلی پس از بازگشت او از سفر فضایی مرتفع شده اما هفت درصد از ژنهای بدن او تغییر کرده است.

این فضانورد ۵۴ ساله می گوید از طریق رسانه ها از یافته های تحقیق ناسا مطلع شده است. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «دیگر نباید مارک کلی را برادر دوقلوی همسان خودم اعلام کنم.»

توئیت اسکات کلی

ناسا امیدوار است با تحقیق در مورد سفر فضایی از طریق بررسی دوقلوها بتواند تاثیر بالقوه سفر فضایی بر بدن انسان را ارزیابی کند.

سفر حدودا یک ساله اسکات کلی به ایستگاه فضایی بین المللی از سفر معمول فضانوردان به فضا طولانی تر بود. بنا به اعلام ناسا تغییر ژن اسکات کلی ممکن است در نهایت به پدیده ای مربوط شود که پیش از این «ژن های فضایی» خوانده شده بود.

اسکات کلی که اکنون بازنشسته شده است همسر یک عضو سابق مجلس نمایندگان امریکا است. همسر وی در سال ۲۰۱۱ بر اثر تیراندازی مجروح شد. 

بیشتر بخوانید:

منابع بیشتر • Nypost, The hill

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟

ناسا: برخورد فضاپیمای انتحاری دارت با سیارک دیمورفوس، شکل آن را تغییر داده است

«در ستایش راز: شعری برای اروپا»؛ ناسا صفحه‌ای پر از نام‌ها و پیام‌ها را راهی سیاره مشتری می‌کند