روش‌های «شیادانه» کمبریج آنالیتیکا در جمع آوری اطلاعات؛ نقش فیسبوک چیست؟

روش‌های «شیادانه» کمبریج آنالیتیکا در جمع آوری اطلاعات؛ نقش فیسبوک چیست؟
Copyright REUTERS/Yves Herman
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمبریج آنالیتیکا با جمع‌آوری اطلاعات خصوصی شهروندان و تحلیل داده‌ها و همچنین با استفاده از روش‌هایی چون تهدید و تطمیع نامزدهای انتخاباتی، افراد را به سوی هدف خود یعنی رای دادن به کاندیدای مورد نظر این شرکت هدایت می‌کند.

آگهی

در هفته جاری اتهام نقض حریم خصوصی ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک در راستای تبلیغ برای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶، از سوی شرکت کمبریج آنالیتیکا به جنجال آفرین شد.

این اتفاق سبب شد تا ارزش سهام شرکت فیسبوک به سرعت سقوط کند و با کاهش ۷ درصدی، حدود ۴۰ میلیارد دلار به این شرکت ضرر و زیان وارد کند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند فیسبوک از این قضیه مطلع بوده اما واکنشی نشان نداده است. حتی با گذشت چند روز از این مساله مارک زاکربرگ، مدیر‌عامل فیسبوک همچنان سکوت کرده است.

به نظر می‌رسد که این کمپانی در همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶، انتخابات ریاست‌جمهوری کنیا در سال ۲۰۱۷ و دیگر رویدادهای بزرگ سیاسی در سراسر جهان نقش داشته است.

به دنبال برملا شدن این مساله، حقوقدانان اروپایی و آمریکایی به دلیل آنچه «نقض نقض حریم خصوصی» افراد خوانده شده، تحقیق در مورد چگونگی به کارگیری اطلاعات کاربران و تاثیرگذاری بر تحولات سیاسی را آغاز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: افرایش فشارها بر فیسبوک: کمبریج آنالیتیکا حریم خصوصی ۵۰ میلیون کاربر را نقض کرده است

ماورا هیلی، دادستان ایالت ماساچوت در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «کار ما این است که از مشتریان حفاظت کنیم. شرکت‌هایی چون فیسبوک که اطلاعات صدها میلیون نفر را کنترل می‌کنند، وظیفه دارند که از این اطلاعات پاسداری کنند، نه اینکه آنها را به بیرون ارائه دهند.»

چگونگی دستیابی به اطلاعات

کمبریج آنالیتیکا از سوی سیاستمداران بریتانیایی و آمریکایی تحت فشار قرار دارد تا چگونگی دستیابی به اطلاعات و همچنین استفاده از آنها را توضیح دهد.

در همین راستا، کانال ۴ خبر بریتانیا گزارش کرد که این شرکت برای رسیدن به اطلاعات مورد نظر خود از روش‌هایی چون تله گذاری برای سیاستمداران، سواستفاده از موقعیت‌های غیرمتعارف، رشوه، استفاده از کارگران جنسی و حتی فرستادن دختران جوان به خانه مشتریان سعی در پیشبرد اهداف خود دارد. همچنین این شرکت با کسانی که برای سرویس‌های اطلاعاتی مانند ام‌آی ۵ و ام‌آی ۶ کار می‌کنند، همکاری می‌کند.

به این ترتیب این شرکت به اطلاعات بسیاری از مردم دست می‌یابد و با تحلیل داده‌های مربوط به زندگی افراد تلاش می‌کند تا آنان را به سمت مورد نظر به عنوان مثال ترغیب و تشویق آنان به رای دادن به یک کاندیدای خاص هدایت کند.

از سوی دیگر، این شرکت با جمع‌آوری اطلاعات از کاندیداهای رقیب و همچنین تهدید یا تطمیع آنان سعی به تغییر جهت انتخابات به نفع مشتری خود داردند.

الکساندر نیکس، مدیر اجرایی شرکت کمبریج آنالیتیکا در این مورد گفته بود: «ما ممکن است برای رسیدن به اهدافمان یک رسوایی اخلاقی ایجاد کنیم. برای رسیدن به این هدف ما برخی دختران را به خانه کاندیداها می‌فرستیم. دختران اوکراینی بسیار زیبا هستند، ما آنها را به خانه‌های کاندیداها می‌فرستیم و من متوجه شدم که این کار بسیار نتیجه بخش اشت.»

الکساندر نیکس مدیر اجرایی این شرکت در مصاحبه‌های قدیمی به خبرنگاران گفته بود: «این مسائل مخوف به نظر می‌رسند، اما نیاز نیست که برخی چیزها تا زمانی که (از سوی دیگران) باور می‌شوند، الزاما درست باشند.»

الکساندر نیکس، مدیر اجرایی شرکت کمبریج آنالیتیکا
دفتر کمبریج آنالیتیکا در مرکز لندن

نقش فیسبوک در این ماجرا

در سال ۲۰۱۴ فیسبوک یه مسابقه طراحی کرد که در طی آن از کابران خواسته بود تا با پاسخگویی به سوالات شخصی در مورد خود و دوستانشان به روانشناسی شخصیتشان دست یابند. موارد زیادی از این قبیل مسابقات و بازی‌ها از سوی فیسبوک ارائه می‌شوند، اما فیسبوک موظف به حفظ اسرار کاربران و همجنین نابود کردن آنها پس از پایان زمان این قبیل مسابقات و بازی‌ها است.

کریستوفر وایلی، یکی از کارمندان کمبریج آنالیتیکا مدعی شد که فیسبوک اطلاعات ۲۷۰ هزار نفری را که در این مسابقه شرکت داشته‌اند، بدون اجازه آنان به کمبریج آنالیتیکا فروخته و بدین ترتیب این شرکت موفق شده است تا از طریق این اطلاعات به خصوصیات شخصی و روانی ۵۰ میلیلون کاربر فیسبوکی دست یابد.

مهمترین خطرات این روش‌ها چیست؟

قانون‌شکنی، گسترش بی‌اخلاقی و نقض حریم خصوصی از مهم‌ترین خطراتی هستند که این قبیل فعالیت‌ها جامعه بشری را تهدید می‌کنند. اما شاید مهمترین خطر را بتوان تهدید دموکرسی خواند چرا که این قبیل روش‌ها در پی آنند تا با تاثیرگذاری بر روی ذهن افراد، نه از راه قانونی بلکه با روش‌هایی برخلاف قانون و اخلاق، به اهداف مورد نظر خود برسند.

چاره چیست؟

گرچه مسئولیت حفظ اسرار شخصی منتشر شده در فضاهای مجازی به عهده آنان است، اما عنوان کاربران این شبکه‌ها نیز باید با رعایت برخی نکات امنیتی از حریم خصوصی خود محافظت کنند.

تغییر در تنظیمات امنیتی شبکه‎های اجتماعی و محدود کردن دسترسی به آنها، کاهش حجم اطلاعات خصوصی و جزیات آنها در شبکه‌های اجتماعی و عدم استفاده از برنامه‌هایی که اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی را می‌خواهند، از مسائلی هستند کهبه کاربران در حفظ حریم خصوصیشان کمک خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زاکربرگ برای ارائه توضیحات در پارلمان اروپا حاضر می‌شود

دونالد ترامپ: ایران در زمان من می‌توانست به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد

ترامپ: من انتخاب نشوم در آمریکا حمام خون به راه می‌افتد؛ پنس:از ریاست‌جمهوری دوباره او حمایت نمی‌کنم