نیکولا سارکوزی به اتهام دریافت کمک مالی از معمر قذافی برای کارزار انتخاباتی بازجویی شد

نیکولا سارکوزی به اتهام دریافت کمک مالی از معمر قذافی برای کارزار انتخاباتی بازجویی شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای سارکوزی به‌ اتهام دریافت پول از معمر قذافی برای تامین مالی کارزار انتخاباتی سال ۲۰۰۷ احضار شده است

آگهی

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه به‌ اتهام دریافت پول از معمر قذافی، رهبر مقتول لیبی برای تامین مالی کارزار انتخاباتی سال ۲۰۰۷ احضار شده و مورد بازجویی پلیس قضایی قرار گرفت.

این برای نخستین بار است که نیکلا سارکوزی در ارتباط با این موضوع به اداره پلیس فراخوانده می شود. در ماه آوریل سال ۲۰۱۳ پرونده قضایی برای رئیس جمهوری پیشین فرانسه باز شد. به نوشته لوموند بازجویی و تحت نظر قرار دادن سارکوزی می تواند تا ۴۸ ساعت ادامه داشته باشد و احتمال دارد حکم بازداشت وی صادر شود.

در سال ۲۰۱۲، وب سایت مدیاپارت فرانسه مدرکی را منتشر کرد که نشان می داد معمر قذافی به کارزار انتخاباتی سارکوزی در سال ۲۰۰۷ کمک مالی کرده است.

روزنامه نگاران مدیاپارت در ۶ سال اخیر حدود ۵۳ تحقیق را درباره پرونده دریافت پول توسط سارکوزی منتشر کرده اند و در سال ۲۰۱۷ دو روزنامه نگار این وب سایت کتاب مفصلی را با عنوان «همراه با تبریک و تهیت رهبر» بر اساس مجموعه ای از اسناد و مدارک و مصاحبه با مرتبطان به این پرونده منتشر کردند.

بیشتر بخوانید:‌

در نوامبر ۲۰۱۶ و در میانه کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان فرانسه، «زیاد تکی الدین» بازرگان لیبیایی تایید کرد که ۵ میلیون یورو پول نقد را در دوره زمانی پایان سال ۲۰۰۶ و آغاز سال ۲۰۰۷ از طرابلس به پاریس منتقل و به دست نیکلا سارکوزی که در آن زمان وزیر کشور بود رسانده است.

این ادعا در دفترچه ای که از شکری غانم، وزیر نفت لیبی که در سال ۲۰۱۲ فوت کرد و به دست دادگستری فرانسه رسیده، تایید شده است. شکری غانم تایید کرده است که دولت لیبی به سارکوزی پول پرداخت کرده است. همچنین بشیر صالح خزانه دار قذافی و رابط میان لیبی و فرانسه به لوموند گفته است که: «قذافی گفت که به سارکوزی کمک مالی کرده است اما سارکوزی می گوید که کمکی دریافت نکرده است. من بیشتر حرف قذافی را باور می کند تا سارکوزی.»

با اینکه شواهد زیادی تاکنون از سوی رسانه های فرانسوی درباره دریافت پول نقد از سوی نیکلا سارکوزی منتشر شده است اما لوموند این سوال را مطرح کرده است که آیا بازجویی از رئیس جمهوری پیشین به این معناست که مقامات قضایی مدارک تازه ای درباره کمک مالی غیرقانونی به کارزار انتخاباتی سارکوزی یافته اند؟ یا اینکه مقامات لیبیایی سرانجام حاضر به همکاری درباره این پرونده شده اند؟‌

لوموند نوشته است که به اطلاعاتی دست یافته که حاکی از آن است که چندین مقام پیشین دولت لیبی در دوران رهبری قذافی، اسناد جدیدی را به مقامات قضایی فرانسه داده اند که دریافت غیرقانونی پول از سوی سارکوزی را تایید می کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افشاگری درباره سقوط قذافی؛ جاسوس پیشین فرانسه سکوت خود را شکست

تحقیق در مورد کمک مالی قذافی به کارزار انتخاباتی تیموشنکو به جریان افتاد

مصاحبه اختصاصی یورونیوز با سیف‌الاسلام قذافی در سال ۲۰۱۱: سارکوزی پول لیبی را پس بدهد