داریوش شایگان، نویسنده و فیلسوف ایرانی درگذشت

داریوش شایگان، نویسنده و فیلسوف ایرانی درگذشت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

داریوش شایگان پنجم بهمن سال ۹۶ بدلیل سکته مغزی به بیمارستان منتقل شده بود.

آگهی

داریوش شایگان، فیلسوف، نظریه‌ پرداز اجتماعی، نویسنده و مترجم ایرانی روز پنج‌شنبه، دوم فروردین ۱۳۹۷ در سن ۸۳ سالگی درگذشت. 

این خبر را علی دهباشی، در کانال تلگرامی نشریه بخارا اعلام کرد و نوشت: «سرانجام استاد دکتر داریوش شایگان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فیروزگر در ساعت هفت ونیم بامداد امروز دوم فروردین دار فانی را وداع گفتند. مراسم تشیبع و بدرقه متعاقبا اعلام خواهد شد.»

داریوش شایگان پنجم بهمن سال گذشته به‌دلیل سکته مغزی به بیمارستان منتقل شده بود. 

زندگی‌نامه داریوش شایگان، فیلسوف و نویسنده ایرانی

داریوش شایگان در بهمن‌ماه ۱۳۱۴ در شهر تهران متولد شد. وی تحصیلات خود را در مدرسه کاتولیک «سن لوئی» در تهران و به زبان فرانسه به اتمام رساند و برای ادامه تحصیل راهی فرانسه و دانشگاه سوربن شد.

آقای شایگان، بنیانگذار مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ‌ها در ایران پیش از انقلاب بود. وی در سال ۱۹۷۷ ، کنفرانس بین المللی «گفتگوی تمدن‌ها» را برگزار کرد. مفهومی که بعدها توسط محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران نیز در مجامع بین‌المللی استفاده شد.

وی نویسنده کتاب «آسیا در برابر غرب» دانش آموخته دانشگاه سوربن پاریس و استاد فلسفه ادیان هند و زبان سانسکریت است.

بیشتر بخوانید:

کتاب های ادیان و مکتب‌های فلسفی هند، تصوف و هندوئیسم، افسون زدگی جدید هویت چهل تکه و تفکر سیار، بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی، انقلاب دینی چیست، آمیزش افق‌ها، بینش اساطیری، پنج اقلیم حضور، در جستجوی فضاهای گمشده، نگاه شکسته، جنون هشیاری و فانوس جادویی زمان از دیگر آثار منتشر شده از داریوش شایگان در ایران است.

 این فیلسوف ایرانی در فرانسه با کتاب‌های خود در حوزه فلسفه و عرفان شناخته شده است. او که با «هنری کربن» ایران‌شناس، اسلام شناس و شیعه شناس فرانسوی و اولین مترجم آثار مارتین هایدگر به زبان فرانسه روابط نزدیکی داشت، کتابی نیز درباره او به زبان فرانسه منتشر کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

وی در سال ۲۰۰۴ برای نوشتن رمان «سرزمین سراب‌ها» موفق به دریافت جایزه آدلف از موسسه نویسندگان فرانسه شد.

کتاب «زیر آسمان‌های جهان» گفتگوی بلند رامین جهانبگلو با داریوش شایگان درباره سیر تفکر این فیلسوف در سال ۱۳۸۷ در ایران منتشر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرتضی کلانتریان، مترجم «دیدار به قیامت» درگذشت

این سه‌شنبه شب یا آن سه‌شنبه شب؟ چهارشنبه‌سوری امسال دقیقاً چه روزی است؟

گرایش جوانان ایرانی به خالکوبی؛ تاتوکاران با همه محدودیت‌ها به کار خود ادامه می‌دهند