چهارده کشور اتحادیه اروپا دیپلمات‌های روسیه را اخراج می‌کنند

Russian embassy building in Warsaw
Russian embassy building in Warsaw Copyright REUTERS/Kacper Pempel
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد توسک: «اتخاذ واکنشی همسطح با آنچه که روسیه انجام داده، بسیار سخت است. ما هرگز یک فرصت واقعی نخواهیم داشت تا به کرملین پاسخی همسطح این حمله بدهیم. زیرا دیدگاه ما با عاملان این حمله کاملا متفاوت است.»

آگهی

دست‌کم چهارده کشور عضو اتحادیه اروپا تا هفتۀ آینده ماموران اطلاعاتی و همچنین دیپلماتهای روس را از کشورهایشان اخراج خواهند کرد. این کار در واکنش به اقدام مسکو در ترور یک جاسوس دوجانبۀ روس در خاک بریتانیا با گاز اعصاب انجام می‌شود.

آلمان و فرانسه در میان اولین کشورهایی بودند که در این موضوع به حمایت از بریتانیا پرداختند. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه این حمله را «حمله به حاکمیت» اتحادیه اروپا توصیف کرد. آلمان و فرانسه و هلند اعلام کردند که هر کدام چهار دیپلمات روس را که سابقۀ فعالیت با آژانس‌های اطلاعاتی نیز دارند، اخراج می‌کنند.

پیش از این بریتانیا ۲۳ دیپلمات روس را اخراج کرده بود؛ مسکو اعلام کرد که مقابله به مثل خواهد کرد.

روز دوشنبه لیتوانی نیز از اخراج سه دیپلمات روسیه خبر داد و افزود که ورود ۴۴ تبعه روس را به این کشور ممنوع خواهد کرد. اوکراین نیز اگرچه هنوز به عضویت اتحادیه اروپا درنیامده است اما اعلام کرد که ۱۳ دیپمات روس را اخراج خواهد کرد.

کرواسی دیگر کشوری بود که اعلام کرد از حضور دیپلماتهای روس در خاک این کشور استقبال نخواهد شد. آندره پلنکوویچ، نخست‌وزیر کرواسی گفت: «حمله‌ای که پادشاهی بریتانیا را در معرض خطر قرار داده است، از نظر ما پذیرفتنی نیست.»

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا با استقبال از اخراج گستردۀ دیپلماتهای روس توسط کشورهای غربی، این اقدام را بزرگترین موج اخراج جاسوسان روس تا کنون خواند.
او گفت: «این پاسخ فوق‌العادۀ جامعه بین‌الملل و متحدانمان، در تاریخ به عنوان بزرگترین اخراج جمعی ماموران اطلاعاتی روسیه ثبت خواهد شد و این اقدام به دفاع از امنیت مشترکمان کمک خواهد کرد.» او افزود: «شکست قوانین بین‌الملل توسط روسیه نمی‌تواند بدون مجازات رها شود.»

انتظار می‌رود شمار کشورهای اروپایی که به درخواست لندن دست به اخراج دیپلماتهای روس می‌زنند، در هفته‌های پیش رو افزایش یابد.

واکنش رئیس شورای اروپا

دونالد توسک، رییس شورای اروپا اعلام کرد که فعالیت روس‌ها به مرحله‌ای رسیده است که اتحادیه اروپا هرگز نمی‌تواند به آن مرحله قدم بگذارد. با این وجود این بستگی به اعضا دارد که هرچه می‌توانند انجام دهند تا محکومیت این اقدام روسیه توسط اتحادیه اروپا را نشان دهند.

او خاطرنشان کرد که اگرچه کشورهای عضو اتحادیه اروپا منافع و نگرش‌های مختلفی در رابطه با روسیه دارند و به همین دلیل همۀ آنها نمی‌توانند واکنش مشابهی در مقابل کرملین داشته باشند اما رفتاری که امروز بلوک غرب در قبال روسیه نشان داد، بی‌سابقه بود.

او گفت: «اتخاذ واکنشی همسطح با آنچه که روسیه انجام داده یعنی حمله با گاز اعصاب، بسیار سخت است. ما هرگز یک فرصت واقعی نخواهیم داشت تا به کرملین پاسخی همسطح این حمله بدهیم. زیرا دیدگاه ما با عاملان این حمله کاملا متفاوت است؛ می‌دانید که چه می‌گویم.»

واکنش روسیه به اخراج دیپلماتهایش از کشورهای اروپایی

مسکو بار دیگر با رد اتهام دست داشتن در مسمومیت سرگی اسکریپال، جاسوس سابق روس در شهر سالزبری بریتانیا، اعلام کرد که به این رفتار کشورهای اروپایی «پاسخ مناسب» خواهد داد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن محکوم کردن این اقدام اعضای اتحادیه اروپا، رفتار آنها را «تفسیر غلطی از همبستگی» با بریتانیا توصیف کرد.

آقای اسکریپال و دخترش در بیمارستان بستری هستند و همچنان در شرایط بحرانی اما پایدار به سر می‌برند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش میان بریتانیا و روسیه تا چه حد جدی است؟

ترزا می: بریتانیا ۲۳ دیپلمات روسیه را اخراج خواهد کرد