چالش فرانسه در نظارت بر حدود ۲۰ هزار مظنون بالقوه بنیادگرایی

French Gendarmerie GIGN swat troopers
French Gendarmerie GIGN swat troopers
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فهرست‌های امنیتی مظنونان بالقوه بنیادگرایی و افراط‌گرایی در فرانسه چگونه تهیه می‌شود؟ چه افرادی در لیست جای می‌گیرند؟ و کارآیی این فهرست‌ها در پیشگیری از حملات به چه میزان بوده است؟

آگهی

آخرین حمله تروریستی در فرانسه توسط فردی صورت گرفت که از مدت‌ها پیش به وسیله نیروهای امنیتی به‌عنوان خطر بالقوه افراط‌گرایی شناسایی شده بود اما در اکثر موارد مهاجمان حملات تروریستی فرانسه در فهرست‌های امنیتی قرار ندارند.

رضوان لقدیم، گروگان‌گیر و مهاجم حمله روز جمعه ۲۳ مارس به سوی ماموران پلیس در شهر‌های کرکسون و ترب، شهروند فرانسوی با اصالت مراکشی بود که جان چهار تن را در حملات خود گرفت.

در این مطلب به این سوالات پاسخ می‌دهیم که لیست‌های امنیتی فرانسه چگونه تهیه می‌شوند؟ چه افرادی در آن قرار دارند و کارآیی آنها در پیشگیری از حملات تروریستی چقدر بوده است؟

تفاوت فهرست امنیت ملی «S» و فهرست پیشگیری از خطر عوامل بالقوه بنیادگرایی و تروریسم (FSPRT) چیست؟

وزارت کشور فرانسه افراد مشکوک به گرایش به سمت افراطی‌گری از جمله بنیادگرایی اسلامی، راستگرایی افراطی و چپ‌های رادیکال را در فهرست امنیت ملی موسوم به «S» قرار می‌دهد.

اما فهرست دیگری نیز برای پیشگیری از خطر بنیادگرایی افراط‌گرایی منجر به تروریسم با نام (FSPRT) در فرانسه وجود دارد. این لیست شامل افرادی است که بر اساس فعالیت‌هایشان به نظر می‌رسد قابلیت انجام یا تمایل به حملات تروریستی را دارند.

بیشتر بخوانید:

رضوان لقدیم، عامل حمله هفته گذشته به شهرهای کرکسون و ترب، در سال ۲۰۱۴ در لیست امنیتی «S» و در سال ۲۰۱۵ در فهرست (FSPRT) قرار گرفته بود.

پلیس فرانسه در ترب، منطقه حمله ۲۳ مارس در فرانسه

چند نفر در فرانسه به‌عنوان خطر و تهدید بالقوه تروریستی در فهرست پیشگیرانه (FSPRT) شناسایی شده‌اند؟

تا بیستم فوریه سال جاری میلادی، تعداد ۱۹۴۷۴ نفر در فهرست پیشگیری از خطر بالقوه حمله تروریستی (FSPRT) قرار گرفته‌اند.

برای افراد این فهرست درجات مختلفی از خطر و تهدید مشخص شده است. در کمترین درجه (کم خطرترین) افرادی هستند که حتی به دلیل رفتارهای اجتماعی نامربوط به افراط‌گرایی یا بنیدگرایی در این لیست قرار گرفته‌اند. برای مثال کسانی که توسط رئیس‌شان در محل کار به دلیل دست ندادن با خانم‌ها به مقامات امنیتی گزارش شده‌اند.

اما موارد جدی‌تر شامل افرادی است که به‌خاطر برقراری ارتباط با اعضای داعش یا تلاش برای رفتن به مناطق تحت کنترل این گروه در عراق و سوریه در این فهرست قرار گرفته‌اند. نام این افراد حتی اگر فعالیت افراطی نداشته باشند به مدت پنج سال در این لیست باقی‌ خواهد ماند.

بیشتر بخوانید:

سیصد جنگجوی اسلام‌گرای فرانسوی در سوریه و عراق کشته شده اند

محکومان اسلام‌گرا در زندان‌های فرانسه به بندهای ویژه منتقل می‌شوند

چه کسانی در فهرست پیشگیری از خطر بنیادگرایی منجر به تروریسم (FSPRT) قرار دارند؟

اکثر کسانی که نام‌ و پروفایل‌شان در فهرست (FSPRT) قرار دارد، از چهار ناحیه پاریس و حومه «ایل دو فرانس»، لیون و ناحیه «اورن رون آلپ»، نواحی جنوبی «لانگداک»، «پیرنه میانه» و ناحیه جنوب غربی «کوت دازور» هستند.

افراد این لیست از مشاغل و طبقات مختلف اقتصادی هستند اما اکثریت آنان را مردان جوان حومه‌های شهرها و جوامع کم درآمد فرانسه و همچنین مهاجران کشورهای اکثرا مسلمان تشکیل می‌دهند.

واحد هماهنگ مبارزه با تروریسم (Uclat) مسئول جمع‌آوری فهرست و اجرای اقدامات لازم برای افرادی است که در این لیست قرار گرفته اند. این واحد اطلاعات لازم را از سرویس‌های مختلف اطلاعاتی و امنیتی فرانسه دریافت می‌کند.

آیا فهرست‌های امنیتی فرانسه در پیشگیری از حملات کارآیی داشته‌اند؟

این موضوع که بیشتر عاملان حملات تروریستی در چهار سال گذشته فرانسه در این فهرست قرار نداشتند، از خطا و مشکل در سیستم‌های اطلاعاتی وامنیتی این کشور حکایت دارد.

ژان شارل بریزار، رئیس مرکز تحقیقات تروریسم می‌گوید که از سال ۲۰۱۴َ، سه چهارم حملات توسط افرادی انجام شد که در فهرست امنیتی و (FSPRT) قرار نداشتند.

آگهی

برای کنترل و نظارت دائمی هر یک از افراد این لیست‌ ۲۰ افسر پلیس به صورت تمام وقت باید فعالیت کنند و به عقیده کارشناسان، نهادهای امنیتی و پلیس فرانسه منابع لازم را برای نظارت تمامی مظنونان بالقوه افراط‌گرایی در اختیار ندارند. بنابراین در اکثر موارد، تحقیق و نظارت از طریق کنترل مکالمات تلفنی و فعالیت‌های اینترنتی انجام می‌پذیرد.

نهادهای امنیتی فرانسه لیستی از مظنونان افراط‌گرایی را جمع‌اوری و درجه‌بندی می‌کنند. افرادی را که به طور بالقوه دارای خطر بالا ارزیابی می‌شوند، تحت نظارت دقیق قرار می‌گیرند و برای بازجویی و پرسش فراخوانده می‌شوند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید


منابع:

  • خبرگزاری France24

  • وبسایت شبکه خبری LCI

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله تروریستی فرانسه؛ خشنودی از مرگ یک قصاب برای فعال گیاهخوار دردسرساز شد

سیصد جنگجوی اسلام‌گرای فرانسوی در سوریه و عراق کشته شده اند

محکومان اسلام‌گرا در زندان‌های فرانسه به بندهای ویژه منتقل می‌شوند