کارنامه دولت سیسی و چشم‌انداز پیروزی او در انتخابات مصر

کارنامه دولت سیسی و چشم‌انداز پیروزی او در انتخابات مصر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارنامه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عبدالفتاح سیسی در چهار سال اول ریاست جمهوری‌اش چه بوده است و در صورت انتخاب مجدد، آینده سیاسی این کشور چه سمت و سوئی به خود می‌گیرد؟

آگهی

انتخابات ریاست جمهوری مصر از روز دوشنبه ۲۶ مارس (۶ فروردین) آغاز شده و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت. عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری کنونی مصر در این انتخابات رقیب جدی نداشته و پیروزی او برای دور دوم ریاست جمهوری تقریبا قطعی است.

سیسی ۶۳ ساله، پیش از در دست گرفتن دولت در سال ۲۰۱۴، ژنرال ارتش مصر بود. وی در پی اعتراضات مردمی سال ۲۰۱۳ به دولت وقت با آنچه می‌توان کودتای نظامی دانست، محمد مرسی را از حکومت برکنار کرد.

رئیس جمهوری مصر می‌گوید که دولت او باعث ثبات و امنیت در کشور شده است اما منتقدانش معتقدند که وی با سرکوب دیگر گزینه‌ها و نامزدهای گروه‌های سیاسی در این انتخابات بی رقیب شده است.

تنها گزینه دیگر انتخابات ریاست جمهوری مصر، «موسی مصطفی موسی» است که خود از حامیان بزرگ عبدالفتاح سیسی در این انتخابات بوده است.

موسی مصطفی موسی نامزد رقیب عبدالفتاح سیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر

کارنامه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عبدالفتاح سیسی در چهار سال اول ریاست جمهوری‌اش چه بوده است و در صورت انتخاب مجدد، آینده سیاسی این کشور چه سمت و سوئی به خود می‌گیرد؟

سرکوب مخالفان و اپوزیسیون و وضعیت حقوق بشر مصر در دولت سیسی

ژان کلودیوس ولکل، پژوهشگر سیاست مصر در موسسه خاورمیانه و موسسه مطالعات اروپا معتقد است که مردم مصر دیگر نمی‌توانند از دیدگاه‌های مخالف سیاسی خود سخن بگویند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که بسیاری از مخالفان و منتقدان، توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های امنیتی تحت نظر عبدالفتاح سیسی شکنجه، زندانی و ناپدید شده‌اند.

بر اساس گزارش این سازمان‌ غیردولتی بین المللی، انتقاد از دولت مصر «به‌طور کامل ممنوع» است و گروه‌های حقوق بشری مصر می‌گویند که در این کشور نزدیک به ۶۰ هزار زندانی سیاسی وجود دارد.

ثمر شحاتا، استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه اوکلاهما معتقد است که دولت حال حاضر مصر حتی از زمان حکومت حسنی مبارک سرکوب‌گرتر و اقتدارگراتر است. او می‌افزاید: «انتخابات در مصر حتی نسبت به انتخابات سال ۲۰۰۵ غیر رقابتی‌تر است. در آن زمان مبارک ۹ نامزد رقیب انتخاباتی داشت که یکی از آنان ایمن نور، فعال اپوزیسیون مطرح آن زمان بود.»

ثمر شحاتا می‌گوید که در حال حاضر جامعه مدنی مصر بیش از دوران حسنی مبارک با محدودیت روبروست.

سازمان‌ دیده‌بان حقوق بشر نیز ممنوع‌الخروج کردن فعالان مدنی و ضبط دارایی‌های آنان در مصر را از عوامل تهدید برای «ایجاد جامعه مدنی مستقل» برشمرده است.

خشونت جنسی و آزار جنسی علیه زنان، بازداشت و استرداد پناهجویان و تبعیض علیه اقلیت‌های دینی مانند مسیحیان از جمله موارد نقض حقوق بشر در مصر سال‌های اخیر است.

بیشتر بخوانید:

امنیت مصر در دولت عبدالفتاح سیسی

ژان کلودیوس ولکل، پژوهشگر خاورمیانه می‌گوید که امنیت یکی از دو محور اصلی حکومت عبدالفتاح سیسی بوده است. وعده اصلی او در حوزه امنیت مقابله با پیکارجویان مستقر در شبه جزیره سینا که با داعش اعلام همبستگی کرده‌اند، بود.

با وجود این‌که حامیان رئیس جمهوری مصر از بهبود وضعیت امنیت به دلیل روش‌های دولت وی سخن می‌گویند اما چند سال عملیات نظامی در جزیره سینا نتوانسته است حملات ستیزه‌جویان را متوقف کند.

حملۀ تروریستی مهاجمان ناشناس در روز جمعه ۲۴ نوامبر به نمازگزارانمسجد الروضه مصر

در مرگبارترین حمله این ستیزه‌جویان که بیست و چهارم نوامبر ۲۰۱۷ در مسجد الروضه در شبه جزیره سینا روی داد، بیش از ۳۰۰ تن جان خود را از دست دادند. 

کارشناسان معتقدند که بهبود وضعیت امنیتی مصر به هیچ‌وجه چشمگیر نیست و حملات تروریستی در این کشور همچنان ادامه دارد.

اقتصاد مصر در دوران ریاست جمهوری سیسی

آگهی

به گفته ژان کلودیوس ولکل، محور اصلی وعده حکومت عبدالفتاح سیسی، بهبود وضعیت اقتصادی بود. این پژوهشگر می‌گوید: «دولت علاقه دارد بر پروژه‌های پر سر و صدایی مانند توسعه کانال سوئز و ایجاد پایتخت تجاری در شرق قاهره تمرکز کند و اینها مواردی است که دولت ادعای موفقیت در انجام آنها را نیز دارد.»

در سال ۲۰۱۶ صندوق بین المللی پول برای اجرای این پروژه‌ها به دولت مصر وام ۱۲ میلیارد دلاری تخصیص داد و دولت برای ضمانت پرداخت این وام در راستای سیاست ریاضت اقتصادی نرخ ارز را ۴۸ درصد کاهش داد.

با وجود ریاضت اقتصادی این کشور همچنان با رشد روزافزون فقر، بیکاری، تورم، کاهش ارزش پول و کاهش درآمد ناشی از گردشگری روبروست.

بیشتر بخوانید:آغاز اصلاحات برای رسیدن به رشد اقتصادی در مصر

سیاست خارجی مصر در دولت سیسی

روابط مصر با ایالات متحده و عربستان سعودی در دوران ریاست جمهوری سیسی بیش از پیش دوستانه شد. سال گذشته میلادی دونالد ترامپ، از عملکرد رئیس جمهوری مصر قدردانی کرد.

آگهی

وی در ماه ژوئن ۲۰۱۷، در معاهده بحث برانگیز دو جزیره خالی از سکنه در دریای سرخ را به عربستان سعودی واگذار کرد. این تصمیم اعتراضاتی را در مصر سبب شد که رئیس جمهور را به فروش سرزمین برای کسب حمایت ریاض متهم می‌کرد.

در تابستان ۲۰۱۷، مصر نیز به جمع کشورهای تحریم‌کننده قطر پیوست. قاهره قطر را به‌ دلیل حمایت از اخوان المسلمین تهدید برای ثبات و امنیت خود می‌داند. در دسامبر همان سال نیز با سفر ولادیمیر پوتین به قاهره، مصر و روسیه قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای امضا کردند.

بیشتر بخوانید:

چشم‌انداز مصر در صورت انتخاب مجدد عبدالفتاح سیسی

ثمر شحاتا، استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه اوکلاهما نشانه‌ای از بهبود وضعیت سیاسی در مصر نمی‌بیند. او می‌گوید: «در واقع برخی از نشانه‌ها مانند احتمال اصلاح قانون اساسی برای ماندن سیسی در قدرت پس از دو دوره ریاست جمهوری، بسیار نگران کننده است.»

آگهی

این استاد مطالعات خاورمیانه با اشاره به تلاش‌های قبلی برای افزایش مدت ریاست جمهوری از ۴ سال به شش سال اضافه می‌کند: «ممکن است که به منظور ماندن او در قدرت پس از سال ۲۰۲۰، قانون محدودیت دو دوره ریاست جمهوری برداشته شود.»

ژان کلودیوس ولکل نیز معتقد است در صورتی که شرایط خارجی برای مصر به همین صورت باقی بماند، الگوی حکومت عبدالفتاح سیسی نیز تغییر نخواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مصر احتمالا از طرح آمریکایی «ناتوی عربی» علیه ایران کنار کشیده است

اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر

عبدالفتاح سیسی برای سومین‌بار سوگند ریاست‌جمهوری یاد کرد