روسای سابق موساد نتانیاهو را عامل «بیماری شدید» اسرائیل خواندند

روسای سابق موساد نتانیاهو را عامل «بیماری شدید» اسرائیل خواندند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چند مامور مهم و رئیس سابق سازمان موساد، بنیامین نتانیاهو را به قرار دادن اسرائیل در وضعیت بحرانی و خطرناک متهم کردند.

آگهی

یک ماه مانده به هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل، چند مامور مهم و رئیس سابق موساد سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو را به قرار دادن این کشور در وضعیت بحرانی و خطرناک متهم کردند.

این افراد که در دهه‌های گذشته پست‌های مدیریتی مهم در سازمان اطلاعات و وظایف ویژه اسرائیل (موساد) داشته‌اند، در مصاحبه‌ای مشترک با روزنامه پر خواننده «یدیعوت اخرونوت» از نحوه حکومت و همچنین کابینه بنیامین نتانیاهو انتقاد کردند.

یکی از این افراد دانی یاتوم، رئیس سابق موساد در اولین دوره نخست وزیری نتانیاهو در اواخر دهه ۱۹۹۰ و مشاور امنیتی ایهود باراک، نخست وزیر سابق است. در این مصاحبه آقای یاتوم خواستار برکناری نخست وزیر اسرائیل به دلیل «برتری دادن منافع شخصی بر مصالح ملی» شد.

رویترز
دانی یاتوم، رئیس سازمان موساد در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸رویترز

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه در ارتباط با پرونده فساد مالی یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی توسط پلیس اسرائیل بازجویی شد. نخست وزیر راستگرای اسرائیل هرگونه ارتباط با این پرونده را رد کرده است.

بیشتر بخوانید:

آقای یاتوم همچنین می‌گوید که مقاومت دولت در حوزه دیپلماسی، اسرائیل را به سمت تشکیل حکومت دو ملیتی (با فلسطینیان) سوق خواهد داد و این موضوع روزی کشور را در دو راهی قرار می‌دهد که باید میان «دموکراتیک بودن» و یا «نگه داشتن حاکمیت اکثریت یهودیان» انتخاب کند.

مذاکرات صلح و طرح تشکیل «دو دولت در یک سرزمین» از سال ۲۰۱۴ به بن‌بست کامل رسیده و برخی معتقدند که عدم خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی در نهایت به انتخاب میان «دموکراتیک بودن» و یا «انکار حق رای فلسطینیان برای نگاه داشتن حاکمیت اکثریتی یهودیان» منجر خواهد شد.

آخرین آمار نشان می‌دهد که جمعیت اعراب فلسطینی و اسرائیلی‌ها در در سرزمین‌های میان دریای مدیترانه و رودخانه اردن یعنی سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری وغزه تقریبا برابر است.

زوی زمیر، یکی دیگر از مدیران اطلاعاتی که با روزنامه « یدیعوت اخرونوت» مصاحبه کرد، رئیس موساد در سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۴ یوده است. وی اسرائیل را بیمار توصیف کرده و گفته است: «ما نوه‌ها و نتیجه‌هایی داریم که می‌خواهیم در یک کشور سالم زندگی کنند. ما در وضعیت بهداشتی بحرانی قرار داریم. ممکن است که علائم این بیماری از قبل از نتانیاهو وجود داشته اما او این بیمار را به وضعیت وخیم رسانده است.»

شبتای شاویت، رئیس سازمان موساد در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ نیز گفته است: «من نسبت به وضعیت کنونی کشور احساس بدی دارم. فساد عمیقا در جامعه نفوذ کرده و خط قرمزی وجود ندارد.»

تامیر پاردو، یازدهمین رئیس سازمان اطلاعات و وظایف ویژه (موساد) در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ در این مصاحبه اظهار داشت: «ما رهبری نیاز داریم که بحران مدیریت کند و به جای مناسب برساند که متاسفانه اینگونه نیست.»

دولت بنیامین نتانیاهو تا کنون واکنشی به این اظهار نظر مدیران سابق دستگاه اطلاعاتی این کشور نشان نداده است اما برخی از اعضای کابینه از عملکرد وی حمایت کرده و این اظهارات ماموران عالیرتبه سابق موساد را نادرست خواندند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو: اختاپوس ترور ایرانی،‌ اسرائیل را به تروریسم متهم می‌کند

شلومو فیلبر، مدیرعامل وزارت ارتباطات اسرائیل علیه نتانیاهو شهادت می‌دهد

پاسخ نتانیاهو به اتهام رشوه‌ خواری پلیس اسرائیل: به حکومت ادامه خواهم داد