یونیسف: همۀ کودکان یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند

Boy leans on a tyre at a camp for internally displaced people near Sanaa
Boy leans on a tyre at a camp for internally displaced people near Sanaa Copyright REUTERS/Khaled Abdullah
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یونیسف: یک نسل کامل از کودکان یمن به دلیل نبود آموزش با آینده‌ای تاریک روبرو هستند

آگهی

گرت کاپلار، مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا روز یکشنبه ۲۵ مارس پس از بازگشت از سفر به یمن و بازدید از مناطق مختلف آن در شمال و جنوب این کشور، دربارۀ تاثیرات سه سال جنگ وحشیانه و دهه‌ها سال فقر و کمبود در این کشور بر زندگی ۱۱ میلیون دختر و پسر یمنی هشدار داد.
او بحران یمن را یکی از بدترین بحرانهای انسانی توصیف کرد که تا کنون در جهان دیده شده است و اعلام کرد که در حال حاضر تمام دختران و پسران یمنی نیازمند کمکهای بشردوستانه هستند.

به گفته گرت کاپلار تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی روزانه دست‌کم ۵ کودک در این کشور کشته و یا بطور جدی زخمی شده‌اند. در این سال یمن دچار بیماری‌های فراگیری مانند وبا و دیفتری نیز بوده که حاصل آن مرگ و میر صدها کودک است.

در سه سال گذشته سوء تغذیۀ حاد در یمن دوبرابر شده است

در سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل توسعه نیافتگی یمن ۲۰۰ هزار کودک از سوء تغذیه‌ای که زندگیشان را تهدید می‌کرد رنج می‌بردند؛ در همان سال نیز وضعیت سوء تغذیه در یمن یکی از بزرگترین موارد سوء تغذیه در سراسر جهان محسوب می‌شد. اما امروز به گفتۀ آقای کاپلار، میزان این سوء تغذیه دو برابر شده و یمن را به یکی از سه کشور جهان با بالاترین شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه تبدیل کرده است و ممکن است این وضعیت بدتر شود چراکه مردم این کشور همچنان دچار قحطی هستند و از دسترسی به آب اشامیدنی محرومند.

او هشدار داد که اگرچه به کمک جامعه بین‌الملل شیوع بیماری‌های فراگیر در این کشور متوقف شده است اما تا چند هفتۀ دیگر فصل بارانی در یمن شروع می‌شود و به این ترتیب بار دیگر کودکان یمنی گرفتار وبا خواهند شد.

بحران آموزش در یمن

[بنا بر گزارش گرت کاپلار]([‎27/‎03/‎2018 23:08] Hajizadeh, Sanaz: UNICEF: All Yemen children facing acute humanitarian needs https://www.unicef.org/mena/press-releases/press-briefing-unicef-regional-director-situation-children-yemen 2 https://www.unicef.org/media/media_102771.html) یکی دیگر از بحران‌های بزرگی که زندگی و آینده کودکان بازمانده از جنگ و درگیری در یمن را تهدید می‌کند، بحران آموزش و پرورش در این کشور است.

به گفته او امروز در مقایسه با سه سال قبل، نیم میلیون کودک دیگر به کودکانی اضافه شده‌اند که نمی‌توانند به مدرسه بروند. به این ترتیب در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیون دختر و پسر در این کشور وجود دارند که هرگز این شانس را نداشته‌اند که در کلاس درسی شرکت کنند.

به دلیل این جنگ وحشیانه دست‌کم ۲۵۰۰ مدرسه دیگر قادر به خدمات دهی به کودکان نیستند؛ این مدارس یا در جریان جنگ نابود شده‌اند، یا برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و یا محل اسکان آواره‌ها هستند.

فقر از دیگر دلایل عدم دسترسی کودکان یمن به آموزش است. نزدیک به ۸۰ درصد یمنی‌ها در فقر شدید زندگی می‌کنند و قادر به پرداخت هزینه تحصیل دختران و پسران خود نیستند. آنها به جای تحصیل، فرزندانشان را یا مجبور به گدایی و یا کار نزد دیگران می‌کنند. پدر و مادرها تنها برای کمتر کردن هزینه زندگی، دختران خود را در سنین بسیار پایین مجبور به ازدواج می‌کنند و به این ترتیب امروزه ۷۵ درصد از دختران یمنی در سنی کمتر از ۱۸ سال و نیمی از آنها در سنی کمتر از ۱۵ سال ازدواج می‌کنند.

مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه تاکید می‌کند که باید واقع بین بود زیرا فرستادن کودکان برای کار یا گدایی یا ازدواج اجباری آنها، خواست و انتخاب والدین یمنی نیست بلکه این تصمیم آنها نتیجه جنگی وحشیانه و طولانی مدت در این کشور است.

به گفتۀ گرت کاپلار فعالیتهای محدود و مختصر آموزشی در یمن نیز رو به خاموشی است و این بخش در حال سقوط است. کیفیت آموزش در این کشور اسفبار است زیرا به دلیل جنگ و نبود امکانات، به آن دسته از کودکان یمنی که به مدرسه می‌روند کتابهایی متعلق به ۴۰ سال پیش آموزش داده می‌شود. معلمانی نیز که به سر کلاس‌ها می‌روند، بیش از یکسال است که دستمزدی دریافت نکرده‌اند.

رفتن به مدرسه خطر دیگری است چرا که همواره این احتمال وجود دارد که کودکان در راه مدرسه کشته شوند به همین دلیل بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند فرزندانشان در خانه بمانند.

یک نسل کامل از کودکان یمن با آینده‌ای تاریک روبرو هستند

یونیسف در گزارش دیگری که روز سه‌شنبه ۲۷ مارس منتشر شد اعلام کرد که به دلیل وضعیت اسفبار آموزش در یمن، آینده تحصیلی ۴.۵ میلیون کودک در این کشور در معرض خطر قرار گرفته است و بر این اساس «یک نسل کامل از کودکان یمن به دلیل نبود آموزش با آینده‌ای تاریک روبرو هستند».

بنا بر آمار یونیسف:

- از دست‌کم ۲۴۱۹ کودک یمنی از سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون در جنگها استفاده شده است.

- حدود ۱.۸ میلیون کودک زیر ۵ سال و ۱.۱ میلیون مادر باردار یا زنانی که وظیفه نگهداری از دیگران را برعهده دارند از سوء تغذیه رنج می‌برند که این میزان در مقایسه با اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۲۸ درصد افزایش یافته است.

- ۱۶ میلیون یمنی که ۸.۲ میلیون نفر از آنها کودک هستند به کمکهای بشردوستانه از جمله دسترسی به آب آشامیدنی و امکانات بهداشتی هستند.

- و درنهایت شمار افراد نیازمند به مراقبتهای بهداشتی در این کشور سه برابر شده و از ۵ میلیون نفر قبل از آغاز جنگ به ۱۶ میلیون نفر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج یک پژوهش: نیمی از آمریکایی‌ها قادر به تامین معیشت خود نیستند

یمن در آستانه بزرگترین قحطی دهه‌های اخیر

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است