احمد عسیری به یورونیوز: جنگنده های ما بر سر مردم یمن بمب نمی ریزند

احمد عسیری به یورونیوز: جنگنده های ما بر سر مردم یمن بمب نمی ریزند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«در یمن همان استانداردهایی را رعایت می کنیم که متحدان بین المللی ما علیه داعش در موصل و رقه به کار می برند. هواپ

جنگ در یمن پس از گذشت ۳ سال بیش از ده هزار قربانی برجای گذاشته و این کشور را به آستانه فروپاشی کشانده است.

عربستان سعودی رهبر ائتلافی از کشورهای عربی است که تلاش می کنند شورش شبه نظامیان حوثی را که ایران از آنها پشتیبانی می کند، سرکوب کنند. عملیات طوفان راسخ در مارس ۲۰۱۵ آغاز شد و کمتر از یک ماه و نیم بعد، پس از بمباران شدید فرودگاه ها و پایگاه های نظامی یمن پایان یافت. پس از آن، عملیات ریاض و متحدانش با نام «بازگرداندن امید» علیه شبه نظامیان حوثی و متحدانشان در ارتش، تا امروز ادامه دارد. از قرار معلوم در آستانه چهارمین سال آغاز ورود ائتلاف عربی به جنگ یمن، خبری از پایان آن نیست.

جت های نیروهای ائتلافی در آسمان هستند، در مقابل حوثی ها از روی زمین موشک شلیک می کنند. آنکه در این میان به دام افتاده، مردم هستند که تحت محاصره اقتصادی عربستان سعودی و در نتیجه با بحرانی غذایی روبرو هستند که کشور را به بیچارگی کشانده است. نتیجه این است که میلیون ها نفر با قحطی و بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

ژنرال احمد عسیری، سخنگوی سابق ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی و مشاور کلیدی ریاض در مسائل امنیتی در آغاز مداخله نظامی، سخنگوی ائتلاف عربی بود و آغاز عملیات را اعلام کرد. در آن زمان، رهبران عربستان، وعده پایان زودهنگام جنگ در یمن و شکست حوثی ها را می دادند.

خبرنگار یورونیوز با وی در پاریس درباره استراتژی نظامی ریاض در یمن، و چشم انداز عربستان نسبت به آینده منطقه گفتگو کرده است.

عربستان سعودی مسئول بدترین بحران انسانی در جهان؟

یورونیوز: گفتگو را با سوالی درباره درگیری های یمن شروع می کنم. به گفته سازمان ملل متحد یکی از بدترین بحران های جهان امروز به حساب می آید. عربستان سعودی رهبری ائتلاف مداخله نظامی را را برعهده دارد. شما سخنگوی این ائتلاف بودید و در نتیجه در خط مقدم این نبردها قرار دارید. آيا نسبت به مرگ هزاران نفر و آواره شدن میلیون ها احساس مسئولیت می کنید؟ آیا عربستان سعودی مسئول بدترین بحران انسانی در جهان است؟

ژنرال احمد عسیری: «برای پاسخ به اینگونه سوالها باید از زاویه وسیع تری به مسایل نگاه کنیم. در یمن چه اتفاقی افتاد؟ یمن یکی از کشورهایی است که به دنبال بهار عربی دچار بی ثباتی شد. در سال ۲۰۱۱ میلادی مردم برای اعتراض و تغییر رژیم علی عبدالله صالح به خیابانها آمدند. برای جلوگیری از فروپاشی کشور، عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس اقدامی را آغاز کردند که آن موقع ابتکار شورای همکاری خلیج فارس نامیده می شد. هدف از این طرح جلوگیری از فروپاشی یمن و امید بخشیدن به مردم این کشور بود. این کار به دوصورت انجام شد: ابتدا یک دولت انتقالی در نظر گرفته شد تا هدایت کشور را به دست بگیرد؛ وضع یک قانون اساسی جدید برای همه مردم یمن بود که اقلیت حوثی ها را نیز در برمی گرفت. اقدام دوم، برگزاری یک انتخابات آزاد برای انتخاب یک رییس جمهوری جدید و دولت جدید بود. این روند زیر نظر سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس انجام گرفت. بعد از آن هم کودتا شد. چرا این اتفاق رخ داد؟ حوثی ها در یمن در نماینده اقلیت هستند و اگر انتخابات انجام می شد نمی توانستند بر کشور حکومت کنند. ببینید الان چه رخ داده است. در حال حاضر کشور دوران تیره ای را می گذراند و شاهد یک دولت شکست خورده دیگر خواهیم بود.»

یوورنیوز: حملات هوایی و محاصره یمن را به کشوری تبدیل کرده که امروز شاهدش هستیم. یمن به زانو درآمده است. به نظرتان عربستان سعودی در ایجاد این بحران نقش نداشته است.

ژنرال احمد عسیری: «اجازه بدهید تمام تاریخ را برایتان بگویم. ما نمی توانیم یمن را جدا از بقیه تاریخ در نظر بگیریم. شما به آمار و ارقامی اشاره کردید اما اعداد مختلف و ارزیابی های مختلف از وضعیت وجود دارد و باید آن را از زوایای مختلف دید. شکی نیست که در یمن مشکلاتی وجود دارد. با بحران انسانی روبرو هستیم. اما عربستان سعودی و ائتلاف به علل وپیامدهای این بحران می پردازد. اکثر کسانی که درباره بحران یمن اظهار نظر می کنند متاسفانه از راه دور این کار را انجام می دهند و روی پیامدهای این بحران متمرکز می شوند و علل آن را فراموش می کنند. علت این است که کشوری هست که هنوز تحت نظر شبه نظامیان است. امروز شرایط در لبنان چگونه است؟ لبنان دولت ندارد. عملا دولت ندارد. دولتی است که فقط بین گروه های مختلف ارتباط برقرار می کند. اما شبه نظامیان کشور را اداره می کنند. ما تلاش می کنیم از بروز این اتفاق در یمن جلوگیری کنیم.»

ژانرال عسیری: ما به نیابت از جامعه بین الملل در یمن هستیم

یورونیوز: می خواهم روی یمن متمرکز بشوم. درباره کشورهای دیگر منطقه بعدا صحبت می کنیم. سوال من این است که ائتلاف به رهبری عربستان متهم است که طی سه سال گذشته، خانه ها و مغازه ها را بمباران کرده است. چرا هیچ اقدامی برای محافظت از غیر نظامیان در این جنگ صورت نگرفته است؟ کشتار غیرنظامیان و تخریب اموال آنها جزء جرایم جنگی به حساب می آید.

ژنرال احمد عسیری: «فکر می کنم درست نیست. تیم تحقیقاتی وجود دارد که…»

یورونیوز: درست نیست که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان خانه ها و مغازه ها را هدف قرار می دهد؟

ژنرال احمد عسیری: «نه به این دلیل که عمدی در کار نیست. ما مایلیم مردم عادی را نجات بدهیم و نمی خواهیم نابودشان کنیم. به آغاز مداخله نظامی رجوع کنید. به درخواست دولت یمن انجام گرفت. یک روند قانونی است. دولت یمن خواستار اجرای توافقنامه “دفاع مشترک عربی” شد. در نتیجه قانونی است. هدف، حمله به مردم عادی نیست، چرا باید آنها را بکشیم. نه؟ ما به نیابت از جامعه بین الملل در یمن حضور داریم. سربازانمان را به خطر می اندازیم، منابع و شهرت و وقتمان را. چرا؟ چون می خواهیم صلح و ثبات را به یمن بازگردانیم. اگر کشور دیگری هم هست که می خواهد با وضعیت موجود در یمن مقابله کند، لطفا بیاید. ما به این دلیل در یمن هستیم که نمی خواهیم این کشور به یک سومالی، لیبی یا لبنان دیگر تبدیل شود. در این سه کشوری که برایتان مثال زدم، جامعه بین المللی دست به اقداماتی زد و بعد خودشان را کنار کشیدند. ما نمی توانیم کنار بکشیم چون همسایه یمن هستیم. صلح و ثبات در این کشور برای ما خیلی مهم است و به نفع ماست که در این کشور صلح و ثبات برقرار باشد.»

«کشته شدن ۱۰هزار نفر در یمن درست نیست»

یورونیوز: بازهم تکرار می کنم که دست کم ۱۰هزار نفر در یمن کشته شده اند. این آمار مربوط به سال ۲۰۱۶ است. در نتیجه در حال حاضر تعداد تلفات بیشتر شده است. چه چیزی در انتظار یمن است؟ این درگیری به کجا خواهد رسید؟

ژنرال احمد عسیری: «من درباره آمار بحث نمی کنم. این آمار اشتباه است و دقیق نیست.»

یورونیوز: پس تعداد کشته ها بیشتر است؟

ژنرال احمد عسیری: «خیر. کمتر است. باید به خاطر داشته باشید که شبه نظامیان چگونه عمل می کنند.»

یورونیوز: اما این آمار را سازمان ملل متحد اعلام کرده است.

ژنرال احمد عسیری: «فکر نمی کنم سازمان ملل برای اثبات دقت این اعداد کارهای لازم را انجام داده باشد. زیرا ناظری از سوی سازمان ملل در یمن وجود ندارد. کسانی از این گونه آمار مرتب صحبت می کنند که مایلند وضعیت بد یمن همین طور باقی بماند. عده ای هستند که می خواهند یمن دولت شکست خورده داشته باشد.»

یورونیوز: چه کسی؟

ژنرال احمد عسیری: «کسانی که از عملیات شبه نظامیان حمایت می کنند. برای من آشکار است. ایران از اینکه یمن یک دولت شکست خورده باشد، سود می برد. چون می خواهد با شبه نظامیان اوضاع را کنترل کند. این واقعیتی است که مردم آن را نمی بینند. آنها چیزهایی می شنوند، چیزهایی را روی اینترنت می بینند، اعداد نادرستی را می بینند و آن را تکرار می کنند. حتی یک گزارش هم از سوی سازمان ملل منتشر نشده که به وضعیت یمن در محل ارتباط داشته باشد. آیا می توانید حضور ناظران را در یمن تایید کنید؟»

یورونیوز: اما فعالان اجتماعی در یمن هستند.

ژنرال احمد عسیری: «این امر به ما تصویر مبهمی می دهد. چون فعالان اجتماعی دلایل خودشان را دارند. دولتی هست که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می شود. مردم با این دولت در تماسند. یمنی هایی هستند که در کشور هستند و کار می کنند و می توانند در باره این نوع حرف ها قضاوت صحیح داشته باشند. در نتیجه درباره این آمار و ارقام صحبت نخواهیم کرد. تصدیق می کنیم که یمن با بحران روبروست و همانطور که گفتم یک میلیارد و پانصدهزار دلار هم به حل بحران اختصاص داده ایم فکر نمی کنم کشور دیگری این کار را انجام داده باشد. از مردم می خواهیم به جای انتقاد از ائتلاف، به آن بپیوندند. به جای انتقاد کردن در رسانه ها، از درد و رنج مردم بکاهند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

Une publication partagée par euronews persian (@euronews_persian) le 26 Mars 2018 à 8 :56 PDT

بیشتر بخوانید:

یمن؛ برقراری «حالت فوق العاده» در عدن و تعیین ضرب الاجل برای بركناری دولت

جنگ یمن؛ عکسهایی که عربستان نمی خواهد دیده شوند

«نمی خواهیم یمن به دست حزب الله بیفتد»

یورونیوز: چطور می خواهید این بحران را حل کنید؟ چطور می خواهید به این درگیری ها پایان دهید؟

ژنرال احمد عسیری: «سه مسیر را دنبال می کنیم. ما از تلاشهای سازمان ملل برای رسیدن به راه حل صلح آمیز حمایت می کنیم. این تلاشها به صورت گفتگوی بین یمنی ها برای بازگرداندن صلح و ثبات است. و ما پشت فرستاده ویژه ایستاده ایم و از او حمایت می کنیم. آرزومندیم که در مأموریتش موفق شود. دوم رنج هایی را که اشاره کردید به حداقل می رسانیم.»

یورونیوز: شما رنج مردم را کم می کنید؟ چطور؟

ژنرال احمد عسیری: «با حاضر بودن در میدان و گفتگو با مردم.» یورونیوز: اما اگر در همان زمان جت های سعودی بر سر مردم بمب بریزند؟

ژنرال احمد عسیری: «مرتب حرف من را قطع می کنید. ما اول در مناطقی که دولت وجود دارد و امن هستند حضور داریم و به مردم آنجا غذا و دارو و آب و خدمات دیگر می رسانیم. این برنامه جامع ماست که ۱٫۵ میلیارد دلار هزینه برای آن در نظر گرفته ایم. دوم، با سازمان های غیردولتی کار می کنیم؛ با سازمان های بین المللی مثل «برنامه جهانی غذا» و «دفتر هماهنگی امور انساندوستانه سازمان ملل متحد» تا کار آنها را تسهیل کنیم. این کارهایی است که انجام می دهیم.»

یورونیوز: شما خودتان گفتید که به دنبال راه حل سیاسی هستید. می خواهید که احزاب یمن پای میز مذاکره بیایند. اما وقتی هواپیماها از آسمان بمب بر سر مردم می ریزند، چطور می توان سر میز مذاکره نشست؟ نباید اول جنگ متوقف شود؟

ژنرال احمد عسیری: «فکر می کنم متوجه توضیح من نشدید. جت های جنگنده ما بر سر مردم بمب نمی ریزند. مبارزه ای نظامی علیه گروه های مسلح، طبق قوانین بین المللی مخاصمات مسلحانه که ما رعایتشان می کنیم، در جریان است. مصاحبه را با حرف های تکراری ادامه می دهید. شما هیچ وقت به یمن نرفته اید و یمن را ندیده اید. شاهد ندارید و تلاش می کنید موضوعی نادرست را به کرسی بنشانید و من در تلاش هستم که این تصویر نادرست را برای شما و مخاطبانتان تصحیح کنم. کار ما در یمن مبارزه با شبه نظامیان است و در انجام آن، همان استانداردهایی را رعایت می کنیم که متحدان بین المللی ما علیه داعش در موصل و رقه به کار می برند. هواپیماهای ما همان کاری را می کنند که هواپیماهای متحدان بین المللی علیه داعش انجام می دهند. همان استانداردهاست. چرا باید حملات هوایی در یک منطقه درست باشد و در منطقه دیگر نادرست؟ این را هم بگویم که شبه نظامیان از بیمارستان ها و مدارس و مناطق مسکونی برای کارهای خود استفاده می کنند که کار ما را مشکل کند، اما ما این چالش را می پذیریم چون می خواهیم مردم یمن را از این وضعیت برهانیم. نمی توانیم کار خود را رها کنیم. اگر چنین کنیم یمن به دست حزب الله می افتد.»

Three years into a devastating conflict in #Yemen has left the country crippled by hunger, poverty and disease.

Conflict feeds hunger: https://t.co/hfRhzeQXj4pic.twitter.com/3U27fkOUBQ

— World Food Programme (@WFP) March 26, 2018

اولین سفر رسمی محمد بن سلمان به آمریکا

یورونیوز: سومین سالگرد این درگیری ها با اولین سفر رسمی محمد بن سلمان در مقام ولیعهد عربستان سعودی به آمریکا همزمان شده است. در آنجا درباره ثبات بحرین و منطقه بحث شد. برای رسیدن به چنین ثباتی چه طرحی دارید؟

ژنرال احمد عسیری: «ما در مرحله طرح ریزی نیستم ما در حال اجرای طرحمان هستیم. در سه سطح در منطقه دست به کار شده ایم. اول با کمک های اقتصادی و دولتی از کشورهای باثبات منطقه حمایت می کنیم تا مطمئن شویم این دولت ها می توانند با تروریسم منطقه ای مبارزه کنند. دوم اینکه با بی ثباتی در کشورهای دیگر مقابله می کنیم، مثل کارهایی که در بحرین و مصر و سودان انجام دادیم و شما به آن اشاره کردید. سعی می کنیم بی ثباتی را به حداقل برسانیم و با کمک اقتصادی و تأمین بودجه دولتی به دولتها کمک کنیم تا ثبات به کشور بازگردد. سوم مقابله با بحران بزرگی است که در یمن رخ داده و دولتی که با کودتا سرنگون شده است. ما تلاش می کنیم صلح و ثبات به این کشور باز گردد.»

ژنرال عسیری: ایران می خواهد انقلاب را به کشورهای دیگر صادر کند

یورونیوز: آیا صلح و ثبات در خاورمیانه بدون ایران میسر است؟

ژنرال احمد عسیری: «وقتی کشوری عضو سازمان ملل است، به توافقی بین المللی وارد می شود و می پذیرد که به قانون بین المللی عمل و آن را رعایت کند. اگر کشوری می خواهد عضو این جامعه باشد، اما حریم قانون بین المللی را رعایت نکند و به حق حاکمیت کشورهای دیگر احترام نگذارد، مشکل پیش می آید. امروز ما در خاورمیانه کشوری داریم که در قانون اساسی آن نوشته شده است که می خواهد انقلاب را به همه کشورهای دیگر صادر کند. فرانسه یکی از قربانیان رژیم ایران بوده است. بعد نوبت بریتانیا شد که به سفارتش حمله کردند. آنها به کلوب شبانه برلین هم حمله کرده اند. بنابراین فقط منطقه نیست که شاهد بی قانونی های رژیم ایران بوده است. متأسفانه کسانی که روزی عامل اجرای این سیاست ها بوده اند امروز وزیر و مسئول مذاکره با کشورهای دیگر هستند. بنابراین بحثی که امروز ما با دوستانمان داریم این است که باید اول این وضعیت را تصحیح کنیم و توافق هسته ای را بازبینی کنیم و اشتباهات را برطرف کنیم. دوم اینکه امضای قرارداد به این معنی نیست که آنها حق دارند هر کاری می خواهند در منطقه انجام دهند و ثبات منطقه را بر هم بزنند. بنابراین به دوستانمان می گوییم که امروز ما در خط مقدم جبهه هستیم. فردا نوبت شما خواهد شد در نتیجه یا با هم کار خواهیم کرد و اعمال این رژیم را درون مرزهایش محدود می کنیم یا باید با نتایج بی عملی مواجه شویم. برخی از این نتایج یمن و عراق و سوریه و لبنان است.»

سازمان ملل: کمک ۹۳۰ میلیون دلاری #عربستان و #امارات به #یمن راه حل نیست https://t.co/R5mzdrdTthpic.twitter.com/iWIiUBXTef

— euronews فارسی (@euronews_pe) March 28, 2018

بیشتر بخوانید:

عربستان سعودی به شورای امنیت: «ایران را مسئول بدانید»

ایران: مقامات عربستان لاطائلات می گویند

بن سلمان در آمریکا؛ از خرید تسلیحات تا بحث پیرامون برجام و توقف نفوذ ایران

اصلاحات در عربستان

یورونیوز: عربستان سعودی در حال حاضر اصلاحات مهمی را از سر می گذراند. شاهزاده بن سلمان نقش مهمی در مبارزه با فساد و دگرگونی اقتصاد دارد، ضمن این که تلاش می کند عربستان نقش برجسته ای در منطقه بازی کند. آیا فکر نمی کنید که همه اینها با هم بار بزرگی است؟ آیا می توان همه این کارها را همزمان انجام داد.

ژنرال احمد عسیری: «همانطور که گفتم ما بر اساس دو نقشه پیش می رویم: یکی طرحی داخلی است و دیگری طرحی بین المللی. اگر اقتصادمان رونق داشته باشد می توانیم کمک کنیم. اگر مشکل اقتصادی داشته باشیم نمی توانیم. همزمان سعی می کنیم با دوستانمان در منطقه همکاری کنیم تا به موفقیت برسیم. مثلا فکر می کنم در کاهش ناامنی در مصر و در بحرین موفق بوده ایم. این راه را ادامه می دهیم و هر چه که برای موفقیت چشم اندازسال ۲۰۳۰ لازم باشد به انجام خواهیم رساند.» یورونیوز: چشم انداز سال ۲۰۳۰ شامل اصلاحاتی در مورد وضعیت زنان و رابطه پادشاهی عربستان سعودی با اسلام می شود. اما حقوق اجتماعی چه می شود؟ رانندگی البته مهم است اما حقوقی مثل آزادی بیان چه می شود؟ اگر کسی با سیاست های دولت موافق نباشد می تواند این را علناً بیان کند؟ آیا در سال ۲۰۳۰ کسی خواهد توانست مخالفتش را ابراز کند؟

ژنرال احمد عسیری: «همانطور که گفتید کارهای زیادی است که باید انجام شود و همه کارها را نمی شود یکباره به انجام رساند. مدرنیزه کرده و اصلاح جامعه باید به تدریج انجام شود. اگر تغییر خیلی سریع باشد، اثرات منفی خواهد داشت. همه چیزهایی را که گفتید اصلاح خواهیم کرد و باید دید که در دین چه اشاراتی هست و واکنش جامعه به تغییرات چیست. چیزهایی که اشاره کردید گام های کوچکی هستند، اما همین ها نشان می دهد که اعلیحضرت پادشاه و دولتش قصد دارند که به تدریج به سوی این هدف حرکت کنند. به شما اطمینان می دهم که این اصلاحات برای این نیست که مردم را راضی نگه می داریم، بلکه می خواهیم به رؤیایمان برسیم. نمی خواهیم در راه رسیدن به رؤیایمان وقت تلف کنیم. نیاز داریم که این رؤیاها واقعیت زندگی ما شود.»

یورونیوز: پس از ایالات متحده، شاهزاده بن سلمان به اروپا می آید، هدف از این سفر چیست؟ به دنبال متحد هستید؟ در چه زمینه هایی؟

ژنرال احمد عسیری: «اگر به نقشه نگاه کنید از نظر شمار متحدان، پادشاهی عربستان یکی از ۵ کشور اول است. ما با هم کشورهای دوست هستیم. با کسی دعوا نداریم و اگر مشکلی پیش بیاید از طریق گفتگو، در مطابقت با قوانین بین المللی مشکل را حل می کنیم. با همه کشورها دوست هستیم. و اگر برای دیدار به کشوری می رویم هدف تحکیم این رابطه است. فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده از زمانی که پادشاهی عربستان به وجود آمد دوست ما بوده اند و ما می خواهیم که با آنها در باره همین چیزهایی که شما در سؤالاتتان مطرح کردید، صحبت و تبادل نظر کنیم. باید با هم بحث و تبادل نظر کنیم، اطلاعات و دانشمان را رد و بدل کنیم. موفقیت از آن همه ما خواهد بود. به این ترتیب چنین نوع گفتگوهایی هدف دیدارهای ولیعهد از ایالات متحده و بریتانیا و فرانسه است.»

بیشتر بخوانید:

عربستان سعودی ۴۸ فروند هواپیمای جنگی تیفون خریداری می کند

جنگ یمن؛ افشاگری درباره فروش مخفیانه تسلیحات بریتانیایی به عربستان

ولایتی: یمن برای عربستان ویتنام خواهد شد

#یونیسف: همۀ کودکان #یمن نیازمند کمک های #بشردوستانه هستند https://t.co/alSfSUl0HNpic.twitter.com/IxqFPcEXXD

— euronews فارسی (@euronews_pe) March 28, 2018

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ولیعهد عربستان در آمریکا با رهبران یهودی دیدار کرد

رویترز: عربستان از آمریکا خواسته در مقابل حملات حوثی‌ها خویشتن‌داری کند

تنها راهی که دشمنان ناپلئون می‌توانستند او را شکست دهند چه بود؟