حملات یازده سپتامبر؛ دادگاه درخواست عربستان را رد کرد

حملات یازده سپتامبر؛ دادگاه درخواست عربستان را رد کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاهی در ایالات متحده درخواست عربستان سعودی را برای بستن پرونده شکایتی که این کشور را به دست داشتن در حملات یازده سپتامبر متهم می‌کند رد کرد.

آگهی

دادگاهی در ایالات متحده درخواست وکلای عربستان سعودی را برای بستن پرونده شکایتی که این کشور را به دست داشتن در حملات یازده سپتامبر متهم می‌کند را رد کرد.

در صورت حکم دادگاه بر علیه عربستان این کشور باید به بازماندگان قربانیان و حادثه یازدهم سپتامبر میلیاردها دلار غرامت بپردازد.

جورج دانیلز، قاضی دادگاه منهتن می گوید که به دلیل ارائه دلایل منطقی از سوی شاکیان، بررسی این شکایت را بر مبنای قانون فدرال «اجرای عدالت علیه حامیان تروریسم» پذیرفته است.

عربستان سعودی همواره دست داشتن در عملیات بزرگ تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی را که منجر به کشته شدن ۳ هزار نفر در نیویورک و واشنگتن و یک نقطه دیگر در پنسیلوانیا شد، رد کرده است.

حکم قاضی این پرونده شامل ۲۵ هزار نفر از مجروحان و بازماندگان تا شرکت‌های تجاری و بیمه آسیب دیده از حادثه برخورد هواپیماها به برج‌های تجارت جهانی، پنتاگون می‌شود.

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر جورج دانلیز، قاضی این پرونده ادعای شاکیان برای تامین مالی حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر از سوی دو بانک سعودی تجارت ملی و الراجحی و همچنین کمپانی ساخت و ساز گروه بن‌لادن متعلق به خانواده بن لادن را در حوزه قضاوت خود ندانسته است.

وکلای عربستان تا کنون واکنشی به رد درخواست موکل خود نشان نداده است. این تیم برای رد این شکایت مدارکی از جمله یک مدرک از تحقیقات سازمان CIA (سیا) ارائه کرده‌اند که متعلق به سال ۲۰۰۵ میلادی بوده و می‌گوید که هیچ مدرکی مبنی بر دست داشتن عربستان در حملات یازده سپتامبر وجود ندارد.

پانزده نفر از ۱۹ رباینده هواپیماهایی که به برج‌های تجارت جهانی و ساختمان پنتاگون حمله کردند، ملیت عربستانی داشتند و این یکی از دلایل وجود شک و شبهه و اتهامات علیه این کشور این بوده است. علاوه بر این، وجود ارتباط میان برخی از آنان مانند عمر البیومی با دیپلمات‌های سعودی بوده است.

شاکیان پیش از این در ماه ژانویه گفته بودند که مدارک جدیدی در دست دارند که نشان می‌دهد دیپلمات‌های عربستان در ایالات متحده به هواپیماربایان کمک کرده و دولت سعودی نیز آگاهانه به سازمان‌های خیریه «غرب‌ستیز» و دارای «ایدئولوژی جهادی» کمک مالی می‌کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خانواده‌های قربانیان یازده سپتامبر برای توقیف و مصادره نفت ایران شکایت کردند

ولیعهد عربستان در آمریکا با رهبران یهودی دیدار کرد

غول دنیای ارزهای دیجیتال به ۲۵ سال زندان محکوم شد