نگرانی های روزافزون از حضور جنگجویان خارجی حامی کردها در جبهه عفرین

 نگرانی های روزافزون از حضور جنگجویان خارجی حامی کردها در جبهه عفرین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در هفته های گذشته تعداد شهروندان اروپایی که در تقابل میان نظامیان ترکیه و یگان های مدافع خلق کردستان سوریه کشته شده اند افزایش یافته است. بسیاری از این شهروندان در کنار کردها از آن چه که از آن به عنوان ارزشهای «انقلاب روژاوا» نام برده می شود به نبرد مشغولند.

آگهی

این روزها تمرکز زیادی روی جنگجویان خارجی که در جبهه نیروهای کرد یگان های مدافع خلق، ی پ گ، در نبرد هستند وجود دارد. این در حالی است که در هفته های اخیر باردیگر خبر کشته شدن یک زن مدافع خلق بریتانیایی که تنها ۲۶ سال داشت بار دیگر سوال های زیادی را درباره حضور این جنگجویان در کردستان سوریه، روژاوا، مطرح کرده است. آنا کامپل ۲۶ ساله و اهل ساسکس شرقی بریتانیا بود. او در ماه اردیبهشت سال گذشته به عنوان داوطلب به واحد زنان یگان‌‌های مدافع خلق «ی‌پ‌گ» پیوسته بود. هدف این داوطلب جوان جنگ علیه نیروهای داعش بوده است. به نظر می‌رسد او ماه‌های اولیه را در برابر گروه موسوم به «دولت اسلامی» در استان دیرالزور سوریه جنگیده است.

آمارهای تایید نشده ای نشان می دهد نزدیک به ۴۰ نفر از این جنگ جویان آرمانگرا در تقابل مستقیم با ارتش ترکیه و شورشیان مخالف بشار اسد در عفرین و دیگر مناطق سوریه کشته شده اند.

از آغاز عملیات نظامی، شاخه زیتون، نیروهای ترکیه از ۲۵ ژانویه در عفرین علیه نیروهای کُرد یگان‌های مدافع خلق «ی پ گ» تا به امروزحدودا پانصد شهروند از اروپا و آمریکای شمالی به جنبش کردهای سوریه پیوسته اند. اغلب آنها را جوانان زیر ۳۰ سال تشکیل می دهند که به جز نبرد با نظامیان ترکیه و گروه داعش، به عنوان دو منبع عقب ماندگی و عدم پیشرفت، با ایدئولوژی انقلاب کردستان که در آن عقاید مارکسیسم سوسیالیسم کاملا مشهود است به کردستان سوریه می روند. در برخی از کشورهای اروپایی مانند بریتانیا و اسپانیا این جنگجویان در هنگام بازگشت به اتهام شرکت در جنگ مسلحانه خارج از مرزهای کشور اصلی بازداشت می شوند و کشورهایی چون بلژیک وجود دارند که اعضای اروپایی ی پ گ در آن متهم نشده و می توانند آزادانه زندگی کنند.

این موضوع بحث های زیادی در اروپا براه انداخته است. بحث هایی از دست اینکه چرا جنگجویان مسلح حامی داعش به محض ورود به خانه بازداشت می شوند اما جنگجویان حامی کردهای سوریه با اتهامی مواجه نمی شوند.

صالح مسلم، یکی از رهبران پیشین «ی پ گ» به یورونیوز می گوید: تفاوت یگان های مدافع خلق با نیروهای داعش و یا نظامیان ترکیه که به سرزمین کردها حمله کرده اند از زمین تا آسمان است. کردهای سوریه هیچ گاه به کشور و یا منطقه ای حمله و آن جا را غیرقانونی اشغال نکرده اند و این در حالی است که ترکیه بصورت نامشروع به خاک سوریه حمله کرده است و در این حمله از نیروهای داعش کمک گرفته است.» از سوی دیگر رهبران کرد سوریه می گویند در تمام زمانی که نیروهای ائتلاف علیه جنگجویان در نبرد بوده اند مهمترین نیروی شکست داعش در سوریه بوده اند.

بیشتر بخوانید: تشدید حملات ترکیه به عفرین با وجود حضور نیروهای طرفدار بشار اسد در منطقه

با اینکه آنکارا شبه نظامیان کُرد «ی پ گ» را یک گروه تروریستی می خواند، این نیروهای از حمایت اتحادیه اروپا برخوردارند و متحد ارزشمندی برای واشنگتن محسوب می شوند. پیوستن شهروندان کشورهای اروپایی به نیروهای ضد داعش اتفاق جدیدی نیست. از سال ۲۰۱۳ تا به امروز در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ شهروند اروپایی خانه و زندگیشان را رها کرده و به خط مقدم مبارزه علیه داعش پیوسته اند.

آندره برگمستر، استاد دانشگاه آزاد بروکسل می گوید مساله دیگری که با بازگشت جنگجویان اروپایی به بلژیک و دیگر کشورها وجود دارد افزایش تنش ها میان اقوام حاضر در میان مهاجران است. او معتقد است که حضور این شهروندان در یک طرف جبهه می تواند به تنش های قومی وملیتی ترک و کرد دامن بزند. نگرانی کشورهای اروپایی هم از این است که نزاع میان کردهای سوریه و نظامیان ترکیه در این کشورها ادامه پیدا کند. آندره برگمستر هم چنین بر این باور است که عده قلیلی از جنگجویان خارجی که در سال های گذشته به کردهای سوریه پیوسته اند در این منطقه باقی مانده اند و اغلب آن ها آرمان‌هایی اتوپیایی و ساختارشکنانه دارند.

به هرترتیب با ادامه جنگ بین کردهای سوریه و نظامیان ترکیه و متحدان شبه نظامی آنها در منطقه موضوع حضور جنگجویان خارجی در کنار نیروهای کرد جنجال های زیادی را در کشورهای عضو اتحادیه اروپایی برمی انگیزد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه: کنترل کامل منطقه عفرین سوریه را به دست گرفتیم

زن بریتانیایی مبارز در کنار نیروهای کُرد در عفرین کشته شد

دولت خودمختار کرد منطقه عفرین: تا آزادی عفرین می‌جنگیم