«اروپا سیاست‌های احمقانه ترامپ در زمینه برجام را دنبال نخواهد کرد»

«اروپا سیاست‌های احمقانه ترامپ در زمینه برجام را دنبال نخواهد کرد»
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرنلیا ارنست، نایب رئیس کمیسیون روابط با ایران در پارلمان اروپا می‌گوید جواد ظریف به اروپایی‌ها قول داده است که جمهوری اسلامی حتی در صورت خروج آمریکا از برجام به مفاد این توافق پایبند خواهد ماند.

آگهی

اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌های جدیدی علیه برنامه‌ موشکی ایران در ماه فروردین وضع کند. مقام‌های اروپایی می‌گویند دلیل اصلی این کار آن‌ها راضی نگاه داشتن دونالد ترامپ و حفظ آمریکا در برجام است. خبرنگار یورونیوز در بروکسل با کرنلیا ارنست نماینده پارلمان اروپا و نایب رییس کمیسیون مربوط به مذکرات ایران درباره سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران گفتگو کرده است.

یورونیوز: اروپا از زمان امضای برجام تا امروز چه اندازه به تعهداتش در قبال ایران عمل کرده و آیا اصلا توافق هسته‌ای روی روابط ایران و اتحادیه اروپا تاثیری داشته است یا خیر؟

کرنلیا ارنست: فکر می کنم اروپا در این مدت تغییر زیادی کرده است. ما در زمینه‌های زیادی با ایران در ارتباط هستیم. مثلا در این مدت ارتباط پارلمانی متوالی با مجلس ایران داشته‌ایم. در زمینه‌های مختلفی چون اقتصاد و محیط زیست و همچنین در مواردی چون حقوق بشر باید نظارت‌ها و ارتباطات بیشتری داشته باشیم. من فکر می‌کنم باید تا آنجا که امکان دارد ارتباطمان را با مردم ایران حفظ کنیم و بتوانیم به هر قیمتی منافع برجام را برای مردم ایران بازگو کنیم.

یورونیوز: اما در مواردی چون اعتراضات اخیر در ایران، اروپا واکنشی نداشته است؟

کرنلیا ارنست: البته سال گذشته، زمانی که ما در ایران بودیم واکنش‌های لازم را نداشتیم و معتقدیم اروپا در این زمینه باید بدون مداخله موضع گیری کند.

باور محکم و قطعی ما این است که بحران‌های اجتماعی در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. واقعیت این است که بسیاری از شهروندان ایرانی از لحاظ اقتصادی در وضعیت خوبی نیستند، حقوق‌ مکفی ندارند و در فقر واقعی زندگی می کنند و ما در مقام نمایندگان اروپا که با حکومت ایران در ارتباط هستیم نمی‌توانیم بگوییم که نه، این مساله برای ما اهمیتی ندارد و ما تنها درباره برجام و حفظ آن با مقامات ایران گفتگو می‌کنیم.

از طرف دیگر هم نمی‌توانیم مثل امریکایی بهانه بیاوریم که به بهانه مسایل حقوق بشری تمام ارتباط خود با ایران را قطع کنیم. اروپا معتقد است در تمام زمینه‌ها با حکومت ایران نیاز به گفتگو هست و در این گفتگوها باید پیاممان را به حکومت ایران بدهیم که فقر بسیاری از شهروندان از دید ما مذموم است.

یورونیوز: آیا اروپا حتی با وجود خروج آمریکا از برجام به تعهداتش عمل خواهد کرد؟

کرنلیا ارنست: اروپایی‌ها به هر قیمتی به برجام متعهد خواهد ماند چرا که برای خلع سلاح‌ هسته‌ای در جهان ابتدا باید از آسیایی شروع کنیم که سلاح‌های هسته‌ای زیادی در آن وجود دارد و نمی‌توانیم اجازه دهیم دوباره کشوری که به شکل خود خواسته گسترش انرژی هسته‌ای‌اش را کاهش داده است، دوباره به پیش از برجام بازگردد.

زمانی که با دکتر ظریف گفتگو کردیم به ما گفت شما در مقام افرادی بزرگ باید سیاست و استراتژی‌های خود را بدون نگاه به ایالات متحده پیش ببرید. ظریف به ما گفت ایران حتی در صورت خروج آمریکا از برجام حاضر است به تعهداتش عمل کند و ما در مقام اتحادیه اروپا به حرف‌های او باور داریم. به همین دلیل باید به هر نحوی که شده برجام را حفظ کنیم. چرا که آمریکا همانگونه که می‌بینیم سیاست‌های کاملا عقب مانده و احمقانه‌ای را در قبال ایران پیش گرفته و حتی بسیاری از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکایی با سیاست‌های احمقانه دولت ترامپ مخالف هستند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خبرنگار • نیما قدکپور

ویرایشگر ویدئو • نیما قدکپور

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای: حرکت هسته‌ای کند نشده، ما برای تمام مشکلات برنامه داریم

مایک پمپئو، وزیر خارجه جدید آمریکا و منتقد سرسخت برجام کیست؟

وال‌استریت ژورنال: اتحادیه اروپا مخالف تحریم‌ تهران به دلیل حمایت از شبه‌نظامیان در خاورمیانه است