جوانترین برنده صلح نوبل به خانه برگشت

جوانترین برنده صلح نوبل به خانه برگشت
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سال ۲۰۱۲ طالبان پاکستان در یک حمله تروریستی به سر «ملاله یوسف‌زی» شلیک کردند اما وی از این حمله جان به در برد.

آگهی

ملاله یوسف‌زی،‌ کنش‌گر حقوق زنان و برنده جایزه صلح نوبل اهل پاکستان‌ پس از شش سال به کشور خود بازگشت.

ملاله از نوجوانی کارزاری برای آموزش دختران در پاکستان به راه انداخته بود. ارتش پاکستان در سال ۲۰۰۹ توانست طالبان را از موطن او یعنی دره و شهر سوات بیرون براند.

اما در سال ۲۰۱۲ طالبان پاکستان در یک حمله تروریستی به سر وی شلیک کردند اما وی از این حمله جان به در برد.

جزئیات سفر اخیر ملاله که طی آن بناست او با نخست وزیر پاکستان شهید خاقان عباسی دیدار کند «به دلایل امنیتی» پنهان نگاه داشته شده است.

تلویزیون پاکستان ویدئویی را منتشر کرد که در آن وی همراه خانواده‌اش، با حضور پررنگ نیروهای امنیتی، در فرودگاه بینظیر بوتوی اسلام‌آباد دیده می‌شود.

خانم یوسف‌زی که اکنون بیست سال دارد بناست در این سفر چهار روزه با مسئولان «بنیاد ملاله» دیدار کند.

پیام بنیاد ملاله به مناسبت روز جهانی زن: کنار شما خواهیم بود.

چرا به وی حمله شد؟

او در یازده سالگی و به شکل ناشناس، برای «بی‌بی‌سی اردو زبان» یادداشتهایی روزانه‌ از زندگی‌ زیر سلطه طالبان نوشت. پس از اندک زمانی او به عنوان یک زن مدافع آموزش دختران در پاکستان شناخته شد.

پس از آنکه طالبان پاکستان به وی حمله کردند او برای درمان به بیرمنگام در بریتانیا منتقل شد و داستان او توجه جهانیان را جلب کرد. خانواده وی از آن پس با او در این شهر زندگی می‌کنند.

طالبان پاکستان در آن زمان اعلام کردند به این سبب به او تیراندازی کرده‌اند که وی «پشتیبان غرب» بوده و «فرهنگ غربی را در نواحی پشتون ترویج می‌داده است». این گروه همچنین او را «نماد کفر و هرزگی» خوانده بود.

بیشتر بخوانید:

ملاله در این مدت چه کرده است؟

پیام ملاله به دانش‌آموزان پارکلند:‌ «به خودتان ایمان داشته باشید. به صدایتان ایمان داشته باشید. صدای شما بیهوده نخواهد بود.»

او در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳ در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و در سال ۲۰۱۴ جوان‌ترین برنده جایزه نوبل صلح شد. وی همچنین جایزه آزادی اندیشه پارلمان اروپا موسوم به جایزه «ساخاروف» را نیز دریافت کرده است.

او از زمان بهبودی تا کنون به فعالیت برای آموزش کودکان در جهان ادامه داده و به همراه پدرش ضیاالدین بنیاد ملاله را تأسیس کرده است. بنیادی که هدف آن عبارت است از :«کار برای جهانی است که در آن هر دختری بتواند بیاموزد و رهبری کند.»

پاکستان جامعه‌ای محافظه‌کار و مذهبی دارد. وقتی تصویری از ملاله در دانشگاه آکسفورد منتشر شد که در آن شلوار جین و چکمه پاشنه‌بلند پوشیده بود واکنش‌های تندی در شبکه‌های اجتماعی علیه او شکل گرفت. اما بسیاری هم از شنیدن خبر بازگشت او ابراز شادی کردند.

اما او که امیدوارانه به کار خود ادامه می‌دهد پیش از این سفر گفته بود:‌ «پشتیبانی فراوانی از سوی مردم در کشورم دریافت کرده‌ام. عطش تغییر وجود دارد. مردم می‌خواهند تغییر را در کشورشان ببینند. دارم برای آنجا کار می‌کنم اما باید پایم روی خاک آنجا باشد.»

کتاب خاطرات وی با عنوان «منم ملاله» منتشر و به فارسی نیز ترجمه شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ملاله یوسف زی: آنگ سانگ سوچی رفتار «شرم آور» با مسلمانان روهینگیا را محکوم کند

اعطای شهروندی افتخاری کانادا به ملاله یوسف زی

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند