عکاس آسوشیتدپرس به یورونیوز: بعد از سوء قصد در کابل، مخفی شدم

عکاس آسوشیتدپرس به یورونیوز: بعد از سوء قصد در کابل، مخفی شدم
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«سه مرد پیاده شدند، به پشت خودرو من رفتند و از عقب شروع کردند به تیراندازی.»

آگهی

خبرنگار آسوشیتدپرس در افغانستان که از یک سوء قصد مسلحانه در کابل جان سالم به در برده، می‌گوید تا پایان تحقیقات پلیس، مخفی می‌ماند.

مسعود حسینی، خبرنگار و عکاس خبرگزاری آسوشتدپرس در کابل عصر چهارشنبه ۸ فروردین، هنگامی که با خودرو از دانشگاه آمریکایی به خانه باز می‌گشت مورد حمله چند مرد مسلح قرار گرفت. وی در گفتگوی تلفنی با یورونیوز در شرح این رویداد گفت: «مشغول رانندگی در خیابان بودم که ناگهان یک خودرو تویوتا جلو من پیچید و مرا مجبور به توقف کرد. سه مرد پیاده شدند و به پشت خودرو من رفتند و از عقب شروع کردند به تیراندازی.»

حسینی که نخستین برنده جایزه پولیتزر از افغانستان است، می‌گوید تا پیش از تیراندازی متوجه نشده بود که هدف این حمله خود او بوده است. به نظر می‌رسد که مردان مسلح به پشت خودرو او رفته‌اند تا اولا شناسایی نشوند و در ثانی بتوانند به راحتی او را غافلگیر کنند.

وی در مورد این که چگونه از این ترور جان سالم به در برده، می‌گوید: «چهار تیر از پشت سر به من شلیک شد که خوشبختانه هیچ کدام به من نخورد. سه تای آنها به بغل پای من در خودرو اصابت کرد بدون این که به من آسیبی برسد. من به محض این که متوجه این وضعیت خطرناک شدم پایم را روی گاز فشار دادم. با خودرو خودم، خودرو آنها را هل داده و کنار زدم. سپس با سرعت و سراسیمه خودم را به اولین پایگاه پلیس رسانده و ماجرا را برای مأموران شرح دادم.»

گلوله‌های باقی مانده در خودرو این خبرنگار افغان نشان می‌دهد که سلاح مورد استفاده مهاجمان کلت کمری بوده است.

وی با یادآوری این که قبلا نیز دست کم یک بار از ترور و چندین بار از مهلکه و انفجار جان سالم به در برده، افزود: «من نمی‌دانم این مهاجمان متعلق به چه گروهی بودند، اما مطمئنم که به دلیل فعالیت‌های مدنی، رسانه‌ای و انتقادی من می‌خواستند مرا بکشند، کما این که تا کنون بارها مرا تلفنی و کتبی تهدید جانی کرده‌اند.»

مسعود حسینی به طور دقیق‌تر حدس می‌زند که به دلیل انتقادش از دولت و به ویژه از جنگ‌سالاران و تندروها تهدید می‌شود. او یادآوری می‌کند که یک بار گزارشی در مورد دست داشتن داعش در یکی از انفجارها برای آسوشیتدپرس نوشته و بار دیگری نیز با یکی از سخنگویان طالبان در توئیتر بگو مگو کرده. در حالی که طالبان با انفجار بمب در برابر بیمارستان جمهوریت سبب کشته شدن مردم عادی شده بودند، این سخنگوی طالبان اصرار کرده بود که هدف این انفجار مأموران دولتی بوده‌اند.

به هر روی، مسعود حسینی مطمئن است که به دلایل سیاسی هدف حمله هراس‌افکنان قرار گرفته است. او در مورد حادثه عصر چهارشنبه گفت: «درست لحظاتی پیش از حمله، در برابر مغازه‌ای ایستادم تا شارژ تلفن بخرم. به احتمال زیاد خودرو تویوتا از همان جا پشت سر من بود. ولی آنها دزد نبودند، اگر بودند، خودرو من روشن بود و سوئیچ هم داخلش بود، موقع پیاده شدن من به راحتی می‌توانستند آن را بدزدند.»

حسینی با ذکر این که به این وضعیت تهدید جانی عادت کرده است گفت منتظر پایان تحقیقات پلیس خواهد ماند.

حمله به مسعود حسینی واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت و تصویر خودرو او با شیشه شکسته در همه جا منتشر شد. «نهاد نی»، حمایت کننده رسانه‌های آزاد در افغانستان از پلیس این کشور خواسته است تا تحقیقات جدی را برای شناسایی و دستگیری عاملان حمله آغاز کند.

حسینی با عکسی که در سال از انفجار انتحاری روز ۱۵ قوس (آذر) در زیارتگاه ابوالفضل، مکان مذهبی شیعیان کابل منتشر کرد، برنده جایزه پولیتزر عکس ۲۰۱۲ برای خبر فوری شد.

The Polizter Prizes website
عکس مسعود حسینی از انفجار انتحاری کابل که برنده جایزه پولیتزر شدThe Polizter Prizes website

این عکس تکان‌دهنده‌ یک دخترک افغان به نام ترانه اکبری را نشان می‌دهد که بعد از حمله انتحاری، در میان کشتگان در خون غلتیده ایستاده و فریاد می‌زند.

سال ۲۰۱۷ میلادی خونین‌ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان بود زیرا در آن سال ۲۰ خبرنگار و کارمند رسانه بر اثر حملات هرا‌س‌افکنان در این کشور کشته شده و دست کم ۶۰ نفر دیگر از آنان نیز زخمی شدند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم ۱۵ کشته در پی انفجار خودرو در شهر لشکرگاه افغانستان

انفجار انتحاری در جشن نوروز کابل دست‌کم ۳۱ نفر کشته و ۶۵ مجروح بر جای گذاشت

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد